Bevægelse som vej ind i skolens fællesskaber
Tilpasningshjulet som redskab til at sikre inkluderende bevægelse og idræt for børn med særlige behov
Abstract
Artiklen argumenterer for, hvordan tilpassede idræts- og bevægelsesaktiviteter kan være med til at øge inklusionen af børn med særlige behov i skolens fællesskaber. Bevægelse og idræt rummer et stort potentiale og kan blive en direkte betingelse for nogle børns læring, trivsel og oplevelse af at indgå i fællesskaber. Potentialerne kan gå tabt, hvis aktiviteterne er uoverskuelige eller ikke tager højde for børnenes deltagelsesforudsætninger. Der tages udgangspunkt i teori og Videnscenter om handicaps arbejde med inklusion af børn i skolens fællesskaber, herunder praksisviden fra skoler. Artiklen præsenterer redskabet Tilpasningshjulet og kommer med konkrete eksempler på, hvordan det kan bruges i praksis.
References
Ayres, A. J. (2009). Sanseintegration hos børn. København: Hans Reitzel.
Azrin, N. H., Vinas, V., & Ehle, C. T. (2007). Physical Activity as Reinforcement for Classroom Calmness of ADHD Children: A Preliminary Study. Child & Family Behavior Therapy, 29(2), 1-8.
Bentholm, A. & Soulié, T. (2019). Inkluderende idrætsundervisning for børn med særlige behov – præsentation af kernebegreber. I: MOV:E særnummer, Tilpasset idræt og bevægelse i skolen.
Bentholm, A., Guldager, J. D. & Emtoft, L. (2025). ”De lægger ikke mærke til, at jeg går”. Deltagelsesmuligheder i idræt for børn med særlige behov. Studier i læreruddannelse og -profession, årg. 10, nr. 1. DOI: 10.7146/lup.v10i1.149937
Breum, L. (2019). 6 trin til inkluderende idrætsundervisning. I: MOV:E særnummer, Tilpasset idræt og bevægelse i skolen.
Børns Vilkår (2022). Børn med særlige behov trives dårligere i skolen end deres klassekammerater. Analysenotat. Lokaliseret 21.11.2023: https://bornsvilkar.dk/wpcontent/uploads/2022/03/Analysenotat-_-Boern-med-saerlige-behov-_-Faerdigt.pdf
Chang, Y., Liu, S., Yu, H., & Lee, Y. (2012). Effect of Acute Exercise on Executive Function in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Archives of Clinical Neuropsychology, 27(2), 225-37.
Clasen, S. & Thomsen K. T. (red.) (2019). Nest metoder. Inspiration til inkluderende fællesskaber.
Dahan-Oliel, N., Shikako-Thomas, K. & Majnemer, A. (2011). Quality of life and leisure participation in children with neurodevelopmental disabilities: A thematic analysis of the literature.
Danmarks lærerforening (2022). Analysenotat - Lærernes oplevelser med inklusion. Lokaliseret 02.02.2024: https://www.dlf.org/media/15410211/analysenotat_inklusionsundersoegelse_2022.pdf
Danske Handicaporganisationer (2023). Dårlig inklusion i skolen har store konsekvenser for familier. Analyse af inklusionsundersøgelse. Lokaliseret 16.10.2023: https://handicap.dk/files/media/document/Analyse%20af%20inklusionsunders%C3%B8 gelse%202023.pdf
Danske Handicaporganisationer (2020). Undersøgelse om inklusion i grundskolen.
Dunn, W. (2007). Living sensationally: Understanding your senses. Jessica Kingsley Publishers.
Fredens, K (2018). Læring med kroppen forrest. København: Hans Reitzels Forlag.
Guldager, J. D., Andersen, M. F, Christensen, A. B., Bertelsen, K. & Christiansen, L. B. (2022). STATUS PÅ IDRÆTSFAGET (SPIF) 2022. Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL), UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole, UC SYD og Syddansk Universitet.
Graham, A., Truscott A. M., Powell, A. M. & Anderson (2016): Reframing ‘well-being’ in schools: the potential of recognition. Cambridge Journal of Education. DOI: 10.1080/0305764X.2016.1192104
Gravesen, D. T. (2015) Pædagogik. Introduktion til pædagogens grundfaglighed. Systime.
Grönvik, L. (2007). Definitions of Disability in Social Sciences - Methodological Perspectives. Uppsala Universitet.
Hjortskov, M., Skov P. R & Keilow, M. (2022). Kortlægning af læreres kompetenceudvikling vedrørende arbejdet med børn med særlige behov – Delrapport 5. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand. København: VIVE - Det Nationale Forsknings-og Analysecenter for Velfærd. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf22/marts/220921-delrapport-5-- kortlgning-af-lreres-kompetenceudvikling-vedrrende-arbejdet-med-brn-med-srl.pdf
Hovgaard, M. (2017) Aktivitetsudvikling i Idræt – Innovation i praksis. Samfundslitteratur.
