https://tidsskrift.dk/unev/issue/feed Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV) 2016-02-22T15:09:14+01:00 Lillian Buus libu@via.dk Open Journal Systems UNEV; Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse; https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4911 Tema nr. 9, 2006 2016-02-22T15:09:01+01:00 Simon Heilesen simonhei@ruc.dk <p>Evaluering er et af tidens popul&aelig;re ord. S&aring;vel de studerende p&aring; alle niveauer som deres uddannelser underkastes stedse hyppigere forskellige former for bed&oslash;mmelse. I og med at en stadigt st&oslash;rre del af undervisningen foreg&aring;r med inddragelse af informations- og kommunikationsteknologier (IKT), er det naturligt, at IKT ogs&aring; i stigende grad kommer til at spille en rolle i evalueringen af de studerendes arbejde.</p><p>&nbsp;</p> 2006-07-29T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4912 Formativ og summativ evaluering på nettet. Om erfaringer og tendenser 2016-02-22T15:09:02+01:00 Simon B. Heilesen simonhei@ruc.dk <p>F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518.</p><p>Artiklen s&oslash;ger at skitsere nogle af de muligheder og udfordringer, der ligger i den tiltagende brug af IKT-st&oslash;ttet/-baseret formativ og summativ evaluering, samt at se p&aring; nogle tendenser i anvendelsen af den.</p><p>Den besk&aelig;ftiger sig b&aring;de med "lukket" (forprogrammeret) og "&aring;ben" (deltagerstyret) interaktion, som den forekommer i s&aring;vel skriftlig, asynkron computermedieret kommunikation som i synkron, netbaseret kommunikation med lyd og levende billeder.</p> 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4913 Evaluering for læring 2016-02-22T15:09:04+01:00 Bent B. Andresen bba@mail.dk <p>F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518.</p><p>I fokus er l&oslash;bende evalueringer af blended e-l&aelig;ring. Sammen med deres vejledere evaluerer deltagerne typisk deres arbejde med problemstillinger og med at n&aring; m&aring;l og tilfredsstille forventninger. Sp&oslash;rgsm&aring;let er, hvordan denne evalueringspraksis bedst kan tilrettel&aelig;gges. Det er temaet i artiklen. Evalueringer foretages ofte p&aring; grundlag af eksamener og samtaler bordet rundt om et e-l&aelig;ringsforl&oslash;bs samlede v&aelig;rdi. Sigtet er bagudrettet. Artiklen giver et bud p&aring; en praksis, som er fremadrettet og mere langsigtet. Is&aelig;r behandles evaluering for l&aelig;ring, som har til form&aring;l at skabe passende udfordringer for alle deltagere samt differentiere deres undervisning og vejledning &ndash; og dermed &oslash;ge kvalitet af deres l&aelig;ring. Endvidere behandles sp&oslash;rgsm&aring;let om, hvordan man l&oslash;bende kan indsamle evalueringsdata og f&oslash;lge op p&aring; analyser heraf.</p> 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4914 E-tivities and the connecting of e-learning experiences through deliberative feedback 2016-02-22T15:09:05+01:00 James Slevin James.Slevin@jslevin.org <p>F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518. <br /><br />This article examines the way in which e-learning is transforming the nature of social interaction in education. It begins by situating e-learning within the context of the transitions taking place in everyday life and in the distinctive qualities of social organization over the past four or five decades. One of the most important aspects of social interaction in education is the giving and receiving of feedback. Focusing on Gilly Salmon&rsquo;s work on e-tivities and e-moderating, the article goes on to present a critical analysis of the refashioning of feedback in the organization, design and delivery of online collaborative learning activities. The article concludes that an ongoing critical engagement with the challenges concerning the impact of net-media on learning involves understanding how e-learning is inseparably linked to broader societal transitions, fundamental changes in our information environments, and major shifts in the way that we approach teaching and learning.</p> 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4915 Virtuelle portfolier som bedømmelses- og læringsredskab 2016-02-22T15:09:06+01:00 Annette Skov as@db.dk Lennart Björneborn lb@db.dk F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518. <br /><br />Artiklen tager udgangspunkt i to cases i form af to undervisningsforl&oslash;b p&aring; bacheloruddannelsens 5. semester p&aring; Danmarks Biblioteksskole, hvor portfolio-metoden blev benyttet. De studerende lavede portfolio-webs for at holde styr p&aring; refleksioner, delopgaver, ideer og erfaringer og l&oslash;bende dele dem med underviserne og de andre studerende. Artiklens hovedbudskab er, at portfolio-metoden er den mest tilfredsstillende bed&oslash;mmelsesform, forfatterne har v&aelig;ret involverede i. Den har en h&oslash;j grad af validitet, idet den m&aring;ler de studerendes l&aelig;ring, og det er meget tilfredsstillende, at eksamensformen er en integreret del af l&aelig;reprocessen. Arbejdet bliver spredt over semestret, og hele forl&oslash;bet f&aring;r karakter af en proces, hvor de studerendes refleksioner over faget og egen l&aelig;ring f&aring;r en central placering. Portfolio-metoden underst&oslash;tter derved, at l&aelig;ringsm&aring;l, undervisningsformer og bed&oslash;mmelsesprocedurer arbejder mod samme m&aring;l og fremmer de studerendes dybdel&aelig;ring. 