Bevægelse som vej ind i skolens fællesskaber

Tilpasningshjulet som redskab til at sikre inkluderende bevægelse og idræt for børn med særlige behov

Authors

  • Karla Borup

Abstract

Artiklen argumenterer for, hvordan tilpassede idræts- og bevægelsesaktiviteter kan være med til at øge inklusionen af børn med særlige behov i skolens fællesskaber. Bevægelse og idræt rummer et stort potentiale og kan blive en direkte betingelse for nogle børns læring, trivsel og oplevelse af at indgå i fællesskaber. Potentialerne kan gå tabt, hvis aktiviteterne er uoverskuelige eller ikke tager højde for børnenes deltagelsesforudsætninger. Der tages udgangspunkt i teori og Videnscenter om handicaps arbejde med inklusion af børn i skolens fællesskaber, herunder praksisviden fra skoler. Artiklen præsenterer redskabet Tilpasningshjulet og kommer med konkrete eksempler på, hvordan det kan bruges i praksis.

Author Biography

Karla Borup

Scand.scient. i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Konsulent i Videnscenter om handicap

References

Ayres, A. J. (2009). Sanseintegration hos børn. København: Hans Reitzel.

Azrin, N. H., Vinas, V., & Ehle, C. T. (2007). Physical Activity as Reinforcement for Classroom Calmness of ADHD Children: A Preliminary Study. Child & Family Behavior Therapy, 29(2), 1-8.

Bentholm, A. & Soulié, T. (2019). Inkluderende idrætsundervisning for børn med særlige behov – præsentation af kernebegreber. I: MOV:E særnummer, Tilpasset idræt og bevægelse i skolen.

Bentholm, A., Guldager, J. D. & Emtoft, L. (2025). ”De lægger ikke mærke til, at jeg går”. Deltagelsesmuligheder i idræt for børn med særlige behov. Studier i læreruddannelse og -profession, årg. 10, nr. 1. DOI: 10.7146/lup.v10i1.149937

Breum, L. (2019). 6 trin til inkluderende idrætsundervisning. I: MOV:E særnummer, Tilpasset idræt og bevægelse i skolen.

Børns Vilkår (2022). Børn med særlige behov trives dårligere i skolen end deres klassekammerater. Analysenotat. Lokaliseret 21.11.2023: https://bornsvilkar.dk/wpcontent/uploads/2022/03/Analysenotat-_-Boern-med-saerlige-behov-_-Faerdigt.pdf

Chang, Y., Liu, S., Yu, H., & Lee, Y. (2012). Effect of Acute Exercise on Executive Function in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Archives of Clinical Neuropsychology, 27(2), 225-37.

Clasen, S. & Thomsen K. T. (red.) (2019). Nest metoder. Inspiration til inkluderende fællesskaber.

Dahan-Oliel, N., Shikako-Thomas, K. & Majnemer, A. (2011). Quality of life and leisure participation in children with neurodevelopmental disabilities: A thematic analysis of the literature.

Danmarks lærerforening (2022). Analysenotat - Lærernes oplevelser med inklusion. Lokaliseret 02.02.2024: https://www.dlf.org/media/15410211/analysenotat_inklusionsundersoegelse_2022.pdf

Danske Handicaporganisationer (2023). Dårlig inklusion i skolen har store konsekvenser for familier. Analyse af inklusionsundersøgelse. Lokaliseret 16.10.2023: https://handicap.dk/files/media/document/Analyse%20af%20inklusionsunders%C3%B8 gelse%202023.pdf

Danske Handicaporganisationer (2020). Undersøgelse om inklusion i grundskolen.

Dunn, W. (2007). Living sensationally: Understanding your senses. Jessica Kingsley Publishers.

Fredens, K (2018). Læring med kroppen forrest. København: Hans Reitzels Forlag.

Guldager, J. D., Andersen, M. F, Christensen, A. B., Bertelsen, K. & Christiansen, L. B. (2022). STATUS PÅ IDRÆTSFAGET (SPIF) 2022. Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL), UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole, UC SYD og Syddansk Universitet.

Graham, A., Truscott A. M., Powell, A. M. & Anderson (2016): Reframing ‘well-being’ in schools: the potential of recognition. Cambridge Journal of Education. DOI: 10.1080/0305764X.2016.1192104

Gravesen, D. T. (2015) Pædagogik. Introduktion til pædagogens grundfaglighed. Systime.

Grönvik, L. (2007). Definitions of Disability in Social Sciences - Methodological Perspectives. Uppsala Universitet.

Hjortskov, M., Skov P. R & Keilow, M. (2022). Kortlægning af læreres kompetenceudvikling vedrørende arbejdet med børn med særlige behov – Delrapport 5. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand. København: VIVE - Det Nationale Forsknings-og Analysecenter for Velfærd. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf22/marts/220921-delrapport-5-- kortlgning-af-lreres-kompetenceudvikling-vedrrende-arbejdet-med-brn-med-srl.pdf

Hovgaard, M. (2017) Aktivitetsudvikling i Idræt – Innovation i praksis. Samfundslitteratur.

