Samskabelse om fysisk aktivitet i udskolingen – evaluering af interventionen i KreaKtive Unge

Forfattere

  • Stine Beck Pedersen
  • Lars Breum Christiansen

Resumé

Artiklen præsenterer resultaterne fra procesevalueringen af interventionen i Dansk Skoleidræts projekt KreaKtive Unge. Det afdækkes, hvilke faktorer der har betydning for kvaliteten af samskabelsesprocessen, mod at øge udskolingselevernes motivation for at være mere fysisk aktive i skoletiden. Datamaterialet udgøres af 12 semistrukturerede interviews med elever og lærere. Resultaterne peger på flere grundlæggende udfordringer, som kan tilskrives uklarhed omkring problemstillingen og ansvarsfordelingen samt manglende involvering og opbakning fra lærere og ledelse. Samskabelse med elever forudsætter medansvar og struktureret tilrettelæggelse fra lærere, skoleledelse og professionelle, som skaber den nødvendige mulighedsramme og giver passende støtte gennem hele processen – fra ideudvikling til implementering.

Forfatterbiografier

Stine Beck Pedersen

Cand.scient. Idræt og Sundhed.

Børne- og ungeansvarlig i FIBU

Timelærer, Læreruddannelsen i Haderslev, UCSYD

Lars Breum Christiansen

Lektor, Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet

Centerleder, Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL)

Referencer

A. Hart, R. (Red.). (2008). Stepping back from “The Ladder”: Reflections on a Model of Participatory Work with Children. I Participation and Learning: Perspectives on Education and the Environment, Health and Sustainability (s. 19–31). Springer Netherland.

Andersen, M. F., Christiansen, L. B., & Pedersen, S. B. (2023). Kvalitativ analyse af lærernes perspektiv på implementering af KreaKtive Unge (1). https://fiibl.dk/wp-content/uploads/2023/08/Kreaktive-Unge.pdf

Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr 1887 af 01/10/2021 § 15 (2021). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887

Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (Red.). (2016). Using Thematic Analysis In Sport And Exercise Research. I Routledge Handbook of Qualitative Research in Sport and Exercise (0 udg.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315762012

Buch Løgstrup, L. (2020). Pragmatisme. American Psychological Association System, 7th edition(2.udgave). www.laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/videnskabsteori/videnskabsteoretiske-retninger/pragmatisme/

Dansk Skoleidræt. (2020). Projekbeskrivelse, KreaKtive Unge. Internt dokument.

Ellehuus-Schjødt, J., & Christiansen, L. B. (2023). “KreaKtive Unge”—En kvantitativ undersøgelse af udskolingselever som centrale medskabere af bevægelse [Syddansk Universitet]. https://fiibl.dk/wp-content/uploads/2023/08/Speciale_Jonas-Ellehuus-Schjodt.pdf

Gottschalk, F., & Borhan, H. (2023). Child participation in decision making: Implications for education and beyond (OECD Education Working Papers 301; OECD Education Working Papers, Bd. 301). https://doi.org/10.1787/a37eba6c-en

Guay, F. (2022). Applying Self-Determination Theory to Education: Regulations Types, Psychological Needs, and Autonomy Supporting Behaviors. Canadian Journal of School Psychology, 37(1), 75–92. https://doi.org/10.1177/08295735211055355

Hansen, B. K., & Bruzelius, S. (2018). Innovation i skolen—Didaktiske blikke på elevers deltagelsesmuligheder (s. 44). Professionshøjskolen Metropol.

Holt, A.-D., Smedegaard, S., Pawlowski, C. S., Skovgaard, T., & Christiansen, L. B. (2019). Pupils’ experiences of autonomy, competence and relatedness in ‘Move for Well-being in Schools’: A physical activity intervention. European Physical Education Review, 25(3), 640–658. https://doi.org/10.1177/1356336X18758353

Høgsbro, K. (2004). Procesevaluering. I Håndbog i evaluering—Metoder til at dokumentere og vurdere proces og effekt af offentlige indsatser (Bd. 2004, s. 66–78). AKF Forlaget.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2022). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (Bjørn Nake, Overs.; 3. udgave). Hans Reitzel.

