Praktikerperspektivet og oplevet evidens – nye veje til forståelse af evidens?
Resumé
Med udgangspunkt i en fremstilling af den fremherskende (medicinske) forståelse af evidensbegrebet vilartiklen diskutere formålet med evidens i den psykologiske praksis. Begreber som ’praksisbaseret evidens’ og
’oplevet evidens’ vil blive fremstillet og sat i forhold til det klassiske evidensbegreb. Med et kritisk lys på evidenshierarkier,
som kan føre til en forsnævret virksomhed i forhold til såvel forskning som praksis, diskuteres
såkaldte ’endegyldige sandheder’ i forhold til det unikke og kontekstbundne. Fra praktikerperspektivet plæderes
endelig for at der anvendes et bredere evidensbegreb i psykologisk praksis og nogle af de udfordringer
vi må være opmærksomme på fremover.
Downloads
Publiceret
2012-11-05
Citation/Eksport
Olesen Løkken, L., & Spaten, O. M. (2012). Praktikerperspektivet og oplevet evidens – nye veje til forståelse af evidens?. Coaching Psykologi - The Danish Journal of Coaching Psychology, 2(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/cp/article/view/7477
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Artikler publiceret i tidsskriftet for Coaching Psykologi er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.