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4916 En selvskreven litteraturhistorie. Skrivebaseret læring med e-portfolio: litteraturhistorie-projektet PoLite 2016-02-22T15:09:08+01:00 Sven Halse s.halse@litcul.sdu.dk F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518. <br /><br />Disciplinen litteraturhistorie best&aring;r traditionelt af periodegennemgang og tekstl&aelig;sning. I det omtalte projekt ved tyskstudiet p&aring; SDU (p&aring; grund- og sidefagsstudiets 2. &aring;r) er periodegennemgangen og gennemgang af l&aelig;rebogsstof erstattet med et skrivebaseret selvstudium struktureret efter portfolio-princippet. Der har v&aelig;ret tale om et kraftigt stilladseret l&aelig;ringsforl&oslash;b baseret p&aring; e-l&aelig;ringsplatformen Blackboard. I centrum st&aring;r den studerendes analytiske l&aelig;sning af l&aelig;reb&oslash;ger/fremstillinger samt skrivning, kommentering og udveksling af meget korte og tematisk begr&aelig;nsede essays om en vifte af i forvejen definerede temaer. L&aelig;se/skrivearbejdet f&oslash;rer frem til timerne, hvor den erhvervede viden tages i anvendelse, idet overordnede periodesp&oslash;rgsm&aring;l diskuteres (refleksions-dimensionen) og litter&aelig;re tekster analyseres (anvendelses-dimensionen). Essays og tekstanalyser har sidel&oslash;bende kunnet indg&aring; som &oslash;velser i fri skriftlig sprogf&aelig;rdighed, dels afleveres i et samlet portfolio som pensumreduktionsopgave. L&aelig;ringsintensiteten og de deraf f&oslash;lgende eksamensresultater for de aktivt deltagende i projektet m&aring; indtil videre siges at have v&aelig;ret ovenud tilfredsstillende. 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4917 Bedømmelse med udgangspunkt i deltageransvar - anvendelse af en reviewfase som en del af bedømmelse og videndeling i forbindelse 2016-02-22T15:09:09+01:00 Poul Kragh pok@ruc.dk F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518. <br /><br />Artiklen tager udgangspunkt i et par forl&oslash;b af et forvaltningskursus p&aring; RUC. Kurset er i de sidste to &aring;r s&aring;ledes blevet tilrettelagt og gennemf&oslash;rt med forskellige e-l&aelig;ringselementer. RUC's webbaserede kursusafviklingsplatform, eCampus, har v&aelig;ret rammen om afvikling og kommunikation igennem kurset. Denne platform er tillige anvendt til at afholde flere kursussessioner som asynkron, skriftlig fjernundervisning og i nogle kursusgange tillige suppleret med synkrone lyd/billede elementer. Med det afs&aelig;t har der i kraft af et &oslash;nske om tydelighed i de faglige krav og med v&aelig;gt p&aring; deltageransvar og videndeling, v&aelig;ret designet og afpr&oslash;vet en speciel essay- og reviewprocedure som en del af bed&oslash;mmelsestilgangen. Udgangspunktet for best&aring;else af kurset har s&aring;ledes v&aelig;ret: Skriv et essay p&aring; gruppebasis, freml&aelig;g p&aring; kurset, lav mindst to peer reviews af andre essays som enkeltdeltager - og f&aring; i &oslash;vrigt feedback p&aring; samme fra essayisterne. Vi har testet denne bed&oslash;mmelsesprocedure og fundet resultaterne gode. 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4918 Medieret vejledning af problemorienteret projektarbejde. Udfordringer for vejledning i problemformuleringsfasen 2016-02-22T15:09:10+01:00 Pernille Bjørn pbr@ruc.dk F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518. <br /><br />Denne artikel ser n&aelig;rmere p&aring; de &aelig;ndrede betingelser og nye udfordringer, en vejleder af problemorienteret projektarbejde st&aring;r over for i forbindelse med IKT-medieret vejledning af projektgrupper med geografisk adskilte deltagere. Artiklen anvender empiri om en vejleders situation i forhold til vejledning i problemformuleringsfasen af tre projektgrupper p&aring; masteruddannelsen i IKT &amp; L&aelig;ring, indsamlet i for&aring;ret 2002. M&aring;let er at udforske s&aelig;rlige udfordringer og betingelser ved medieret vejledning for at forst&aring;, hvilke betingelser der danner grundlag for medieret vejledning samt at forst&aring;, hvordan vejlederen oplever medieret vejledning. I artiklen bliver en vejleders fortolkninger og meningsdannelser over egne handlinger analyseret og tre eksempler p&aring; s&aelig;rlige udfordringer oplevet af vejlederen i forbindelse med skriftlig asynkron vejledning af tre konkrete projektgrupper bliver pr&aelig;senteret. Artiklen identificerer den st&oslash;rste udfordring for b&aring;de produkt- og procesvejledning som det at konstruere, kommunikere og fortolke kontekstuel information signifikant for selve vejledningssituationen, en udfordring der kom til udtryk p&aring; forskellige m&aring;der i de tre grupper. 