Betydningsfulde faktorer for elevers dannelse på idrætsefterskoler
Resumé
Med udgangspunkt i spørgeskemadata fra 3.336 idrætsefterskoleelever undersøger artiklen elevernes oplevelse af udvikling i otte aspekter af dannelse og sammenhængen mellem individuelle, linjefags- og skolefaktorer og aspekterne. Resultaterne viser, at eleverne oplever en udvikling gennem deres idrætsefterskoleophold i relation til de undersøgte dannelsesaspekter. Analysen identificerer, at særligt: stærkt fællesskab på linjen, linjefagslærernes arbejder med fællesskabet og en værdistyret hverdag er korreleret med dannelsesaspekterne. Diskussionen viser, at sammenhængene er genkendelige ift. eksisterende forskning. Studiet bidrager med øget forståelse for aspekter relateret til elevers dannelse på idrætsefterskoler og der gives et bud på, hvordan dannelse kan operationaliseres og undersøges kvantitativt i idrætsefterskoleregi.
Referencer
Brinkmann, S., Rømer, T. A., & Tanggaard, L. (2021). Sidste chance: nye perspektiver på dannelse. Klim.
Efterskolerne. (2023). Tal og analyser. Retrieved 26.04 from https://www.efterskolerne.dk//-/media/Efterskolerne/aktuelt/taloganalyser/Notat_elevtal_2023.pdf
Elkrog-Hansen, L., Skovgaard, T., & Arvidsen, J. (2024). Stilladsering og dannelse. En ana¬lyse af introugen på en idrætsefterskole. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.5100
Elkrog-Hansen, L., Skovgaard, T., & Smedegaard, S. (2021). Et individ gror i fællesskabets have. Forum For Idræt, 36. årgang.
Graf, S. T., & Christensen, A. S. (2020). Muligheder og grænser for elevdemokrati på efterskoler. In S. T. Graf & U. H. Jensen (Eds.), Efterskolens praksis under lup - undersøgelser af dannende undervisning og samvær.
Graf, S. T., & Jensen, U. H. (2020a). Efterskolens praksis under lup: Undersøgelser af dannende undervisning og samvær. Klim. https://nota.dk/bibliotek/bogid/654000
Graf, S. T., & Jensen, U. H. (2020b). Forskning i efterskoler. In S. T. Graf & U. H. Jensen (Eds.), Efterskolens praksis under lup. Undersøgelser af dannende undervisning og samvær. Klim.
Hermansen, J. (2017). Test af spørgeskema. In M. Frederiksen, P. Gundelach, & R. S. Nielsen (Eds.), Survey. Design, stikprøve, spørgeskema, analyse (pp. 137-166). Hans Reitzels Forlag.
Herskind, M., & Rønholt, H. (2007). Idræt, krop og bevægelse mellem sundhed og dannelse. Utbildning & demokrati, 16(2).
Iskov, T., & Tange, N. (2021). Dannelse i pædagogisk praksis – om den praktiske nødvendighed og anvendelighed af et sensibiliserende sprog og en ikke-forudsigende didaktik. Nordic Studies in Education, 41, 312-330. https://doi.org/10.23865/nse.v41.2723
Jensen, J.-O., & Volshøj, E. (2022). Dannelse og idrætsdidaktiske modeller. Studier i læreruddannelse og -profession, 7(1).
Jensen, U. H., & Hansen, M. N. (2020). Den gode efterskolelærer - teoretiske og empiriske perspektiver på mulige positioner. In S. T. Graf & U. H. Jensen (Eds.), Efterskolens praksis under lup - undersøgelse af dannende undervisning og samvær Klim.
K.R., M., J.E.I., R., M.T., D., B.E., H., M.J., K., T.P., P., S.I., M., M., R., & M., T. (2023). Skolebørnsundersøgelsen 2022. S. Statens Institut for Folkesundhed.
Komischke-Konnerup, L. (2012). Efterskolen i samfundet: almene pædagogiske synspunkter (1. udgave ed.). Klim.
