Idrætsundervisningen som et frirum for barnet med særlige behov

Authors

  • Aske Glindvad Nørgaard
  • Anette Bentholm
  • Helle Winther

Abstract

Artiklen undersøger, hvordan idrætsundervisning i den danske folkeskole kan være et frirum for børn med særlige behov (herefter forkortet SB). Teoretisk tages der afsæt i Hartmut Rosas resonansbegreb, hvorfra det undersøges, hvorvidt idrætsundervisningen vækker genklang i barnet set i relation til den boglige undervisning. Det metodiske udgangspunkt er Max van Manens hermeneutiske fænomenologi, som sigter mod en holistisk tilgang til undersøgelsen af de fænomener, der optræder for barnet. Analysen viser med afsæt i citater og sceniske beskrivelser, at idrætsundervisningen kan have positiv betydning for barnet. Sidst i artiklen diskuteres undersøgelsens fund i forhold til eksisterende viden på området.

Author Biographies

Aske Glindvad Nørgaard

Lektor, pædagoguddannelsen, University College Nordjylland

Anette Bentholm

Lektor, ph.d., pædagoguddannelsen, University College Nordjylland

 

Helle Winther

Lektor, ph.d., Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet

 

 

 

 

References

Bentholm, A., Dalgaard Guldager, J., & Emtoft, L. M. (2025). ”De lægger ikke mærke til, at jeg går”: Deltagelsesmuligheder i idræt for børn med særlige behov. Studier i læreruddannelse

og profession, 10(1), 92-114. https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149937

Bentholm, A. & Nørgaard, A. G. (2021) Når eksekutive funktioner gør det svært at forstå idrætsaktiviteten i skolen – med fokus på børn med autisme og ADHD. Kognition & Pædagogik, nr. 120, 31. Årgang, S. 26-35.

Bentholm, A. L. (2017). ”Du må ikke løbe uden for banen”: en processociologisk undersøgelse af inklusion af elever med autisme og ADHD i skoleidrætten: ph.d. afhandling. Københavns Universitet, Institut for Idræt og Ernæring.

Brinkmann, S. (2020) Etik i en kvalitativ verden. In Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.). Kvalitative metoder: En grundbog. (3 udg.) Hans Reitzels Forlag. S. 581 – 600.

Børne- og undervisningsministeriet (2025) Lokaliseret d. 20.01.25 Ny prøvestruktur fra skoleåret 2025/2026 | Børne– og Undervisningsministeriet

Curling, L., Kellett, S., Totterdell, P., Parry, G., Hardy, G., & Berry, K. (2018). Treatment of obsessive morbid jealousy with cognitive analytic therapy: An adjudicated hermeneutic

singlecase efficacy design evaluation. Psychology & Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 91(1), 95–116. https://doi-org.ez-scv.statsbiblioteket.dk/10.1111/papt.12151

Ejrnæs, M. (2008) Social arv, chanceulighed og risikofaktorer. Månedsskrift for praktisk lægegerning. Årg. 86, nr. 9, 2.1063-1073.

Eriksen, T.B. & Lindholst, C. & Knudsen, SV. (2021) Elevernes oplevelse af De Nationale Test: En spørgeskemaundersøgelse af elever fra strategisk udvalgte folkeskoler i Aalborg Kommune. Dansk Sociologi. Vol./bind 31. Udgave nummer 4. ISSN 0905-5908. Sider 9-31.

Frydendal, S. & Thing, L.F. (2023) PE as resonance? The role of physical education in an accelerated education system. Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2022.2161502

Gørlich, A., Katznelson, N., Pless, M., Graversen, L., & Sørensen, N. B. (2021). Ny udsathed: nuancer i forståelser af psykisk mistrivsel. Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning, 2(2), 83-103. https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2021-02-01

Harvey (2014). Children Say the Darndest Things: Physical Activity and Children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(2), 205-220.

Holstein B.E. & Henriksen T.B. & Rayce S.B & Ringsmose C. & Skovgaard A.M. & Teilmann G.K & Væver M.S. Mental sundhed og psykisk sygdom hos 0-9-årige børn. København: Vidensråd for Forebyggelse, 2021: S. 13.

Jacobsen, B., Tanggaard, L., & Brinkmann, S. (2020). Fænomenologi. I S. Brinkmann, & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder: En grundbog (3 udg., s. 281-308). Hans Reitzels Forlag.

Jones RA, Downing K, Rinehart NJ, Barnett LM, May T, McGillivray JA, Papadopoulos NV, Skouteris H, Timperio A, Hinkley T. (2017). Physical Activity Sedentary Behavior and Their Correlates in Children with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. PloS One, 12(2), e0172482 2.

Jooyeon, J. & Joonkoo, Y. & Agiovlasitis, S. (2017). Impact of enjoyment on physical activity and health among children with disabilities in schools. Disability and Health Journal. 11. 10.1016/j.dhjo.2017.04.004.

