
NORD FOR VESTTYSKLAND, 
VEST FOR STOREBÆLT

TV 2 MELLEM SATELLITTER 
OG REGIONAL-TV, 1967-91

  S I S S E L BJ E R RU M F O S S AT

Selv et så æterisk medie som ϐjernsynet produceres ikke frit svævende, men er 
bundet til det sted – by, region, land – hvor det fremstilles.1 Nøjagtigt som politik 
påvirker medier, og medier påvirker politik, så har stedet betydning for medier, 
og medier betydning for stedet. Bag oprettelsen af TV 2 lå meget lange politiske 
forhandlinger, der tog sin begyndelse i de sene 1960’ere for først i 1986 at munde 
ud i TV 2-loven. At beslutningsprocessen blev så lang, hænger sammen med, at der 
skulle træffes afgørende beslutninger om udviklingen af landets infrastruktur 
samtidig med, at den distributionsteknologi, som infrastrukturen skulle bygges 
op omkring, ændrede sig drastisk i perioden. TV-signalets grænseoverskridende 
karakter blev voldsomt forstærket med udsigten til satellit-TV, hvilket både betød 
muligheder for nye TV-kanaler i Danmark og udgjorde en udfordring, fordi kon-
trollen over signalerne ikke lå i danske politikeres hænder.2 Et af de spørgsmål, 
som politikerne skulle tage stilling til, var, hvordan man bedst gav et dansk mod-
spil til de tysk/franske satellit-planer: Var det gennem et nordisk satellit-samar-
bejde, hvor et dansk TV 2 kunne indgå som en del, eller var det via en national og 
provinsnær TV-station med regionale sendemuligheder?  

Et særligt træk ved TV 2s historie i et infrastrukturperspektiv er de meget 
eksplicitte politiske overvejelser om center og periferi. TV-mediet tilbød i ud-
gangspunktet spredning af information og kultur fra center til periferi. I et inter-
nationalt perspektiv var Danmark et lille land i periferien, men i et nationalt per-
spektiv var København det dominerende center i forhold til den perifere provins. 
I de politiske ønsker til en ny kanal lå der forventninger om i nogen grad at kun-
ne skærme danskerne mod den udenlandske påvirkning, der fulgte med satellit 
og kabel-TV, og om at give et modspil til kommunikationsstrømmen fra hoved-
staden.  Artiklen afdækker, hvordan placeringen af TV 2 i både fysisk og kulturel 

1 Artiklen er skrevet som en del af projektet TV2: et nationalt medie i provinsen med støtte fra 
Kulturministeriets Forskningsmidler.

2 Spørgsmålet om territorial integritet og suverænitet var afgørende elementer i de interna-
tionale forhandlinger om satellitsignaler i 1960’erne og 1970’erne. Se Negrine og Papatha-
nassopoulos: The Internationalisation of Television, 44-59; Ewertsson: The Triumph, 192-193.



130

geograϐi afspejlede teknologiske, politiske og medierelaterede hensyn. Analysen 
falder i tre dele med afsæt i disse tre hensyn. I en tidlig fase fortolkedes den nye 
satellitteknologi mellem 1967 og 1981, i næste fase forhandledes den politiske 
ramme omkring TV 2 på plads (ca. 1981-1986), og afslutningsvis mødte den po-
litisk fastsatte ramme det nyoprettede TV 2’s egne logikker frem til den sidste 
regionalkanal gik i luften i 1991. Analysen bygger på et heterogent kildemate-
riale: DR’s og TV 2’s arkiver, kommissionsarbejderne fra 1960’erne, 1970’erne og 
1980’erne, Nordisk Ministerråds arkiv, forhandlingerne i Folketinget og den of-
fentlige debat, som gik forud for beslutningen om at oprette TV 2. 

TEORI OG LITTERATUR
Nyere forskning har kombineret historiske studier af infrastruktur med mate-
riel historie, hvor infrastruktur er blevet opfattet som historiske konstruktioner 
dels teknologi, dels fortælling, dels menneske, men også bevægelse, ϐlow og re-
lationer. Her understreges det, at genstandes materialitet har en betydning, så-
ledes også infrastrukturens fysiske karakter. Fysiske genstande opfører sig på 
bestemte måder, og de sætter grænser for, hvad de kan bruges til. Omvendt er 
infrastrukturens historie ikke blot historien om asfalt, kabler eller som her an-
tenner og satellitter, men også om politik, institutioner og steder.3 Stedet skal her 
opfattes som både en fysisk/ praktisk og ideologisk/forestillet ramme omkring 
medier, der indvirker på både produktion og indhold. Virkningsforholdet går også 
den anden vej, og mediers produktion og indhold bidrager til produktionen af ste-
der og rum. Artiklen bygger dermed på den vending i historiefaget, der bredt går 
under betegnelsen ’the spatial turn’ og fokuserer på den vekselvirkning, der fore-
går mellem den fysiske verden af ting/steder og den menneskelige kultur og fore-
stillingsverden, herunder i høj grad politik. Forskningen i historiske rum peger 
på, at en lang række kulturelle eller forestillede geograϐier konstrueres gennem 
fortællinger og forestillinger.4 Denne artikel vil bl.a. vise, hvordan TV 2s geograϐi 
blev forhandlet med nationen i centrum, men hele tiden i forhold til andre kultu-
relle geograϐier som Norden, udlandet eller provinsen.

For at komme nærmere forholdet mellem materialitet og repræsentationen af 
det rum, som TV 2 skulle placeres og fungere i, vil jeg i artiklen gøre brug af et 
greb fra mediestudier. Her har særligt forholdet mellem politisk logik og medielo-
gik stået i centrum i forskningen i medialisering.5 Under medielogik forstås både 
teknologiske, kommercielle og publicistiske hensyn. I denne artikel vil jeg imid-
lertid analytisk se den teknologiske udvikling som knyttet både til medielogik og 

3 Marklund og Rüdiger (red.): Historicizing infrastructure, 7-9; Thelle: ’Fix’, 187-200. Se også 
tidsskriftet Slagmarks temanummer om spatialitet fra 2010. Jf. Bjerre og Fabian (red.): Ven-
dingen mod rummet.

4 Simonsen: ’Rumlig praksis’, 44.
5 Hjarvard: Medialisering. Medialisering henviser til en proces, hvor logikker fra mediernes 

verden overtages i andre dele af samfundet, eksempelvis inden for politik. 



131

politisk logik, så analysen får tre led: nemlig teknologiske, politiske og medierela-
terede hensyn (både kommercielle og publicistiske). Dermed lægger denne arti-
kel sig op ad den svenske teknologihistoriker Lena Ewertssons studie i de dra-
stiske ændringer i TV-systemer i Sverige i 1980’erne og de tidlige 1990’ere. Det 
Ewertssons kalder “TV-systemer” beskriver de store socio-tekniske systemer, der 
omgiver TV. Som i Danmark ændrede svensk TV sig fra traditionel public service 
udbudt af en statsejet TV-station til et langt mere heterogent og åbent system, 
der byggede på forskelligartede distributionsteknologier, økonomier og ejerfor-
hold. Ewertsson fokuserer i sit teoretiske udgangspunkt på teknologisk udvik-
ling, men understreger, at teknologi ikke skal ses som selvstændige og afgræn-
sede genstande. Endvidere understreger hun, at teknologisk udvikling ikke skal 
ses som en lineær proces, men som resultatet af historiske processer, der trækker 
i mange retninger, hvor forskelligartede teknologiske, sociale, politiske, økono-
miske og geograϐiske elementer er forbundne.6 Det hidtil grundigste studie af de 
nordiske satellit-projekter har ligeledes svensk oprindelse. Nina Wormbs har un-
dersøgt baggrunden for og konϐlikterne omkring de to projekter Nordsat og Tele-
X. Hvor Nordsat var et decideret nordisk projekt, undfanget i regi af Nordisk Råd 
med et fokus på indhold, var Tele-X et primært nationalt svensk højteknologisk 
satellit-projekt.7 Det svenske blik på det nordiske satellitsamarbejde hos Wormbs 
giver en mere direkte interesse for det teknologihistoriske end en undersøgelse 
med en dansk vinkel, eftersom svenskerne selv ønskede at udvikle en satellit. De 
danske ambitioner var langt mere begrænsede, og planerne om TV 2 indbefattede 
aldrig et avanceret dansk rum-program, men krævede under alle omstændighe-
der en politisk beslutning om distributionsteknologi. Også Wormbs understreger 
den tætte forbindelse mellem politiske processer og teknologisk udvikling. 

