Betydningsfulde faktorer for elevers dannelse på idrætsefterskoler

Forfattere

Resumé

Med udgangspunkt i spørgeskemadata fra 3.336 idrætsefterskoleelever undersøger artiklen elevernes oplevelse af udvikling i otte aspekter af dannelse og sammenhængen mellem individuelle, linjefags- og skolefaktorer og aspekterne. Resultaterne viser, at eleverne oplever en udvikling gennem deres idrætsefterskoleophold i relation til de undersøgte dannelsesaspekter. Analysen identificerer, at særligt: stærkt fællesskab på linjen, linjefagslærernes arbejder med fællesskabet og en værdistyret hverdag er korreleret med dannelsesaspekterne. Diskussionen viser, at sammenhængene er genkendelige ift. eksisterende forskning. Studiet bidrager med øget forståelse for aspekter relateret til elevers dannelse på idrætsefterskoler og der gives et bud på, hvordan dannelse kan operationaliseres og undersøges kvantitativt i idrætsefterskoleregi.

Forfatterbiografier

Lise Maria Elkrog-Hansen

Lise Maria Elkrog-Hansen er Ph.d.-studerende ved forskningsenheden Active Living på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Hun er tilknyttet Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring og forsker i dannelse, idræt og kultur – og ikke mindst samspillet mellem disse - på idrætsefterskoler .

Lars Breum Christiansen

Lars Breum Christiansen er lektor ved forskningsenheden Active Living på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Han leder Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, som fokuserer på praksisnær forskning og formidling indenfor området børn og unge i idræt og bevægelse.

Sofie Schulze Morley

Sofie Schulze Morley er videnskabelig medarbejder ved forskningsenheden Active Living på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Hun er tilknyttet Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, og forsker i unges personlige udvikling gennem sport og idræt bl.a. på idrætsefterskoler.

Jan Arvidsen

Jan Arvidsen er lektor ved forskningsenheden Active Living på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Han har en baggrund som højskolelærer og forsker i fysiske, sociale, organisatoriske og pædagogiske rammer for aktivt udeliv.  

Referencer

Brinkmann, S., Rømer, T. A., & Tanggaard, L. (2021). Sidste chance: nye perspektiver på dannelse. Klim.

Efterskolerne. (2023). Tal og analyser. Retrieved 26.04 from https://www.efterskolerne.dk//-/media/Efterskolerne/aktuelt/taloganalyser/Notat_elevtal_2023.pdf

Elkrog-Hansen, L., Skovgaard, T., & Arvidsen, J. (2024). Stilladsering og dannelse. En ana¬lyse af introugen på en idrætsefterskole. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.5100

Elkrog-Hansen, L., Skovgaard, T., & Smedegaard, S. (2021). Et individ gror i fællesskabets have. Forum For Idræt, 36. årgang.

Graf, S. T., & Christensen, A. S. (2020). Muligheder og grænser for elevdemokrati på efterskoler. In S. T. Graf & U. H. Jensen (Eds.), Efterskolens praksis under lup - undersøgelser af dannende undervisning og samvær.

Graf, S. T., & Jensen, U. H. (2020a). Efterskolens praksis under lup: Undersøgelser af dannende undervisning og samvær. Klim. https://nota.dk/bibliotek/bogid/654000

Graf, S. T., & Jensen, U. H. (2020b). Forskning i efterskoler. In S. T. Graf & U. H. Jensen (Eds.), Efterskolens praksis under lup. Undersøgelser af dannende undervisning og samvær. Klim.

Hermansen, J. (2017). Test af spørgeskema. In M. Frederiksen, P. Gundelach, & R. S. Nielsen (Eds.), Survey. Design, stikprøve, spørgeskema, analyse (pp. 137-166). Hans Reitzels Forlag.

Herskind, M., & Rønholt, H. (2007). Idræt, krop og bevægelse mellem sundhed og dannelse. Utbildning & demokrati, 16(2).

Iskov, T., & Tange, N. (2021). Dannelse i pædagogisk praksis – om den praktiske nødvendighed og anvendelighed af et sensibiliserende sprog og en ikke-forudsigende didaktik. Nordic Studies in Education, 41, 312-330. https://doi.org/10.23865/nse.v41.2723

Jensen, J.-O., & Volshøj, E. (2022). Dannelse og idrætsdidaktiske modeller. Studier i læreruddannelse og -profession, 7(1).

Jensen, U. H., & Hansen, M. N. (2020). Den gode efterskolelærer - teoretiske og empiriske perspektiver på mulige positioner. In S. T. Graf & U. H. Jensen (Eds.), Efterskolens praksis under lup - undersøgelse af dannende undervisning og samvær Klim.