Imms, C., Adair, B., Keen, D., Ullenhag, A., Rosenbaum, P. & Granlund, M. (2016). Participation: A systematic review of language, definitions and constructs used in intervention research with children with disabilities. Developmental Medicine and Child Neurology, 58: s. 29-38.

Jensen, C. R., Molbæk, M. & Tetler, S. (2016). Inkluderende klasseledelse – en samskabende proces mellem lærer og inklusionsvejleder. I: R. Alenkær (red.). Inklusionsvejlederen 1. Udvikling af fællesskaber. Frederikshavn: Dafolo.

Kissow, A. M. (2020). Deltakelse. I: T. P. Bergkvist, B. Gjessing, A. M. Kissow & A. Midtsundstad. Barn og ung med funksjonsnedsettelse. Fakboksforlaget.

Kissow, A-M. & L. Klasson (2021) Deltakelse for børn og unge, med funksjonsnedsettelser, med særskilt vekt på deltakelse i fysisk aktivitet – en systematisert kunnskapsoversikt. Forskningslitteratur fra 1995-2019. Rapport nr. 1- 2021. Nasjonal Kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser.

Madsen, K. L. (2022). At fremme meningsfulde idrætsoplevelser. I: Madsen, K. L. & Svendsen, A. M. (red.). Fagdidaktik i idræt. Frederiksberg: Frydenlund.

Madsen, L. S., Andersen, M. F., Soulié, T., Gabriel, H., Madsen, S., Christensen, A. B. & Christiansen, L. B. (2022) Få alle elever med i idræt og bevægelse i skolen. Forsknings- og Implementerings-center for Idræt, Bevægelse og Læring, UCL, UC SYD, SDU & VOH.

Madsen, K. L., & Aggerholm, K. (2020). “Den følelse kan jeg ikke skabe, hvis jeg bare star og fortæller” – Lærernes erfaringer med en handlingsorienteret tilgang til bevægelse I folkeskolen. Forskning og Forandring, 3(1), s. 132-152.

Nielsen, C. S. (2009). Ind i bevægelsen - et performativt fænomenologisk feltstudie om kropslighed, mening og kreativitet i børns læreprocesser i bevægelsesundervisning i skolen. Københavns Universitet.

Pedersen, B.K., Andersen L.B., Bugge A., Nielsen G., Overgaard K., Roos E., von Seelen J. (2016). Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed i folkeskolen. København: Vidensråd for Forebyggelse: 1-124 https://vidensraad.dk/sites/default/files/node/field_report_download/vidensraad_for_forebyggelse_fysisk_aktivitet_laering_trivsel_sundhed_2016.pdf

Sederberg, M., Kortbek, K. & Bahrenscheer, A. (2017). Bevægelse, sundhed og trivsel i skole og fritid. København: Hans Reitzels forlag.

Socialstyrelsen (2013). Inklusion – Afrapportering af begrebsprojekt om inklusion.

Soulié, T. (2021). Elever med særlige behov har brug for bevægelse. MOV:E magasin, nr. 11. FIIBL.

Soulié, T. & Østergaard, J. (2021). Vidensnotat, TIBIS 2, Styrket læring gennem tilpasset bevægelse i skolen for børn med særlige behov. Videnscenter om Handicap.

Soulié, T., Flygstrup, B. & Selmer, J. (2018). Alle til idræt. Handicapidrættens Videnscenter.

Tegtmejer, T., Schoop, S. R., Corydon, M. K., & Andreasen, A. G. (2024). Særlige behov i skolen: En undersøgelse af forståelse, opdeling, organisering omkring og imødekommelse af særlige behov i skolen. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Telter, S. (2015). Inklusion – som teoretisk begreb og pragmatisk bestræbelse. I: K. B. Petersen (red.) Perspektiver på inklusion. Nr. 17.

Videnscenter om handicap (2022). Tilpasningshjulet – skab inkluderende bevægelse i skolen. https://www.aktiviteterforalle.dk/tilpasningshjulet/

Videnscenter om handicap (2023). Handicap. Lokaliseret 23.11.23: https://videnomhandicap.dk/centralt-begreb/handicap/

Videnscenter om handicap (2024). Inklusion i skolen. Lokaliseret 17.01.25: https://videnomhandicap.dk/wp-content/uploads/2024/04/Inklusion-i-skolen_Vidensopsamling-2024.pdf

Videnscenter om handicap (2024). Tilpasningshjulet. https://videnomhandicap.dk/det-generiske-tilpasningshjul/

Wiegaard, L. & Høj, B. B. (2019). Opmærksomhed på idrætsundervisning i indskolingen. VIA University College. Lokaliseret 21-01-2021: https://www.ucviden.dk/da/publications/opm%C3%A6rksomhed-p%C3%A5- idr%C3%A6tsundervisning-i-indskolingen-anbefalinger-og

Børn leger

Downloads

Published

2025-12-02

How to Cite

Borup, K. (2025). Bevægelse som vej ind i skolens fællesskaber: Tilpasningshjulet som redskab til at sikre inkluderende bevægelse og idræt for børn med særlige behov. Forum for Idræt, 40(2), 74–90. Retrieved from https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/162404

Issue

Section

Temanummer: Idræt blandt mennesker med nedsat funktionsevne - Faglig