Nøgleordet for forståelsen af skabelsen af TV 2 har både i forskningen og i of-
fentligheden været ’monopolbrud’. Monopolbruddet er særligt blevet analyseret 
i sammenhæng med begrebet folkelighed, hvorimod det decentrale aspekt kun i 
mindre grad har pådraget sig opmærksomheden. Særligt Stig Hjarvard har gen-
nemført ϐlere analyser af TV 2’s programmer. Med udgangspunkt i diskursana-
lyse har han bl.a. analyseret forskellene mellem nyhederne på TV 2 og TV-Avisen 
på DR.8 Netop sammenlignende analyser mellem TV 2 og DR udgør størstedelen 
af litteraturen om TV 2, hvor især begreber om public service og folkelighed står 
centralt.9 Senest har Thorsten Borring Olesen tilføjet et kapitel til TV 2 ’s histo-
rie, der bl.a. forklarer, hvorfor 1980’ernes TV 2-konstruktion i 2017 resulterede 
i en dom for ulovlig statsstøtte fra EU-Domstolen. Også her er ’monopolbrud’ et 

6 Ewertsson: The Triumph, 40.
7 Wormbs: Vem älskade Tele-X.
8 Hjarvard: TV-nyheder i konkurrence.
9 Bruun, Frandsen og Søndergaard (red.): TV2 på skærmen; Carstensen, Svith og Mouritsen 

(red.): DR og TV2.



132

centralt begreb.10 Med en bredere målgruppe for øje er der desuden blevet udgi-
vet bøger forbindelse med 10 og 25-års jubilæet for stationen.11 Til forskel fra den 
tidligere forskning i TV 2, vil denne artikel nuancere fortællingen om TV 2 som 
monopolbrud. Hvor staten nok havde monopol på udsendelse af dansk TV, så var 
DR ikke det eneste TV-signal, der kunne modtages af danske antenner, hvilket var 
nok så vigtigt for oprettelsen af TV 2. 

ENDNU EN TV-KANAL?
Fjernsynet var ved sin første udsendelse i 1951 i ental, og først i 1960’erne blev 
der taget hul på diskussionen om oprettelsen af endnu en kanal. Diskussionen 
blev udløst af, at udbuddet og mulighederne for at se TV faktisk så ud til at ville 
vokse. I Europa var der planer om satellit-TV, der potentielt kunne øge udbud-
det af TV-kanaler ganske betragteligt, hvilket både rummede visse muligheder 
for dansk TV, men også gav anledning til politiske panderynker. TV kunne bru-
ges som et middel til kulturudveksling, hvilket fandt sted inden for rammerne 
af Eurovision eller den nordiske pendant Nordvision, hvilket blev set som både 
gavnligt og dannende. Samtidig fandtes der i efterkrigstidens Europa en væsent-
lig interesse i at forsøge at kontrollere uønskede grænseoverskridende TV- og ra-
diosignaler. Det skete både under indtryk fra Den Kolde Krig og frygten for un-
dergravende propaganda og ud fra nationalstatslige hensyn.12 Danmark deltog 
aktivt i the International Telecommunications Unions (ITU) konferencer, hvor 
kommunikationssignalerne blev reguleret og koordineret.13 Helt centrale spørgs-
mål ved konferencerne var, hvordan frekvenser skulle fordeles mellem landene, 
og ikke mindst hvordan man bedst kunne begrænse signalernes ’spild’ ud over 
de nationale grænser. Brugen af VHF (Very High Frequency) og UHF (Ultra High 
Frequency) frekvenser blev reguleret på ITU’s konference i Stockholm i 1961. Her 
var en af målsætningerne at fremme brugen af UHF-sendere. For det første kunne 
man forudse at VHF-båndene ville blive fyldt, og der var derfor et behov for ϐlere 
frekvenser at sende på. For det andet havde UHF den fordel, at den effektive sen-
deafstand var kortere. Set fra et teknisk synspunkt var UHF altså umiddelbart en 
mindre effektiv måde at udsende TV på og indbefattede, at man måtte opstille ϐle-
re antenner med kortere afstand imellem, men fra en politisk synsvinkel var UHF 
fordelagtig, fordi de ultrahøje bølger bedre lod sig regulere og eventuelt over-
spild til nabolandene var mindre. For Danmark betød denne regulering, at der 
ville være plads til en fremtidig anden, tredje kanal og delvist en ϐjerde kanal på 

10 Se Wium Olesen: Poul Schlüters tid, 268-275.
11 Larsen: TV 2 25 år; Mandal og Krarup 2013: Vild med jernsyn; Krarup: TV 2 10 år.
12 Negrine og Papathanassopoulos: The Internationalisation of Television, 44-59.
13 Der ϐindes en kort beskrivelse i Johansen: P&T’s historie efter 1960, 76. Dokumenter fra ITUs 

konferencer er tilgængeliggjort på ITUs historieportal: https://www.itu.int/en/history/
Pages/ITUsHistory.aspx.



133

UHF-båndene.14 Hvis et fremtidigt TV 2 skulle oprettes, måtte man altså opstille 
nye sendemaster. Ud fra samme overvejelser blev fordelingen af satellit-frekven-
serne forhandlet i ITU i 1977. I Danmark, der havde et relativt lille territorium og 
korte afstande til sine naboer, kunne omkring 63 pct. af den voksne befolkning se 
enten tysk eller svensk TV. De tyske kanaler var relativt mere populære end de 
svenske og blev samtidigt betragtet som de mest problematiske fra politisk side.15 

I 1967 blev Radiokommissionen nedsat for at klarlægge udviklingsmulighe-
der for både radio og TV. På TV-området skulle kommissionen beskæftige sig med 
spørgsmålet om farveϐjernsyn og muligheden for en kanal 2. Selvom disse pro-
blemstillinger umiddelbart var af forskelligartet karakter, så løb der ϐlere røde trå-
de på tværs i kommissionens overvejelser. I 1967 var vesttyske kanaler begyndt at 
sende farvefjernsyn, og svenskerne var langt fremme i forberedelserne. Når den 
udvikling blev betragtet som et problem og ikke blot et herligt kulørt fremskridt, 
så var det, fordi man fra politisk side frygtede, at det dansksprogede TV ville miste 
seere. I 1968 ville OL i Mexico blive vist i farver hos naboerne, og hvis antennerne 
først var blevet drejet i retning af Tyskland eller Sverige, så var det sandsynligt, 
at de ville blive stående der. “En sådan udvikling vil specielt i Sønderjylland ikke 
være i dansk interesse”, fastslog kommissionens betænkning fra 1970 uden vide-
re kommentarer.16 Kommissionen enedes om at anbefale, at der skulle investeres i 
farve-TV med det samme og at oprette et TV 2, så snart det var teknisk muligt. For-
muleringen dækkede over, at der skulle tages stilling til, hvilken distributionstek-
nik TV 2 skulle bygge på. At udsende endnu en TV-kanal ville enten kræve en ud-
bygning af det eksisterende sendenet med UHF-sendere, eller at en satellit-løsning 
blev teknisk mulig og økonomisk overkommelig indenfor en overskuelig fremtid.

