Samskabelse om fysisk aktivitet i udskolingen – evaluering af interventionen i KreaKtive Unge
Resumé
Artiklen præsenterer resultaterne fra procesevalueringen af interventionen i Dansk Skoleidræts projekt KreaKtive Unge. Det afdækkes, hvilke faktorer der har betydning for kvaliteten af samskabelsesprocessen, mod at øge udskolingselevernes motivation for at være mere fysisk aktive i skoletiden. Datamaterialet udgøres af 12 semistrukturerede interviews med elever og lærere. Resultaterne peger på flere grundlæggende udfordringer, som kan tilskrives uklarhed omkring problemstillingen og ansvarsfordelingen samt manglende involvering og opbakning fra lærere og ledelse. Samskabelse med elever forudsætter medansvar og struktureret tilrettelæggelse fra lærere, skoleledelse og professionelle, som skaber den nødvendige mulighedsramme og giver passende støtte gennem hele processen – fra ideudvikling til implementering.
Referencer
A. Hart, R. (Red.). (2008). Stepping back from “The Ladder”: Reflections on a Model of Participatory Work with Children. I Participation and Learning: Perspectives on Education and the Environment, Health and Sustainability (s. 19–31). Springer Netherland.
Andersen, M. F., Christiansen, L. B., & Pedersen, S. B. (2023). Kvalitativ analyse af lærernes perspektiv på implementering af KreaKtive Unge (1). https://fiibl.dk/wp-content/uploads/2023/08/Kreaktive-Unge.pdf
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr 1887 af 01/10/2021 § 15 (2021). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887
Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (Red.). (2016). Using Thematic Analysis In Sport And Exercise Research. I Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise (0 udg.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315762012
Buch Løgstrup, L. (2020). Pragmatisme. American Psychological Association System, 7th edition(2.udgave). www.laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/videnskabsteori/videnskabsteoretiske-retninger/pragmatisme/
Dansk Skoleidræt. (2020). Projekbeskrivelse, KreaKtive Unge. Internt dokument.
Ellehuus-Schjødt, J., & Christiansen, L. B. (2023). “KreaKtive Unge”—En kvantitativ undersøgelse af udskolingselever som centrale medskabere af bevægelse [Syddansk Universitet]. https://fiibl.dk/wp-content/uploads/2023/08/Speciale_Jonas-Ellehuus-Schjodt.pdf
Gottschalk, F., & Borhan, H. (2023). Child participation in decision making: Implications for education and beyond (OECD Education Working Papers 301; OECD Education Working Papers, Bd. 301). https://doi.org/10.1787/a37eba6c-en
Guay, F. (2022). Applying Self-Determination Theory to Education: Regulations Types, Psychological Needs, and Autonomy Supporting Behaviors. Canadian Journal of School Psychology, 37(1), 75–92. https://doi.org/10.1177/08295735211055355
Hansen, B. K., & Bruzelius, S. (2018). Innovation i skolen—Didaktiske blikke på elevers deltagelsesmuligheder (s. 44). Professionshøjskolen Metropol.
Holt, A.-D., Smedegaard, S., Pawlowski, C. S., Skovgaard, T., & Christiansen, L. B. (2019). Pupils’ experiences of autonomy, competence and relatedness in ‘Move for Well-being in Schools’: A physical activity intervention. European Physical Education Review, 25(3), 640–658. https://doi.org/10.1177/1356336X18758353
Høgsbro, K. (2004). Procesevaluering. I Håndbog i evaluering—Metoder til at dokumentere og vurdere proces og effekt af offentlige indsatser (Bd. 2004, s. 66–78). AKF Forlaget.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2022). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (Bjørn Nake, Overs.; 3. udgave). Hans Reitzel.