K.R., M., J.E.I., R., M.T., D., B.E., H., M.J., K., T.P., P., S.I., M., M., R., & M., T. (2023). Skolebørnsundersøgelsen 2022. S. Statens Institut for Folkesundhed.

Komischke-Konnerup, L. (2012). Efterskolen i samfundet: almene pædagogiske synspunkter (1. udgave ed.). Klim.

Madsen, U. A. (1994). Hverdagsliv og læring i efterskolen [ph.d.-afhandling]. Danmarks Lærerhøjskole.

Madsen, U. A. (1995). Hverdagsliv og læring i efterskolen. Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskolers Forlag.

Merlo, J., Yang, M., Chaix, B., Lynch, J., & Råstam, L. (2005). A brief conceptual tutorial on multilevel analysis in social epidemiology: investigating contextual phenomena in different groups of people. J Epidemiol Community Health, 59(9), 729-736. https://doi.org/10.1136/jech.2004.023929

Morley, S., Elkrog-Hansen, L., & Christansen, L. (2022). Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022.

Morley, S. S., Skovgaard, T., Elkrog-Hansen, L., & Christansen, L. B. (2024). Life skills development and teacher support at Danish sport-focused residential schools. Scandinavian Journal of sport and exercise psychology (in prep).

Nørregaad Frandsen, J., Gjesing, K. B., & Haue, H. (2012). Mere end en skole: de danske efterskolers historie (Vol. 435). Syddansk Universitetsforlag. https://go.exlibris.link/PQCLDDvZ

Oehlenschläger, J., & Dufke, J. (2019). Alle unge vil gerne lykkes: refleksioner over unges dannelse og efterskoleliv. Boedal.

Oettingen, A. v. (2001). Det pædagogiske paradoks: et grundstudie i almen pædagogik. Klim.

Oettingen, A. v. (2019). Undervisning er dannelse (2. udgave ed.). Aarhus Universitetsforlag i samarbejde med Danmarks Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening.

Oettingen, A. v., Andersen, C. H., Hansen, N. B., & Komischke-Konnerup, L. (2011). Dannelse der virker: efterskolens pædagogik. Klim.

Retsinformation. (2021). Bekendtgørelse af lov om efterskoler og frie fagskoler. Retrieved 21/12 from https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1903

Steffensen, T., & Jensen, U. H. (2020). Dannelse i undervisningen på efterskolerne? - Elevperspektiver på undervisningen i en projektklasse og en almindelig 10.klasse. In S. T. Graf & U. H. Jensen (Eds.), Efterskolens praksis under lup- Undersøgelse af dannende undervisning og samvær. Klim.

Sørensen, N. U., Katznelson, N., & Bruselius-Jensen, M. (2023). Fællesskaber i ungdomslivet : når de gør godt, og når de gør ondt (1. udgave ed.). Aalborg Universitetsforlag.

Tønnesvang, J. (2015a). Dannelse og kompetence: kvalificeret selvbestemmelse som grundlag for undervisning, pædagogik og samarbejde. In J. Klitmøller & D. Sommer (Eds.), Læring, dannelse og udvikling. Hans Reitzels Forlag.

Tønnesvang, J. (2015b). Hvad er uddannelse til for? Kvalificeret selvbestemmelse som grundlag og retning for pædagogik og undervisning. Psyke & Logos, 36, 28-66.

Tønnesvang, J. (2018). Kvalificeret selvbestemmelse: tilværelseskompetence i en helhed. Kvan: et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, 38(110), 32-51.

Tønnesvang, J. (2024). Dannelse og professionskompetence som kvalificeret selvbestemmelse. In O. Løw & E. Jensen (Eds.), Om dannelse i skole og læreruddannelse: en tværfaglig studiebog (pp. 111-130). Akademisk Forlag.

Vodsgaard, H. J. (2011). Metoder til læringsvurdering - et Nordplus Voksen projekt (Nordiske værktøjer til dokumentation af læring, Issue.

Wiberg, M. (2018). Den teoretiske pædagogiks bidrag til empirisk forskning i dannelse - kan man forske i dannelse? In A. v. Oettingen & T. R. S. Albrechtsen (Eds.), Empirisk dannelsesforskning: mellem teori, empiri og praksis (pp. s. 69-92). Hans Reitzel.

Løber på løbebane

Downloads

Publiceret

2024-11-28

Citation/Eksport

Elkrog-Hansen , L. M., Breum Christiansen , L., Schulze Morley , S., & Arvidsen, J. (2024). Betydningsfulde faktorer for elevers dannelse på idrætsefterskoler. Forum for Idræt, 39, 175–201. Hentet fra https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/151585

Nummer

Sektion

Forum for Idræt - Generelt