Bag den overordnede enighed om, at der burde oprettes en kanal 2, gemte der 
sig en lang række overvejelser og mindretalsholdninger. Flertallet forestillede sig 
en anden kanal som en del af Danmarks Radio, men med sin egen kanalchef. Kana-
len skulle desuden have provinsafdelinger i de forskellige landsdele. For ϐlertallet 
var det altså ikke afgørende, at et fremtidigt TV 2 blev uaϐhængigt af hverken sta-
ten eller af DR. Derimod lå der en klar forventning om, at programudbuddet skul-
le øges (gerne i koordination mellem de to kanaler), og at provinsvinklen skulle 
være mere fremtrædende. Et mindretal bestående af radiorådets næstformand 
Hakon Stangerup, Bernhard Baunsgaard fra det radikale venstre og Ib Thyregod 
fra Venstre ønskede et licensϐinansieret, men af DR uaϐhængigt TV 2, der ikke 
blot skulle have egen ledelse og økonomi, men også opbygges med et andet geo-
graϐisk udgangspunkt end DR. Det var i deres øjne nødvendigt med en kanal, der 

14 Final Acts of the European Broadcasting Conference in the VHF and UHF bands, Stockholm 
1961. Se overvejelserne i  Betænkning om kabelproblematikken og fremførelse af udenlandsk 
jernsyn, Mediekommissionens betænkning nr. 4, 23.

15 Medieforskning i DR 1979/80 (DR 6B/80), kap. 1.4 og 1980/81 (DR 4B/81) kap. 1.2.
16  Betænkning afgivet af Radiokommissionen nedsat den 15. juni 1967 af ministeriet for kulturelle 

anliggender, betænkning nr. 592, 10.



134

var “mindre præget af københavnske synspunkter”.17 Synspunkterne pegede på 
nogle punkter frem mod 1970’ernes kritik af DR som for ensidig – et synspunkt 
der i særlig grad blev personiϐiceret af Erhard Jakobsen. Under kommissionens 
arbejde blev det desuden overvejet, om en kanal-2 kunne blive en del af et nordisk 
samarbejde enten som en decideret nordisk kanal eller som et samarbejde om 
udsendelse via satellit. Eftersom svenskerne allerede havde et TV 2, mente kom-
missionen umiddelbart, at løbet var kørt, men stillede sig positive over for ideen 
i forhold til en kanal 3.

Dette tidlige kommissionsarbejde berørte dermed mange af de forhold, som 
kom til at præge de følgende overvejelser om TV 2s karakter og opbygning. De 
politiske interesser i en ny kanal rettede sig ikke blot mod at give danskerne mu-
lighed for at se mere TV, men også mod at begrænse forbruget af nabolandenes 
TV, i særlig grad det tyske. DR’s monopol var med andre ord langt fra absolut, og 
det nationale TV blev med 1960’ernes nye teknologiske udsigter yderligere udfor-
dret. Den første transatlantiske TV-udsendelse transmitteret via satellitten Tel-
star i 1962 blev en enorm mediebegivenhed, der satte gang i forestillingerne om 
fremtidens grænseløse satellit-TV. Teknologien var dog endnu umoden, og Telstar 
fungerede kun i få måneder.18

NORDISK SATELLITSAMARBEJDE
I løbet af 1970’erne blev overvejelserne om satellit-TV intensiveret. Et fransk/
tysk samarbejde om opsendelsen af en TV-satellit gjorde muligheden virkelig-
hedsnær. Det fransk-tyske projekt havde været undervejs allerede fra 1963, men 
nu blev udviklingen af satellitten Symphonie igangsat. Den blev endelig opsendt 
i 1974, og den blev dermed den første europæiske kommunikationssatellit. Sig-
naler ville kunne nå et dansk publikum uanset geograϐi, og på sigt ville det blive 
svært for danske politikere at kontrollere adgangen til udenlandsk TV. I den kon-
tekst blev en nordisk løsning for TV 2 overvejet. 

Nordisk Råd var allerede i begyndelsen af 1970’erne gået i gang med at se 
nærmere på de muligheder, der fandtes for nordisk satellit-TV. De øvrige nordiske 
lande stod overfor de samme udfordringer som Danmark, og der fandtes i det hele 
taget et betydeligt ønske om at udvide adgangen til nordisk TV i regionen. Satel-
litter havde den helt store fordel, at de kunne nå geograϐisk afsidesliggende egne 
på trods af forhindringer som vand og bjerge. I de tyndt befolkede egne af Norge, 
Sverige og Finland kunne satellitterne potentielt løse ellers uoverstigelige forhin-
dringer for distribution af TV, hvilket også gjaldt for ϐjerntliggende områder som 
Grønland, Færøerne, Jan Mayen og Svalbard.19 At der alligevel var grænser for sa-
tellitternes praktiske brug og rækkevidde, skulle først vise sig senere.

17 Betænkning afgivet af Radiokommissionen nedsat den 15. juni 1967, 23-24.
18 Ewertson: The Triumph, 210-211; Parks: Cultures in Orbit, 21-22.
19 Wormbs: Vem älskade Tele-X, 42.



135

Nordisk samarbejde om TV-udsendelser havde fundet sted, lige siden ϐjernsy-
net var blevet en del af de nordiske statsradiofonier, især blandt de skandinaviske 
lande. Dette samarbejde blev formaliseret gennem Nordvision i 1959. Der var pri-
mært tale om udveksling af programmer og nyheder, men der blev også foretaget 
samproduktion.20 Ønsket om bedre adgang til nabolandenes TV-udsendelser var 
dermed ikke blot motiveret af praktiske årsager, men var i høj grad en del af et po-
litisk projekt, der skulle styrke nordisk kultur og samhørighedsfølelse. I 1975 be-
sluttede Nordisk Ministerråd at undersøge de tekniske og økonomiske mulighe-
der for et nordisk satellitsamarbejde mere grundigt.21 Dels udgjorde satellitter en 
mulighed for at gøre udvekslingen af TV-programmer imellem de nordiske lande 
væsentlig lettere. Dels ville en nordisk satellit-løsning kunne fungere som et for-
svar mod de europæiske signaler.22 Projektet ϐik navnet Nordsat, og et embeds-
mandsudvalg blev nedsat for at udarbejde en rapport om mulighederne. 

Sideløbende hermed arbejdede de nordiske telestyrelser sammen med radio-
fonierne om at koordinere krav og holdninger forud for ITU’s konference i 1977 i 
Nordisk arbejdsgruppe vedrørende radiospredning via satellit (NTRS). Ved kon-
ferencen skulle verdens satellitfrekvenser fordeles. Ifølge European Broadcasting 
Union ville hvert europæisk land blive berettiget til fem kanaler. De nordiske lande 
ønskede i udgangspunktet fem nationale kanaler i hver en national dækningsel-
lipse, men i tilgift også en fælles nordisk ellipse. Et forhold der vanskeliggjorde øn-
sket om en nordisk ellipse, var at en større ellipse betød større overspild af signa-
let. Dette kunne blive vanskeligt at forhandle igennem pga. af den tætte placering 
på Østblokken. I koldkrigsklimaet blev grænseoverskridende TV- og radiosigna-
ler, som nævnt, set på med stærk mistro.23 Arbejdsgruppen var derfor klar over, at 
overnationale satellitellipser ville blive søgt begrænset så meget som muligt ved 
konferencen i ITU. I den forbindelse kan man nævne, at Vatikanstatens planer om 
at udsende Guds ord direkte fra Rom til hele Europa heller ikke var et populært 
perspektiv på den nye overjordiske teknologi i det protestantiske Nordeuropa.24

NTRS tøvende holdning til det politiske ønske om en fælles nordisk satellitløs-
ning blev ikke mødt med forståelse fra de nationale regeringer, og arbejdsgrup-
pen ϐik direkte besked på at komme frem til en anbefaling, der kunne rumme 
de nordiske planer - ellers ville man intervenere fra politisk side. Det politiske 
bud på et koordineret udgangspunkt for forhandlingerne lød på to nordiske dæk-

20 Notat vedrørende nordisk TV-samarbejde, Radiokommissionen af 1967, 24. april 1969. 
21  Nordiska Ministerrådets berettelse over verksamheten om det nordiske samarbete, 8. de-

cember1975, punkt 4.2.11. TV-samarbeid s. 27, Nordisk Ministerråd, Kulturministermøder 
1975-1 – 1976-3, Rigsarkivet (herefter: RA).