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4919 Hvordan anvender studerende forhandling i computerkonferencer i forbindelse med deres læring? 2016-02-22T15:09:12+01:00 Pernille Rattleff rattleff@dpu.dk F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518. <br /><br />I denne artikel freml&aelig;gger og diskuterer forfatteren resultaterne af et forskningsprojekt, der under delprojektoverskriften &rdquo;Faglige diskussioner i computerkonferencer&rdquo; er en del af forskningsprojektet &rdquo;eLearning i universitetsdidaktisk perspektiv - en unders&oslash;gelse af udvalgte teknologiers l&aelig;ringspotentiale&rdquo;, som gennemf&oslash;res af forskere p&aring; Danmarks P&aelig;dagogiske Universitet (DPU). I projektet &rdquo;Faglige diskussioner i computerkonferencer&rdquo; unders&oslash;ges det empirisk, hvordan masterstuderende anvender forhandling i computerkonferencer i forbindelse med deres individuelle l&aelig;reprocesser. Fremstillingen i denne artikel relaterer sig s&aring;ledes til temaet om erfaringer med feedback i netbaserede undervisningsforl&oslash;b &ndash; her f&oslash;rst og fremmest de studerendes gensidige feedback. I artiklen fremstiller forfatteren baggrunden for unders&oslash;gelsen, unders&oslash;gelsesfeltet, projektets teoretiske forankring og forskningssp&oslash;rgsm&aring;l samt en operationalisering af forhandlingsbegrebet. Derefter freml&aelig;gges og diskuteres projektets resultater. 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4920 Netstøtte til undervisning i naturvidenskab 2016-02-22T15:09:13+01:00 Jens Josephsen phjens@ruc.dk F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518. <br /><br />Artiklen handler om de muligheder, der ligger i anvendelsen af nogle forskelligartede EDB-baserede hj&aelig;lpemidler i kursusundervisning inden for naturvidenskab. Disse v&aelig;rkt&oslash;jer er is&aelig;r karakteriserede derved, at de giver en respons (regner noget ud, sammenligner, finder en oplysning, giver et svar) p&aring; den studerendes input P&aring; baggrund af erfaringer med en udviklet praksis i et indledende kemikursus ved RUC beskrives nogle anvendte IKT-ressourcer, som p&aring; forskellig m&aring;de indg&aring;r i dialogen mellem l&aelig;rer og studerende og mellem de studerende indbyrdes og giver feedback til den studerendes l&aelig;reprocesser. Der anvendes bl.a. "skr&aelig;ddersyede" interaktive programmer der besk&aelig;ftiger sig med kemiske reaktioner og som kan simulere laboratoriearbejde. Via sit design giver et s&aring;dant program samme feedback p&aring; en beskrevet kemisk operation, som de studerende kender fra laboratoriet og kan derved p&aring; en m&aring;de udvide den dyre laboratorietid. 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4921 IT-strategi - en didaktisk udfordring 2016-02-22T15:09:14+01:00 Lillian Madsen lmadsen@ifi.ku.dk F&oslash;rste gang publiceret i UNEV nr. 9: Evaluering og feedback i netst&oslash;ttet uddannelse, sept. 2006, red. Simon Heilesen.<br />ISSN 1603-5518. <br /><br />Idr&aelig;tsstuderende og friluftsvejledere skal kvalificere sig til at udvikle og lede aktiviteter i og p&aring; vand med forskellige m&aring;lgrupper. Dette stiller krav om at opn&aring; &rdquo;konkrete f&aelig;rdigheder&rdquo; i vand, herunder at opn&aring; viden om egen og andres relation til ophold i vand under vekslende forhold. Artiklen giver et bud p&aring; hvordan en studieproces kan tilrettel&aelig;gges s&aring; den n&oslash;dvendige viden opn&aring;s. Artiklen f&oslash;lger tre spor, et p&aelig;dagogisk-didaktisk spor med den studerendes l&aelig;reproces i fokus, et spor med fokus p&aring; udvikling af teoretisk-praktisk sammenh&aelig;ng/syntese og et video-IT-spor, der fokuserer p&aring; en IKT-st&oslash;ttet studieproces med intens brug af IT og video. Den s&oslash;ger at belyse sp&oslash;rgsm&aring;l som: Er det muligt, i dette specielle milj&oslash; (v&aring;dt, koldt, st&oslash;jende lille rum), at fremme lysten til analyse, til at ops&oslash;ge viden, f&aring; en bedre kobling af praktik og teori, og at diskutere med hinanden og udvikle en mere nuanceret sproglig kompetence, der forbinder det kin&aelig;stetiske, det visuelle og det fagligt teoretiske. Artiklen gengiver kort eksempler p&aring; opgaver og studieudbytte fra udvalgte blokke af uddannelsen. 2006-07-07T00:00:00+02:00 Copyright (c)