Madsen, U. A. (1994). Hverdagsliv og læring i efterskolen [ph.d.-afhandling]. Danmarks Lærerhøjskole.
Madsen, U. A. (1995). Hverdagsliv og læring i efterskolen. Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskolers Forlag.
Merlo, J., Yang, M., Chaix, B., Lynch, J., & Råstam, L. (2005). A brief conceptual tutorial on multilevel analysis in social epidemiology: investigating contextual phenomena in different groups of people. J Epidemiol Community Health, 59(9), 729-736. https://doi.org/10.1136/jech.2004.023929
Morley, S., Elkrog-Hansen, L., & Christansen, L. (2022). Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022.
Morley, S. S., Skovgaard, T., Elkrog-Hansen, L., & Christansen, L. B. (2024). Life skills development and teacher support at Danish sport-focused residential schools. Scandinavian Journal of sport and exercise psychology (in prep).
Nørregaad Frandsen, J., Gjesing, K. B., & Haue, H. (2012). Mere end en skole: de danske efterskolers historie (Vol. 435). Syddansk Universitetsforlag. https://go.exlibris.link/PQCLDDvZ
Oehlenschläger, J., & Dufke, J. (2019). Alle unge vil gerne lykkes: refleksioner over unges dannelse og efterskoleliv. Boedal.
Oettingen, A. v. (2001). Det pædagogiske paradoks: et grundstudie i almen pædagogik. Klim.
Oettingen, A. v. (2019). Undervisning er dannelse (2. udgave ed.). Aarhus Universitetsforlag i samarbejde med Danmarks Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening.
Oettingen, A. v., Andersen, C. H., Hansen, N. B., & Komischke-Konnerup, L. (2011). Dannelse der virker: efterskolens pædagogik. Klim.
Retsinformation. (2021). Bekendtgørelse af lov om efterskoler og frie fagskoler. Retrieved 21/12 from https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1903
Steffensen, T., & Jensen, U. H. (2020). Dannelse i undervisningen på efterskolerne? - Elevperspektiver på undervisningen i en projektklasse og en almindelig 10.klasse. In S. T. Graf & U. H. Jensen (Eds.), Efterskolens praksis under lup- Undersøgelse af dannende undervisning og samvær. Klim.
Sørensen, N. U., Katznelson, N., & Bruselius-Jensen, M. (2023). Fællesskaber i ungdomslivet : når de gør godt, og når de gør ondt (1. udgave ed.). Aalborg Universitetsforlag.
Tønnesvang, J. (2015a). Dannelse og kompetence: kvalificeret selvbestemmelse som grundlag for undervisning, pædagogik og samarbejde. In J. Klitmøller & D. Sommer (Eds.), Læring, dannelse og udvikling. Hans Reitzels Forlag.
Tønnesvang, J. (2015b). Hvad er uddannelse til for? Kvalificeret selvbestemmelse som grundlag og retning for pædagogik og undervisning. Psyke & Logos, 36, 28-66.
Tønnesvang, J. (2018). Kvalificeret selvbestemmelse: tilværelseskompetence i en helhed. Kvan: et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, 38(110), 32-51.
Tønnesvang, J. (2024). Dannelse og professionskompetence som kvalificeret selvbestemmelse. In O. Løw & E. Jensen (Eds.), Om dannelse i skole og læreruddannelse: en tværfaglig studiebog (pp. 111-130). Akademisk Forlag.
Vodsgaard, H. J. (2011). Metoder til læringsvurdering - et Nordplus Voksen projekt (Nordiske værktøjer til dokumentation af læring, Issue.
Wiberg, M. (2018). Den teoretiske pædagogiks bidrag til empirisk forskning i dannelse - kan man forske i dannelse? In A. v. Oettingen & T. R. S. Albrechtsen (Eds.), Empirisk dannelsesforskning: mellem teori, empiri og praksis (pp. s. 69-92). Hans Reitzel.

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).