22 Nordisk radio och TV via satellit, Nordisk ministerråd, Sekretariatet for nordisk kulturelt 
samarbejde, 1977, 11.

23  Negrine og Papathanassopoulos: The Internationalisation of Television, 50.
24 Møde med statssekretærgruppen i Helsingfors, 16. september 1976,  NTRS møder, Nordsat, 

DR’s arkiv, RA.



136

ningsellipser og tre nationale kanaler. Rent teknisk var telestyrelserne blevet op-
mærksomme på, at en enkelt nordisk ellipse ikke ville være nok. Det var for langt 
fra Finland i øst til Grønland i vest til at en enkelt stråle ville kunne række på 
grund af jordens krumning, og planerne om at nå bl.a. Jan Mayen måtte helt drop-
pes.25 Det endelige forhandlingsresultat ved ITU-konferencen kom i store træk til 
at svare til de nordiske ønsker. Island og Færøerne måtte dog deles om fem kana-
ler, og Grønland måtte nøjes med det overskydende signal fra Island og blev ikke 
en del af aftalen eftersom øen hørte under den amerikanske region 2.26 Resultatet 
var exceptionelt, og som den eneste region i Europa ϐik de nordiske lande lov til 
at dele en grænseoverskridende dækningsellipse. Nu var vejen i princippet banet 
fælles nordisk satellit-TV. 

I mellemtiden var rapporten fra Nordisk Ministerråd blevet færdig i juni 1977. 
Embedsmandsudvalget var kommet frem til det resultat, at en nordisk satellitløs-
ning var mulig både inden for en overskuelig tidshorisont og til en overkomme-
lig pris. Da rapporten, Nordisk radio och television via satellit, blev sendt i høring 
var mange af de 200 svar imidlertid kritiske. Telestyrelserne og særligt radiofo-
nierne var skeptiske overfor rapportens konklusioner.27 Deres ekspertise og er-
faringerne fra samarbejdet i NTRS var ikke blevet inddraget, og de mente, at rap-
porten var for optimistisk både med hensyn tid tidsperspektivet og økonomien. 
Radiofonierne mente desuden, at man var trådt ind på deres enemærker uden at 
tage dem med på råd. 

Med baggrund i det positive forhandlingsresultat fra ITU og kritikken af rap-
porten besluttede Nordisk Råd at sætte en ny undersøgelse i gang. Denne gang 
blev eksperter bedt om at se nærmere på ϐire temaer: teknik, økonomi, den mu-
lige kulturelle effekt og juridiske aspekter. Da den 2000 lange sider rapport om 
Nordsat lå færdig i 1979, var konklusionerne mere tilbageholdende, men dog ikke 
mere end at en nordisk satellit-løsning stadig kunne anbefales, og de nationale 
parlamenter skulle nu tage stilling til sagen. I Danmark var der gennemgående 
stor politisk velvilje overfor bedre mulighed for at modtage nordisk ϐjernsyn. I 
forhold til Nordsat var kun Fremskridtspartiet og Venstresocialisterne imod på 
forhånd. Den socialdemokratiske kulturminister Niels  Matthiasen var særde-
les positiv. Han anså projektet som en mulighed for at gennemføre nordisk kul-
turpolitik og udtalte til Foreningen Norden, at han syntes, at det var en bedre 
ide “at få de nordiske programmer fremfor at lave et dansk TV 2 på nuværende 

25 Vedrørende den nordiske satellitudredning, 10. december 1976, NTRS møder, Nordsat, DR’s 
arkiv, RA.

26  Final Acts. World broadcasting satellite administrative radio conference, Geneva 1977 htt-
ps://www.itu.int/en/history/Pages/RadioConferences.aspx?conf=4.99 (2.10.2017).

27 Sammenfatningen av remisstfattet beträffande betänkandet (NU A 1977: 7-9), ’Nordisk ra-
dio och television via satellit’, Meddelanden om rekomendation nr. 15/1973 angående ökat 
nordisk TV-samarbete, Nordisk Rådet 26:e session 1978, RA. Jf. Hultén: ’Why NORDSAT’, 
318.



137

tidspunkt”.28 Med Matthiasens død i 1980 gik den nok vigtigste danske støtte til 
Nordsat-projektet bort, men at se TV som kulturpolitik vedblev i 1980’erne med 
at være vigtigt for socialdemokraterne forbindelse med drøftelserne om TV 2. 

Satellitteknologien brød med de grænser, de elektroniske medier hidtil hav-
de fungeret inden for. Signaler fra rummet gjorde traditionelle afstande og geo-
graϐier underordnede. Som forsvarsmekanisme mod de udenlandske TV-signaler 
aktiveredes det nordiske kulturpolitiske samarbejde. Teknologien viste sig dog 
ved nærmere bekendtskab ikke at være helt så grænseløs som først antaget af ini-
tiativtagerne til Nordsat. Dels var der trods alt grænser for dækningsellipsernes 
rækkevidde, og dels blev signalerne hurtigt reguleret gennem internationale af-
taler, der først for alvor blev udfordret i 1990’erne.29

TV 2 FRA PROVINSEN
I 1980 blev det kommissionsarbejde påbegyndt, som skulle komme til at danne 
direkte baggrund for TV 2, og det første den nye mediekommission tog stilling 
til, var det nordiske satellitsamarbejde.  Nordsat kunne i forhold til TV 2 enten 
betragtes som en væsentlig tilføjelse til en dansk kanal for relativt få ekstra om-
kostninger, eller Nordsat kunne betragtes som en hæmsko for det regionale TV 2, 
som mange ønskede sig. Isoleret set var Nordsat ikke billig og krævede en inve-
stering på et tocifret millionbeløb, men set i sammenhæng med omkostningerne 
ved etableringen af et sendenet for TV 2 var ekstrabeløbet beskedent (Jf. ϐig. 1). 
Hvis man valgte at udsende TV 2 via satellit, ville man altså ovenikøbet kunne få 
adgang til den øvrige nordiske sendeϐlade.

TV-2 baseret på 
et nyt jordnet

Nordsat uden TV-2 Nordsat med TV-2

Årlige 
udgift

Licens-
forhøjelse

Årlige 
udgift

Licens-
forhøjelse

Årlige 
udgift

Licens-
forhøjelse

Total-
udgifter
(mio. kr.)

450 245 60-76 40 460-476 260

Fig. 1. Beregning foretaget af Ministeriet for Kulturelle anliggender, 13. juni 1981.30

Kommissionens anbefaling blev at etablere et jordbaseret sendenet for TV 2, og 
at Danmark skulle trække sig fra Nordsatsamarbejdet. For at styrke dansk TV i 
konkurrencen med udenlandsk, særligt Vesttysk TV, var det ifølge kommissionen 
vigtigt, at der blev handlet hurtigt. En jordbaseret løsning syntes mere realistisk 

28 Petersen: Nordsat, 22.
29 Negrine og Papathanassopoulos: The Internationalisation of Television, 20.
30   Statsministeriets mediekommission af 11.03.1980, Nordsat 1980-1985, RA.