Leask, C. F., Sandlund, M., Skelton, D. A., Altenburg, T. M., Cardon, G., Chinapaw, M. J. M., De Bourdeaudhuij, I., Verloigne, M., & Chastin, S. F. M. (2019). Framework, principles and recommendations for utilising participatory methodologies in the co-creation and evaluation of public health interventions. Research Involvement and Engagement, 5(1), 2. https://doi.org/10.1186/s40900-018-0136-9
Oliver, K., Kothari, A., & Mays, N. (2019). The dark side of coproduction: Do the costs outweigh the benefits for health research? Health Research Policy and Systems, 17(1), 33. https://doi.org/10.1186/s12961-019-0432-3
Oxford Research. (2020). Sunde Børn Bevæger Skolen—Slutrapport (s. 78). https://skoleidraet.dk/media/6350987/sunde-boern-bevaeger-skolen-slutrapport.pdf
Pawlowski, C. S. (2017). Stemmer fra skolegården: En artikel om at skabe fysisk aktivitet i frikvarteret ud fra et børneperspektiv. Forum for Idræt, 32. https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31978
Pawlowski, C. S., Schmidt, T., Nielsen, J. V., Troelsen, J., & Schipperijn, J. (2019). Will the children use it?—A RE-AIM evaluation of a local public open space intervention involving children from a deprived neighbourhood. Evaluation and Program Planning, 77, 101706. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2019.101706
Ravn, I. (2021). Selvbestemmelsesteorien—Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster (1. udgave). Gyldendal.
Reed, H., Couturiaux, D., Davis, M., Edwards, A., Janes, E., Kim, H. S., Melendez-Torres, G. J., Murphy, S., Rotevatn, T. A., Smith, J., & Evans, R. (2021). Co-production as an Emerging Methodology for Developing School-Based Health Interventions with Students Aged 11–16: Systematic Review of Intervention Types, Theories and Processes and Thematic Synthesis of Stakeholders’ Experiences. Prevention Science, 22(4), 475–491. https://doi.org/10.1007/s11121-020-01182-8
Rohde, L., & Olsen, A. L. (2013). Innovative elever—Undervisning i FIRE faser. Akademisk Forlag. https://www.lr-web.dk/YBooks/akademisk/Innovative_elever/laeseproeve.pdf
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (Red.). (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. Guilford Press. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806
Simovska, V., Jensen, J. M., & Nordin, L. L. (2010). Inddragelse af unge i sundhedsprojekter: Opsummering af en DPU-litteraturgennemgang (s. 17). Sundhedsstyrelsen. https://www.sst.dk/~/media/07E4D12E6D524AD985CE2F4847306445.ashx
Toftager, M., Brønd, J. C., Eghøj, M., Trab Damsgaard, M., & Rich Madsen, K. (2024). Fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd blandt elever i 5.-9. Klasse. National monitorering med bevægelsesmålere. Skolebørnsundersøgelsen 2022. Syddansk Universitet. (2.udgave; s. 37). Institut for Idræt og Biomekanik og Statens Institut for Folkesundhed, SDU. file:///Users/stine/Downloads/Fysisk_aktivitet_og_stillesiddende_adfaerd_blandt_elever_i_5_9_klasse_V2.pdf
Toftager, M., Pawlowski, C. S., Andersen, H., Christiansen, L. B., Schipperijn, J., & Troelsen, J. (2019). Det aktive frikvarter—Mere bevægelse i skolegården (1; s. 20). https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2019/det_aktive_frikvarter
Verloigne, M., Altenburg, T., Chinapaw, M., Chastin, S., Cardon, G., & De Bourdeaudhuij, I. (2017). Using a Co-Creational Approach to Develop, Implement and Evaluate an Intervention to Promote Physical Activity in Adolescent Girls from Vocational and Technical Schools: A Case Control Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(8), 862. https://doi.org/10.3390/ijerph14080862
Voorberg, W. H., Bekkers, V. J. J. M., & Tummers, L. G. (2015). A Systematic Review of Co-Creation and Co-Production: Embarking on the social innovation journey. Public Management Review, 17(9), 1333–1357. https://doi.org/10.1080/14719037.2014.930505

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).