Imms, C., Adair, B., Keen, D., Ullenhag, A., Rosenbaum, P. & Granlund, M. (2016). Participation: A systematic review of language, definitions and constructs used in intervention research with children with disabilities. Developmental Medicine and Child Neurology, 58: s. 29-38.
Jensen, C. R., Molbæk, M. & Tetler, S. (2016). Inkluderende klasseledelse – en samskabende proces mellem lærer og inklusionsvejleder. I: R. Alenkær (red.). Inklusionsvejlederen 1. Udvikling af fællesskaber. Frederikshavn: Dafolo.
Kissow, A. M. (2020). Deltakelse. I: T. P. Bergkvist, B. Gjessing, A. M. Kissow & A. Midtsundstad. Barn og ung med funksjonsnedsettelse. Fakboksforlaget.
Kissow, A-M. & L. Klasson (2021) Deltakelse for børn og unge, med funksjonsnedsettelser, med særskilt vekt på deltakelse i fysisk aktivitet – en systematisert kunnskapsoversikt. Forskningslitteratur fra 1995-2019. Rapport nr. 1- 2021. Nasjonal Kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser.
Madsen, K. L. (2022). At fremme meningsfulde idrætsoplevelser. I: Madsen, K. L. & Svendsen, A. M. (red.). Fagdidaktik i idræt. Frederiksberg: Frydenlund.
Madsen, L. S., Andersen, M. F., Soulié, T., Gabriel, H., Madsen, S., Christensen, A. B. & Christiansen, L. B. (2022) Få alle elever med i idræt og bevægelse i skolen. Forsknings- og Implementerings-center for Idræt, Bevægelse og Læring, UCL, UC SYD, SDU & VOH.
Madsen, K. L., & Aggerholm, K. (2020). “Den følelse kan jeg ikke skabe, hvis jeg bare star og fortæller” – Lærernes erfaringer med en handlingsorienteret tilgang til bevægelse I folkeskolen. Forskning og Forandring, 3(1), s. 132-152.
Nielsen, C. S. (2009). Ind i bevægelsen - et performativt fænomenologisk feltstudie om kropslighed, mening og kreativitet i børns læreprocesser i bevægelsesundervisning i skolen. Københavns Universitet.
Pedersen, B.K., Andersen L.B., Bugge A., Nielsen G., Overgaard K., Roos E., von Seelen J. (2016). Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed i folkeskolen. København: Vidensråd for Forebyggelse: 1-124 https://vidensraad.dk/sites/default/files/node/field_report_download/vidensraad_for_forebyggelse_fysisk_aktivitet_laering_trivsel_sundhed_2016.pdf
Sederberg, M., Kortbek, K. & Bahrenscheer, A. (2017). Bevægelse, sundhed og trivsel i skole og fritid. København: Hans Reitzels forlag.
Socialstyrelsen (2013). Inklusion – Afrapportering af begrebsprojekt om inklusion.
Soulié, T. (2021). Elever med særlige behov har brug for bevægelse. MOV:E magasin, nr. 11. FIIBL.
Soulié, T. & Østergaard, J. (2021). Vidensnotat, TIBIS 2, Styrket læring gennem tilpasset bevægelse i skolen for børn med særlige behov. Videnscenter om Handicap.
Soulié, T., Flygstrup, B. & Selmer, J. (2018). Alle til idræt. Handicapidrættens Videnscenter.
Tegtmejer, T., Schoop, S. R., Corydon, M. K., & Andreasen, A. G. (2024). Særlige behov i skolen: En undersøgelse af forståelse, opdeling, organisering omkring og imødekommelse af særlige behov i skolen. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Telter, S. (2015). Inklusion – som teoretisk begreb og pragmatisk bestræbelse. I: K. B. Petersen (red.) Perspektiver på inklusion. Nr. 17.
Videnscenter om handicap (2022). Tilpasningshjulet – skab inkluderende bevægelse i skolen. https://www.aktiviteterforalle.dk/tilpasningshjulet/
Videnscenter om handicap (2023). Handicap. Lokaliseret 23.11.23: https://videnomhandicap.dk/centralt-begreb/handicap/
Videnscenter om handicap (2024). Inklusion i skolen. Lokaliseret 17.01.25: https://videnomhandicap.dk/wp-content/uploads/2024/04/Inklusion-i-skolen_Vidensopsamling-2024.pdf
Videnscenter om handicap (2024). Tilpasningshjulet. https://videnomhandicap.dk/det-generiske-tilpasningshjul/
Wiegaard, L. & Høj, B. B. (2019). Opmærksomhed på idrætsundervisning i indskolingen. VIA University College. Lokaliseret 21-01-2021: https://www.ucviden.dk/da/publications/opm%C3%A6rksomhed-p%C3%A5- idr%C3%A6tsundervisning-i-indskolingen-anbefalinger-og
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).