138

og overkommelig at etablere inden for kort tid. Endnu vigtigere var det, at satellit-
systemet ikke ville kunne udsende regional eller lokal-TV på grund af de få sende-
kanaler, der var til rådighed (op til fem nationale kanaler ifølge aftalerne i ITU-re-
gi). For at få et TV 2 med regional-TV tilknyttet var man aϐhængig af traditionelle 
jordbaserede sendemaster, og både at investere i Nordsat og i master til regional-
TV var økonomisk udelukket.31 

Det mindretal i kommissionen, der alligevel bakkede op om Nordsat, gjorde 
det, fordi de vægtede den nordiske sammenhørighed over den regionale dimensi-
on. Adgang til de nordiske kanaler ville i endnu højere grad end TV 2 alene give se-
erne ϐlere valgmuligheder og mere effektivt dæmme op for et øget forbrug af TV 
fra det øvrige udland. De øvrige nordiske lande fortsatte samarbejdet om Nordsat 
uden Danmark indtil 1988, hvor planerne endeligt blev droppet. Norge, Sverige og 
Finland havde desuden påbegyndt forhandlinger om et nyt satellit-projekt, Tele-
X, men også her stod Danmark uden for.32 Tele-X var et svensk initiativ fra 1979, 
hvor Rymdbolaget skulle stå bag udviklingen af en stor kommunikationssatellit. 
Set med danske øjne var de svenske satellit-planer en slet skjult støtte til svensk 
industri, som man ikke havde nogen interesse i at gå ind i.33 Planerne spillede des-
uden negativt ind på den danske holdning til Nordsat eftersom svenskerne gen-
nem Tele-X ville få ekspertisen til også at udvikle teknologien bag Nordsat. Så 
længe Nordsat var et kulturpolitisk projekt, var der stor dansk interesse, herimod 
var den industripolitiske drejning ikke attraktiv.34

De nærmere overvejelser om, hvordan et eventuelt kommende TV 2 skulle se 
ud, gjorde Mediekommissionen rede for i sin femte delbetænkning fra 1983. I for-
hold til TV 2’s relation til Danmarks Radio, så var det store ϐlertal i kommissionen 
nu tilhængere af, at kanalen blev etableret som en selvstændig TV-station uden 
for DR. Overvejelser omkring TV 2’s regionale dimension stod centralt i kommis-
sionens overvejelser. For de mest regionaliseringsbegejstrede medlemmer gav 
den regionale dimension svaret på de to hovedudfordringer, man stod overfor: 
Der var behov for en anden vinkel end den DR kunne tilbyde, og samtidig kun-
ne den mere lokale vinkel virke som et forsvar mod forbruget af udenlandsk TV: 
“Man må etablere en institution, der politisk, socialt og økonomisk er forankret i 
og vendt mod lokale kulturinstitutioner. Dermed skabes et forsvarsgrundlag for 
en del af licensen, og man får et alternativ til det udenlandske, navnlig det vest-
tyske ϐjernsyn”.35 Den opmærksomhed, der var omkring behovet for regional-TV, 
førte i øvrigt til, at TV Syd blev oprettet som et forsøg i 1983 i Danmarks Radio 
og dermed blev landets første regionale TV-station. Bag oprettelsen af TV Syd lå 

31 Betænkning om Nordsat.
32 Om Tele-X, se: Wormbs: ’A Nordic Satellite Project’.
33 Anker Jørgensens tale på Nordisk Råds 30. session i Helsinki, 2. marts 1982, Statsministeri-

ets mediekommission af 11.03.1980, Nordsat 1980-1985, RA.
34 Wormbs: Vem älskade Tele-X, 114-155.
35   Betænkning om et øget dansk medieudbud, 116.



139

flere af de samme bevæggrunde, som indgik i overvejelserne om TV 2. Dels var 
der en bekymring for sønderjydernes store forbrug af tysk ϐjernsyn, og dels lød 
der sønderjysk kritik af DR’s københavneri.36

Da diskussionen om TV 2 endelig mundede ud i et konkret lovforslag i folke-
tinget, byggede det i høj grad på kommissionsarbejdet. Schlüter havde sågar en-
gageret den tidligere formand for Mediekommissionen, H.P. Clausen, i rollen som 
kulturminister. At han var blevet minister med netop den hovedopgave at få TV 2 
vedtaget, var der ingen tvivl om.37 Historikeren Niels Wium Olesen har vurderet, 
at etableringen af et reklameϐinansieret TV 2 blev Schlüter-regeringens vigtigste 
kulturpolitiske bedrift, og det var ikke nogen let opgave, Clausen var blevet stil-
let.38 I Mediekommissionen havde to store mindretal støttet ideen om enten en 
koncessionsmodel eller en entreprisemodel for TV 2. Det største mindretal hav-
de talt for koncessionsmodellen, der betød at programproduktionen ville blive 
udbudt til selvstændige selskaber i tidsbegrænsede koncessioner. Entreprisemo-
dellen opererede derimod med et TV 2, der selv skulle producere bl.a. nyheds-
udsendelser, men som også skulle købe programmer ind fra andre uaϐhængige 
produktionsselskaber. Fælles for de to modeller var et ønske om at dele indholds-
produktionen ud på ϐlere hænder og derigennem få ϐlere synsvinkler og højere 
kvalitet på skærmen. I de politiske forhandlinger blev det entreprisemodellen, 
der trak det længste strå på trods af intern uenighed i Venstre.39 

Et vigtigt krav fra Venstre og de Radikale var, at TV 2 skulle sende regionalt. 
Af de drøftelser, som regeringen foretog med Socialdemokratiet og de Radikale 
inden fremsættelsen af loven, fremgik det, at begge partier gik ind for entreprise-
modellen, og at de ønskede muligheder for regional-TV.40 Socialdemokraterne til-
føjede, at man meget gerne så en nordisk redaktion som en del af TV 2, hvorimod 
de Radikale understregede, at et mere lokalt præget TV 2 var helt afgørende for 
deres ja. Jørgen Lenger fra VS leverede under 1. behandlingen af forslaget en ret 
præcis analyse af ønskerne til TV 2’s regionale dimension: “Ministeren [H.P. Clau-
sen] vil have et TV 2 med mulighed for regionalisering, men de radikale vil have et 
regionalt TV med tilhørende TV 2”. Det eneste parti, der direkte var imod, at TV 2 
skulle have regionale kanaler, var Fremskridtspartiet ud fra dette kritiske spørgs-
mål: “Tror man virkelig man har talentmasse til at kunne lave regional-TV?”.41 Sel-

36 Fangel: Ti år med TV Syd; Jauert og Prehn: ’Træskodans’, 99.
37  Wium Olesen: Poul Schlüters tid, 272.
38 Wium Olesen: Poul Schlüters tid, 447.
39 En mindre gruppe i Venstre, bl.a. Helge Sander, argumenterede højlydt for en koncessions-

model. Se: Sådan kan Danmarks Radios’ monopol brydes. Et liberalt princip-forslag udarbej-
det af Jørgen Kleener, Helge Sander, Henning Schmaltz-Jørgensen, 1983.  Statsministeriets 
mediekommission, 04-41-11/5 TV 2 korrespondance afstemning, RA.

40  Notat vedrørende et muligt politisk forlig om tv-2,  Statsministeriets mediekommission, 04-
41-11/5 TV 2 korrespondance afstemning, RA.

41 FT: 1. beh. TV 2-loven, 10369. En holdning, der var i god tråd med budskabet i den sætning, 
som Poulsgaard nok huskes bedst for: ’Danmark er for lille et sprogområde til at have sin 



140

ve placeringen af stationen spillede ikke nogen fremtrædende rolle i forhandlin-
gerne, men det stod klart at TV 2 skulle placeres uaϐhængigt af DR, og at indhold 
produceret uden for København skulle spille en væsentlig rolle. At en placering i 
provinsen var blandt forventningerne, fremgik klart af betænkningen til loven.42  

Kun i forhold til distributionsteknologi var der forbilledlig konsensus. Ingen 
var i tvivl om at TV 2 måtte udsendes via UHF-sendere, som skulle opstilles, så 
hele landet blev dækket. Hverken kabel eller satellit var velegnede til at dække 
de krav, man havde til TV 2. Kabel-TV kunne ikke nå ud til yderste klitrække og 
dermed dække alle borgere, og satellitter var ikke velegnede til at sende regional-
TV, selvom teknologien havde udviklet sig siden ITU’s regulering i 1970’erne. De 
danske regioner dækkede for små geograϐiske områder til, at satellitsignalet ville 
kunne afgrænses til netop Fyn eller Nordjylland. Hertil kom at UHF faktisk var 
ganske velegnet til dansk regional-TV på grund af den kortere rækkevidde, der-
med blev der mindre overspild og støj de forskellige regionale kanaler imellem.43

