Drømmen om at blive mor

En antropologisk analyse af markedsføringen af genetisk testning af embryoner i Spanien

Forfattere

  • Astrid Boe Hüttel
  • Fiona Haustedt Mossman
  • Mauro Turrini

DOI:

https://doi.org/10.7146/ta.vi90.153012

Nøgleord:

assisteret reproduktion, præimplantationsgenetisk testning (PGT), selektive reproduktionsteknologier, moderskab, diskursanalyse, onlineetnografi

Resumé

Præimplantationsgenetisk testning (PGT) er en fællesbetegnelse for tre reproduktive teknologier, der kan benyttes i forbindelse med en in vitro fertilisation (IVF)-cyklus. Disse teknologier gør det muligt for potentielle forældre at evaluere deres embryoners genetiske arvemateriale for at kunne fravælge dem, der viser tegn på at afvige fra den biomedicinske norm. Brugen af PGT er generelt stigende, særligt i Spanien, som foretager over halvdelen af alle PGT-tests i Europa. Spanske private fertilitetsklinikker reklamerer for PGT på deres hjemmesider og på sociale medier. Disse platforme er et magtfuldt kommunikationsværktøj, der balancerer mellem sundhedsinformation og forbrugerkultur. Gennem disse onlineplatforme opfordres potentielle forældre til at benytte sig af PGT for at undgå videregivelsen af alvorlige genetiske sygdomme og kromosomale afvigelser, der kan forårsage spontante aborter eller handicap. På trods af at internettet for mange både er det første og eneste sted at søge efter sundhedsinformation, har meget lidt antropologisk litteratur beskæftiget sig med, hvordan onlinediskurser er med til at forme PGT som en særlig normativ reproduktiv praksis. På baggrund af en digital dataindsamling på 21 private spanske fertilitetsklinikkers hjemmesider og sociale medier demonstrerer artiklen, hvordan PGT hovedsageligt markedsføres til kvinder gennem både tekst, billeder og hashtags. På baggrund heraf problematiserer artiklen, hvordan de spanske private fertilitetsklinikker bidrager til en kønnet forestilling og diskurs om, at kvinden har et særligt ansvar for at sikre sig, at de børn, hun bringer til verden, er biomedicinsk normale.

Downloads

Publiceret

2025-01-27

Citation/Eksport

Boe Hüttel, A., Haustedt Mossman, F., & Turrini, M. (2025). Drømmen om at blive mor: En antropologisk analyse af markedsføringen af genetisk testning af embryoner i Spanien. Tidsskriftet Antropologi, (90). https://doi.org/10.7146/ta.vi90.153012

Nummer

Sektion

Artikler