Katznelson, N. & Pless, M. & Görlich, A. & Graversen, L. & Sørensen, N. B. (2021). Ny udsathed: nuancer i forståelser af psykisk mistrivsel. Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning. https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2021-02-0 16 sider

Munk, M (2017) Inklusion og eksklusion i idrætsundervisningen. Red: Schulz, A. & von Seelen, J. En skole i bevægelse. Læring, trivsel og sundhed. Akademisk Forlag. NUBU (2025) lokaliseret d. 18.03.25 Bevægende idræt — NUBU

Todres, L., & Galvin, K. T. (2008). Embodied interpretation: a novel way of evocatively re-presenting meanings in phenomenological research. Qualitative Research, 8(5), 568–583. https://doi.org/10.1177/1468794108094866

Nyquist, A., Jahnsen, R. B., Moser, T., & Ullenhag, A. (2019). The coolest I know – a qualitative study exploring the participation experiences of children with disabilities in an adapted physical activities program. Disability and Rehabilitation, 42(17), 2501–2509. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1573937

Ottesen, L. (2015) Observationsstudier i idrætsfeltet In Thing, L. F., & Ottesen, L. S. (red.). Metoder i Idræts- og Fysioterapiforskning. (2. udg.) Munksgaard S. 120 - 139.

Ottosen, M.H. & A.G. Andreasen & K.M. Dahl, M. Lausten & S.B. Rayce & B.B. Tagmose (2022). Børn og unge i Danmark: Velfærd og trivsel 2022. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. S. 187.

Psykiatrifonden (2024) Flere børn og unge får psykisk lidelse. https://psykiatrifonden.dk/viden/temaer/boern-unge-med-psykisk-sygdom/flere-boern-unge-faar-psykisk-lidelse Lokaliseret d. 07.03.24

Reinders, N. J., Bryden, P. J., & Fletcher, P. C. (2019). “Dance Is Something That Anyone Can Do”: Creating Dance Programs for All Abilities. Research in Dance Education, 20(2), 257–274. https://doi.org/10.1080/14647893.2019.1584175

Rensch C, Kwee J, Rossen L, McDonald M. (2021) Lifespan Integration Therapy with Trauma-Exposed Children: a Hermeneutic Single Case Efficacy Study. J Child Adolesc Trauma.;14(3):401-413. doi: 10.1007/s40653-021-00359-9. PMID: 34471457; PMCID: PMC8357884.

Rosa, H. (2022) Resonans – En sociologi om forholdet til verden. Eksistensen. 1. udgave. 4. Oplag. S. 55 – 215.

Rosa, H. (2019). Resonance. A sociology of our relationship to the world. Polity Press.

Rosa, H. & Endres, W. (2017) Resonanspædagogik – Når det knitrer i klasseværelset. Hans Reitzels Forlag. 1. udgave. 2. oplag. 42 sider.

Rosa, H. (2014) Fremmedgørelse og acceleration. Hans Reitzels Forlag. 1. udgave. 7. oplag. S. 101 – 137.

Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2020) Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. I Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.). Kvalitative metoder: En grundbog. (3 udg.) Hans Reitzels Forlag. S. 33 – 63.

Tegtmejer, T., Schoop, S. R., Kjeldsen, M. Andreasen, A. G. (2024) Særlige behov i skolen – En undersøgelse af forståelse, opdeling, organisering omkring og imødekommelse af særlige behov i skolen © VIVE og forfatterne, 2024 e-ISBN: 978-87-7582-396-3 Projekt: 302783.

van Manen, M. (2022). Pædagogisk takt: At vide, hvad man skal gøre, når man ikke ved, hvad man skal gøre. København: Akademisk Forlag.

van Manen, M. (2014). Phenomenology of Practice: Meaning-Giving Methods in Phenomenological Research and Writing. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

van Manen, M. (2007). Phenomenology of Practice. Phenomenology & Practice. 1. 11-30. 10.29173/pandpr19803.

van Manen. M. (2002). Writing in the Dark: Phenomenological Studies in Interpretive Inquiry. Routledge.

van Manen, M. (1997). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315421056

van Manen, M. (1990) Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. State University of New York Press, Albany

Walsh, R. S., Crawley, L., Dagnall, N., Fortune, D. G., Goldberg, G., Eapen, B., & Kamen, L. (2020). The man who used to shrug – one man’s lived experience of TBI. NeuroRehabilitation, 47(1), 11–24. https://doi-org.ez-scv.statsbiblioteket.dk/10.3233/NRE-203079

Winther, H., & Berg, M. S. (2021). Kunstnerisk baserede forskningsmetoder: om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter. idrottsforum.org, 2021(May), S. 1-18. https://idrottsforum.org/winther-berg210531/

Winther H. (2015). Praktikerforskning i L. Friis Thing & L. Ottesen Metoder i idrætsforskning. 2. udgave. 1. oplag. København: Gyldendal Munksgaard. S. 163 – 165.

Wright, S. (2010). Understanding creativity in early childhood: Meaning-making and children’s drawings. SAGE Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781446251447

Zott, G. (2020). Does enjoyment affect physical activity and health for children with disabilities in schools?: Editor: Kirk E. Mathias. JOPERD: The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 91(2), 60. https://doi.org/10.1080/07303084.2020.1696136

Pige dyrker idræt i en gymnastiksal

Downloads

Published

2025-11-11

How to Cite

Nørgaard, A. G., Bentholm, A., & Winther, H. (2025). Idrætsundervisningen som et frirum for barnet med særlige behov. Forum for Idræt, 40(2), 31–54. Retrieved from https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/161189

Issue

Section

Temanummer: Idræt blandt mennesker med nedsat funktionsevne - Videnskabelig