Forslaget blev vedtaget med et meget snævert ϐlertal med 73 mod 71 stem-
mer, hvor spørgsmålet om reklamer fyldte mest i uenighederne. To stemmer blev 
sikret af et par af Folketingets mere farverige personligheder: Ole Maisted, der 
var brudt ud af Fremskridtspartiet, og Óli  Breckmann fra Folkeϐlokken. Som re-
præsentant for Færøerne i folketinget ville Breckmann som hovedregel ikke blan-
de sig i spørgsmål, der kunne anses som internt danske. Han mente imidlertid, at 
TV 2 var både et færøsk og et nordisk anliggende, fordi op mod 2/3 af det ϐjern-
syn, der blev set på Færøerne stammede fra DR. Han lagde ikke ϐingrene imellem 
i sin kritik af DR og mente, at TV 2 derimod ville betyde “nordisk folkeoplysning 
og en dyrkelse og styrkelse af demokratiet”.44 Adgang til ϐjernsyn i rigsfælles-
skabet havde i det hele taget været et problematisk spørgsmål, der dog primært 
var blevet tildelt (minimal) dansk opmærksomhed før den grønlandske hjemme-
styreordning i 1979.45 Der kunne med andre ord være fælles interesser i rigets 
periferier i at udfordre det hovedstadsbaserede DR’s position. Udsendelser med 
udgangspunkt i provinsen og ’folket’ var at foretrække frem for det, der blev op-
fattet som et københavnsk meningsmonopol. 

TV 2 FORHANDLER SIN PLADS
Med oprettelsen af bestyrelsen for TV 2 kom en ny selvstændig aktør til verden, 
der handlede ud fra andre hensyn og overvejelser end de politikere, der havde 
forhandlet aftalen om TV 2 på plads. På trods af at der siden 1960’erne havde væ-

egen ballet’. 
42 FT: Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om radio- og ϐjernsynsvirksomhed 

m.v. (TV 2) Nr L254- 1985-86, 1. samling.
43 Se Mediekommissionens overvejelser Betænkning om et øget dansk medieudbud, 21-25.
44 FT: 2. beh. af f.t.l. vedr. radio- og ϐjernsynsvirksomhed m.v, 27.05.1986, 11919.
45 Temaet er ikke godt belyst i den danske mediehistorie. For debat, se Jacobsen: ’Namminer-

sornerrullutik’.



141

ret væsentlig politisk opbakning til ideen om, at et eventuelt TV 2 skulle have sit 
hovedsæde i provinsen, så besluttede den nyudnævnte bestyrelse for TV 2 at ar-
gumentere for, at kanalen skulle have hjemme i København. Allerede i septem-
ber 1986 blev man enige om at betragte København for den ’sagligt rigtige place-
ring’. Der blev dog også løbende holdt møder med repræsentanter for en række 
provinsbyer, der alle ønskede TV 2 til netop deres område. Fredericia, Odense, 
Middelfart, Aarhus, Bornholm, Fredericia, Aalborg, Skanderborg, Grindsted og 
Kolding og Herning var blandt dem, der bød sig til.46

Beslutningen om at placere TV 2’s hovedsæde i København blev endeligt frem-
sendt til ministeren 19. januar 1987. At bestyrelsen godt var klar over, at ønsket 
var kontroversielt afspejlede sig i den alenlange begrundelse for, hvorfor Køben-
havn var at foretrække. Blandt andet mente bestyrelsen, at København ubestri-
deligt var landets informationsmæssige centrum, at det ville blive vanskeligt at 
rekruttere kvaliϐiceret arbejdskraft til en placering i provinsen, og at entrepri-
semodellen og den regionale struktur gav forudsætningerne for en omfattende 
dækning af det folkelige liv uden for København.47 Udmeldingen blev hurtigt af-
vist fra politisk side og affødte stor offentlig debat, der afslørede, at mange følel-
ser og interesser var forbundet til dette ’simple’ spørgsmål om geograϐi. 

Af de mange stemmer i debatten var det særligt den radikale medieordfø-
rer Jens Bilgrav-Nielsen, Jyllands-Posten og hvad man kunne kalde ’højskole-Dan-
mark’, der argumenterede for en placering i provinsen. Eksempelvis reagerede 
højskolelærer og formand for Modersmål-Selskabet, Grethe Rostbøll, prompte 
på bestyrelsens udmelding, som hun mente var en “provokation af det folkelige 
Danmark”.48 Venstre var splittet mellem hensynet til sit jyske højskole-gen, der 
foretrak placering i vest for Storebælt, og et liberalt ønske om en uaϐhængig be-
styrelse for TV 2, der selv kunne træffe beslutningen om placering.49 Modstan-
derne af en placering i provinsen repræsenterede forskellige dele af medie-Dan-
mark, reklamefolk og journalister herunder chefredaktør på Fyens Stiftstidende 
Bent A Koch. Studievært på TV-avisen, Mogens Berendt, leverede det retoriske 
højdepunkt med sit indlæg Frit TV-slag og rent træskohalm. TV vest for Storebælt 
bliver en katastrofe i Politiken.50 Jens Bilgrav-Nielsen gav svar på tiltale i et stort 
interview, hvor han fremhævede vigtigheden af en anden vinkel på nyhederne, et 
blik som man ikke kunne få ved at københavnske journalister rejste ud og besøg-
te provinsen. Han ville se almindelige mennesker på skærmen og fremhævede TV 

46 Bestyrelsesmøde TV 2, 22.09.1986, TV 2’s arkiv og Bestyrelsesmøde TV 2, 01.12.1986,  TV 
2’s arkiv.

47 Bestyrelsesreferat TV 2, 01.12.1986, TV 2’s arkiv.
48 Jyllands-Posten 24.01.1987, Grethe Rostbøll: ”Provokation af det folkelige Danmark”.
49 Jyllands-Posten 27.01.1987: ”Ellemann skal stå skoleret i Venstre”. Information 28.01.1987: 

”Fortsat uenighed i Venstres partitop om politiske krav til TV2”.
50 Politiken 24.01.1987, Mogens Berendt: ”Frit TV-slag og rent træskohalm”.



142

Syd som et forbillede.51 Hurtigt derefter besluttede TV 2s bestyrelse, at det rette 
hjem for TV 2 måtte være Odense. Byen lå centralt i landet, ikke alt for langt fra 
København, og kommunen kunne tilbyde ϐlere attraktive lokationer, hvor statio-
nen kunne få adresse herunder det gamle kvægtorv.

TV 2s geograϐi var dog endnu ikke helt på plads. 16 sendemaster skulle opstil-
les, og ikke alle kunne nå at blive klar inden TV 2 skulle i luften 1. oktober 1988. 
Også de regionale stationer skulle op at køre. Ministeriet for offentlige arbejder 
havde henvendt sig til TV 2 i april 1987 med den besked, at sendemasterne kunne 
sættes op i den rækkefølge, som TV 2 fandt mest hensigtsmæssig, men at TV Syds 
område (Sønderjylland, Ribe og Vejle) skulle prioriteres.52 Bestyrelsen drog den 
konklusion, at Sønderjylland af politiske årsager skulle først til mølle og dernæst 
en så stor del af befolkningen som muligt. Det betød, at udover i Sønderjylland så 
ville storbyer og de tætbefolkede egne først få adgang til TV 2.53 Omkring 40 pct. 
af danske husstande kunne modtage TV 2 den 1. oktober 1988. Omkring årsskif-
tet var det 75 pct.54 Det blev dermed ikke de steder i landet, der havde ringest ad-
gang til TV, der kom først til fadet, som det ellers var blevet ønsket under behand-
lingen af TV 2 loven, men netop de områder der allerede havde ϐlest programmer 
at vælge imellem. Her er det værd at lægge mærke til, at den TV-mæssige periferi 
ikke blot blev bestemt ved fysisk geograϐi, økonomi, magtkoncentration eller be-
folkningstæthed, men også høj grad var et politisk spørgsmål. De ombejlede søn-
derjyder kom forrest i køen, selvom de allerede ud over DR havde adgang til tre 
tyske kanaler og TV Syd. De sidste sendemaster blev stillet op i Varde, Jyderup, 
Lolland-Falster og på Bornholm. Dermed hørte den del af Sjælland og Øerne, som 
ikke var hovedstaden, også til periferien.