Leask, C. F., Sandlund, M., Skelton, D. A., Altenburg, T. M., Cardon, G., Chinapaw, M. J. M., De Bourdeaudhuij, I., Verloigne, M., & Chastin, S. F. M. (2019). Framework, principles and recommendations for utilising participatory methodologies in the co-creation and evaluation of public health interventions. Research Involvement and Engagement, 5(1), 2. https://doi.org/10.1186/s40900-018-0136-9

Oliver, K., Kothari, A., & Mays, N. (2019). The dark side of coproduction: Do the costs outweigh the benefits for health research? Health Research Policy and Systems, 17(1), 33. https://doi.org/10.1186/s12961-019-0432-3

Oxford Research. (2020). Sunde Børn Bevæger Skolen—Slutrapport (s. 78). https://skoleidraet.dk/media/6350987/sunde-boern-bevaeger-skolen-slutrapport.pdf

Pawlowski, C. S. (2017). Stemmer fra skolegården: En artikel om at skabe fysisk aktivitet i frikvarteret ud fra et børneperspektiv. Forum for Idræt, 32. https://doi.org/10.7146/ffi.v32i1.31978

Pawlowski, C. S., Schmidt, T., Nielsen, J. V., Troelsen, J., & Schipperijn, J. (2019). Will the children use it?—A RE-AIM evaluation of a local public open space intervention involving children from a deprived neighbourhood. Evaluation and Program Planning, 77, 101706. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2019.101706

Ravn, I. (2021). Selvbestemmelsesteorien—Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster (1. udgave). Gyldendal.

Reed, H., Couturiaux, D., Davis, M., Edwards, A., Janes, E., Kim, H. S., Melendez-Torres, G. J., Murphy, S., Rotevatn, T. A., Smith, J., & Evans, R. (2021). Co-production as an Emerging Methodology for Developing School-Based Health Interventions with Students Aged 11–16: Systematic Review of Intervention Types, Theories and Processes and Thematic Synthesis of Stakeholders’ Experiences. Prevention Science, 22(4), 475–491. https://doi.org/10.1007/s11121-020-01182-8

Rohde, L., & Olsen, A. L. (2013). Innovative elever—Undervisning i FIRE faser. Akademisk Forlag. https://www.lr-web.dk/YBooks/akademisk/Innovative_elever/laeseproeve.pdf

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (Red.). (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. Guilford Press. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806

Simovska, V., Jensen, J. M., & Nordin, L. L. (2010). Inddragelse af unge i sundhedsprojekter: Opsummering af en DPU-litteraturgennemgang (s. 17). Sundhedsstyrelsen. https://www.sst.dk/~/media/07E4D12E6D524AD985CE2F4847306445.ashx

Toftager, M., Brønd, J. C., Eghøj, M., Trab Damsgaard, M., & Rich Madsen, K. (2024). Fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd blandt elever i 5.-9. Klasse. National monitorering med bevægelsesmålere. Skolebørnsundersøgelsen 2022. Syddansk Universitet. (2.udgave; s. 37). Institut for Idræt og Biomekanik og Statens Institut for Folkesundhed, SDU. file:///Users/stine/Downloads/Fysisk_aktivitet_og_stillesiddende_adfaerd_blandt_elever_i_5_9_klasse_V2.pdf

Toftager, M., Pawlowski, C. S., Andersen, H., Christiansen, L. B., Schipperijn, J., & Troelsen, J. (2019). Det aktive frikvarter—Mere bevægelse i skolegården (1; s. 20). https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2019/det_aktive_frikvarter

Verloigne, M., Altenburg, T., Chinapaw, M., Chastin, S., Cardon, G., & De Bourdeaudhuij, I. (2017). Using a Co-Creational Approach to Develop, Implement and Evaluate an Intervention to Promote Physical Activity in Adolescent Girls from Vocational and Technical Schools: A Case Control Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(8), 862. https://doi.org/10.3390/ijerph14080862

Voorberg, W. H., Bekkers, V. J. J. M., & Tummers, L. G. (2015). A Systematic Review of Co-Creation and Co-Production: Embarking on the social innovation journey. Public Management Review, 17(9), 1333–1357. https://doi.org/10.1080/14719037.2014.930505

Skoleelever

Downloads

Publiceret

2025-03-19

Citation/Eksport

Pedersen, S. B., & Christiansen, L. B. (2025). Samskabelse om fysisk aktivitet i udskolingen – evaluering af interventionen i KreaKtive Unge. Forum for Idræt, 40, 88–110. Hentet fra https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/156130

Nummer

Sektion

Forum for Idræt - Generelt