Nogenlunde samme mønster gjorde sig gældende for oprettelsen af de regio-
nale kanaler. TV Syd sendte allerede første dag TV 2 gik i luften, og rosinen i pølse-
enden blev TV Storstrøm (nu TV Øst) i 1991.55 TV 2-loven nævnte 6-8 kanaler, men 
det var åbent, hvor mange der skulle være tale om. Efterhånden som repræsen-
tantskaber for de øvrige kanaler var trådt sammen, blev rammerne for dem fast-
sat. I alt 8 blev oprettet, hvoraf TV 2 Bornholm ϐik den mest bemærkelsesværdige 
fødsel. Øen var på grund af sit lave antal indbyggere ikke på forhånd sikret en sta-
tion, men en velargumenteret ansøgning sikrede, at bornholmerne med en halv 
bevillig også ϐik regional-TV. Ansøgningen slog på en særlig bornholmsk identitet: 
Det var en af de landsdele, der havde de mest karakteristiske træk. Bornholm var 
desuden et grænseland med korte afstande til nabolandene og under stadig på-
virkning udefra. Det bornholmske fællesskab tilhørte Danmark, men havde “sam-

51 Berlingske Tidende 25.01.1987, Helle Bygum: ”Jeg kan da godt lide København”.
52 Bestyrelsesmøde TV 2, 06.04.1987, TV 2’s arkiv.
53  Bestyrelsesmøde TV 2, 18.02.1987, TV 2’s arkiv.
54 Jyllands-Posten 25.09.1988: ”TV 2 tæller ned”.
55 TV Syd ϐik sågar slået et par sønderjyske gloser af daværende statsminister Poul Schlüter. 

 TV Syd på TV 2: ’Den danske tunge’, 1. oktober 1988, kl. 19:00-19:30.



143

tidig stærk manifestation af lokalt fællesskab i danskheden”. Det kunne bl.a. ses 
ved det uofϐicielle bornholmske ϐlag og sproget.56 

De regionale kanaler ϐik 25 minutters sendetid om dagen og fungerede som 
selvstændige enheder inden for den overordnede TV 2-ramme. Det var desuden 
ambitionen, at stationerne skulle producere indhold, særligt nyheder, til TV 2’s 
nationale sendeϐlade, men det blev kun gennemført i mindre omfang, hvilket gav 
anledning til ϐlere interne diskussioner. TV-Midtvest skulle blive den station, der 
havde størst held med at få bragt produktioner på hovedkanalen. Dette skyldtes 
formentlig, at stationen lokalt havde haft held til at forhandle sig til bedre vilkår 
og dermed besad ϐlere ressourcer end de øvrige stationer.57 

Øvelsen, der bestod i at skabe en national kanal i provinsen, syntes at lykkes 
for TV 2. Dagbladene delte sig godt nok efter anskuelse i de første anmeldelser 
af TV 2. Politiken mente, at første sendeaften havde været ‘trist’, hvorimod Jes-
per Langballe i Jyllands-Posten havde svært ved at få armene ned og var vild med 
alt fra TV Syds program til Lykkehjulet.58 Men selvom kanalen også på sigt ϐik en 
smule overvægt af vest-danske seere, så overhalede TV 2 allerede 1991 sin kon-
kurrent DR med hensyn til seertal og tiltalte et bredt publikum i hele landet.59 

DISKUSSION OG KONKLUSIONER
Den dominerende fortælling om TV 2 som monopolbrud skygger for, at DR fak-
tisk aldrig havde monopol på TV-forbruget i store dele af Danmark. Det var en 
nationalt orienteret bekymring for danskernes forbrug af udenlandsk tv, der var 
den måske vigtigste drivkraft i den politiske proces, som førte frem til skabelsen 
af TV 2, der på mange måder skal forstås som et mediepolitisk ’hvad udad tabes, 
skal indad vindes’. 

Forbruget af udenlandsk TV bekymrede danske politikere allerede i 1960’erne. 
En bekymring der kun blev bestyrket af satellitternes fremkomst. De begræns-
ninger, der gjaldt for de jordbaserede sendemaster, syntes at opløses med signa-
lerne fra verdensrummet, og det var ikke kun i Danmark en stærk politisk inte-
resse i en regulering af signalerne. To løsninger præsenterede sig på problemet 
med den øgede udenlandske mediepåvirkning, man kunne ane i horisonten. En-
ten kunne man indgå i et nordisk samarbejde om satellit-TV, eller man kunne 
etablere et provinsnært TV 2 med mulighed for regional-TV. Det nordiske samar-
bejde omkring Nordsat ville både give mere TV for pengene og nedbringe prisen 
på en eventuel investering i satellitteknologi. Tilmed betragtedes nordisk kultur-
påvirkning som velkommen og ønsket. Selv uforståeligt ϐinsk TV lå i forlængelse 

56 Brev 22. december 1986. Repræsentantskabet vedr. regionalt TV på Bornholm til kulturmi-
nisteren, TV 2’s arkiv.

57 Interview med Ivar Brændgaard, 9. august 2018.
58 Jyllands-Posten 3.10.1988: ”Delte meninger om TV2s start”.
59 Bruun, Frandsen og Søndergaard: TV2 på skærmen, 22.



144

af forestillingen om en dansk nation som nordisk. Selvom Danmark i 1973 blev 
optaget i EF, var det ikke en del af danske politiske overvejelser at gå med i et 
europæisk satellitprojekt på TV-området. Tværtimod blev netop de tysk/franske 
planer anset for at være en central del af den trussel, nordisk satellit-TV skulle 
agere kulturelt forsvar imod. Planerne om Nordsat var ikke problemfrie, men den 
sten der for alvor væltede projektet, var den danske provins. Satellitsamarbejdet 
kunne ikke rumme danske regionale kanaler, og provinsen spillede en afgørende 
rolle for forestillingen om folkelig og national kultur i Danmark. Dette indre for-
svar blev altså i sidste ende foretrukket. 

I den periode, hvor der skulle vælges, hvilken type distributionsteknik, der 
skulle indgå i infrastrukturen omkring TV 2, kom politiske logikker til at domi-
nere. Denne undersøgelse bekræfter dermed Lena Ewertssons i, at den teknologi-
ske udvikling i TV-systemet langt fra var lineær.60 Muligheden for satellit-TV førte 
ikke automatisk til satellit-TV i praksis. Det var muligt at oprette en ny og moder-
ne TV-station, der udsendte sit budskab via teknologi, der havde været tilgænge-
lig i mange år. Den nye teknologi var imidlertid ikke uden betydning, da den frem-
mede det politiske behov for at oprette et større udbud af dansksproget TV. Den 
politiske logik, der lå bag placeringen af TV 2 i provinsen, var en indadvendt na-
tionalstatslig logik. Satellitternes mulighed for at føre en ekspansiv kulturpolitik 
blev stort set ikke taget i betragtning. Godt nok spillede muligheden for at sende 
signaler til Grønland og Færøerne en lille rolle i Nordsats spæde begyndelse, men 
slet ikke nok til at blive en selvstændig del i overvejelserne for og imod TV 2 som 
satellit-TV. Ved TV 2 lovens vedtagelse i 1986 blev den regionale dimension afgø-
rende for den Radikale støtte til lovforslaget. Med den provinsorienterede radi-
kale opbakning til TV 2-loven og den regionale dimension fulgte også en klar for-
ventning om, at stationens placering blev vest for Storebælt. 

Da TV 2 var blevet til lov og ϐik en bestyrelse nedsat, ϐik TV 2 sin egen stemme, 
der kombinerede publicistiske og kommercielle hensyn, som på nogle punkter af-
veg fra de politiske ønsker, der var til stationen. Dette dannede baggrund for brå-
vallaslaget om TV 2’s placering. Hovedstaden blev fra en publicistisk synsvinkel 
set som afgørende for både indhold til nyhederne og for rekruttering af medar-
bejdere. TV 2’s bestyrelse måtte dog sande, at stationen nok var uaϐhængig, men 
heller ikke så uaϐhængig at det gjorde noget. En placering i provinsen var ikke til 
reel forhandling, og TV 2’s bestyrelse valgte den bløde mellemvare: Odense lå i 
provinsen, men dog ikke helt i Jylland. Når man i mediestudier undersøger me-
dialisering som medielogikker, der spreder sig fra medieverdenen til andre om-
råder af samfundet eksempelvis den politiske sfære, så overses den påvirkning, 
der går den anden vej. Her har en tilgang som Ewertssons’ en fordel, fordi hun un-
dersøger de mangeartede påvirkninger, der ϐik indϐlydelse på udviklingen af TV-

60 Ewertsson: The Triumph, 40.



145

systemet. Medialiseringsstudiernes force er til gengæld, at de peger på i hvilke 
retninger logikker spreder sig, og at de har et mere tydeligt blik for hierarkier. TV 
2-konstruktionens geograϐi blev i overvejende grad bestemt af politiske logikker, 
og selvom TV 2’s bestyrelse kunne tilføje sine egne præferencer til opstillingen 
af sendemaster, så må man her skelne mellem den stærkes strategi og den svages 
taktik. Placeringen af TV 2 i fysisk og kulturel geograϐi blev i høj grad deϐineret ud 
fra bestemte opfattelser af nationale og politiske behov. Selvom dele af TV 2 loven 
hvilede på en mere markedsorienteret ideologi end Danmarks Radio, så var også 
TV 2 et statsmedie, hvilket kun i mindre grad kommer til udtryk i den stærke for-
tælling om ’monopolbrud’. 

LITTERATUR
 Utrykt materiale
Interview med Ivar Brændgaard, 9. august 2018.
Rigsarkivet (RA), DR’s arkiv. Møde med statssekretærgruppen i Helsingfors, 16. september, 

1976, NTRS møder, Nordsat.
 Rigsarkivet (RA), DR’s arkiv, NTRS møder, Nordsat. Vedrørende den nordiske satellitudred-

ning, 10. december, 1976. 
Rigsarkivet (RA), Nordisk Ministerråd. Kulturministermøder 1975-1 – 1976-3. Nordiska Mi-

nisterrådets berettelse over verksamheten om det nordiske samarbete, 08.12.1975, punkt 
4.2.11. TV-samarbeid, 27.

Rigsarkivet (RA), Sammenfatningen av remisstfattet beträffande betänkandet (NU A 1977: 
7-9) ’Nordisk radio och television via satellit’, Meddelanden om rekomendation nr. 15/1973 
angående ökat nordisk TV-samarbete, Nordisk Rådet 26:e session 1978.

 Rigsarkivet (RA), Statsministeriets mediekommission af 11.03.1980, Nordsat 1980-1985.
Rigsarkivet (RA), Statsministeriets mediekommission, 04-41-11/5 TV 2 korrespondance af-

stemning.
TV 2’s arkiv, Bestyrelsesreferater og bilag i perioden 1986-1991.

Trykt materiale
Berlingske Tidende 25.01.1987, Helle Bygum: ”Jeg kan da godt lide København”. 
Betænkning afgivet af Radiokommissionen: Nedsat den 15. juni 1967 af Ministeriet for Kulturelle 

Anliggender, 1970
Betænkning om et øget dansk medieudbud, Mediekommissionen, 1983.
Betænkning om Nordsat, Mediekommissionens betænkning nummer 1, 1981.
Betænkning om kabelproblematikken og fremførelse af udenlandsk jernsyn, Mediekommissio-

nens betænkning nr. 4, 1983.
Bjerre, Henrik og Louise Fabian (red.): Vendingen mod rummet, Slagmark – Tidsskrift for idehi-

storie 57, 2010.
 Bruun, Hanne, Kirsten Frandsen og Henrik Søndergaard (red.): TV2 på skærmen. Analyser af 

TV2s programvirksomhed, Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2000.
Carstensen, Martin B., Flemming Svith og Per Mouritsen (red.): DR og TV2 – folkets tjeneste? 

Public service – medier og demokrati, Aarhus: Ajour, 2007.
Ewertsson, Lena: The Triumph of Technology Over Politics? Reconstructing Television Systems: 

The Example of Sweden, Linköping: Department of Technology and Social Change Linköping 
Universitet, 2001.

Folketingstidende (FT): 1. beh. af f.t.l. vedr. radio- og ϐjernsynsvirksomhed m.v. (TV 2), 
29.04.1986.

Folketingstidende (FT): 2. beh. af f.t.l. vedr. radio- og ϐjernsynsvirksomhed m.v. (TV 2), 
27.05.1986.



146

Folketingstidende (FT): Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om radio- og ϐjern-
synsvirksomhed m.v. (TV 2) Nr L254-1985-86, 1. samling.

Folketingstidende (FT): Fremsættelse af Forslag til lov om ændring af lov om radio- og ϐjern-
synsvirksomhed m.v. (TV 2), 23.04.1986.

Frandsen, Kristen og Hanne Bruun (red.): TV-produktion - nye vilkår, Frederiksberg: Samfunds-
litteratur, 2007.

Hannerz, Ulf (red.): Medier och kulturer, Stockholm: Carlssons Bokförlag, 1990.
Hjarvard, Stig (red.): Dansk TV’s historie, Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2006.
Hjarvard, Stig og Henrik Søndergaard: Nærsyn på Fjernsyn. Kanal 2 og Weekend-TV, København: 

Hans Reitzels Forlag, 1988.
Hjarvard, Stig, Andreas Hepp, Knut Lundby: ’Mediatization: theorizing the interplay between 

media, culture and society’, Media, Culture & Society 37 (2), 2015, 314-324, https://doi.
org/10.1177/0163443715573835. 

Hjarvard, Stig: ’Indledning. TV-mediets halve århundrede’. I Stig Hjarvard (red.): Dansk TV’s hi-
storie, Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2006, 7-24.

Hjarvard, Stig: Medialisering mediernes rolle i social og kulturel forandring, København: Hans 
Reitzels Forlag, 2016.

Hjarvard, Stig: TV-nyheder i konkurrence, Frederiksberg: Samfundslitteratur, 1999.
Hultén, Olof: ’Why NORDSAT – Why not?’, Media Culture and Society 3 (4), 1981, 315-325. 
Information 28.01.1987: ”Fortsat uenighed i Venstres partitop om politiske krav til TV2”.
ITU: Final Acts. World broadcasting satellite administrative radio conference, Geneva 1977 

https://www.itu.int/en/history/Pages/RadioConferences.aspx?conf=4.99 (02.10.2017)
Jacobsen, Claus: ’Namminersornerrullutik Oqartsussat TV. Samtidigheds TV i Grønland’. I Ja-

cobsen, Claus: TV i 80’erne. Medie og virkelighed en debatbog, Vordingborg: Attika, 1982, 95-
100.

Jauert, Per og Ole Prehn: ’Træskodans på hitlisten – TV 2’s regionale programmer’. I Hanne 
Bruun et al. (red.): TV 2 på skærmen – analyser af TV 2’s programvirksomhed, Samfundslitte-
ratur, 2000, 99-128.

Jensen, Klaus Bruhn: Dansk mediehistorie 1-4, Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2003.
Johansen, Hans Christian: P&T’s historie efter 1960, København: Generaldirektoratet for post 

og Telegrafvæsnet, 1993.
Jyllands-Posten 25.09.1988: ”TV 2 tæller ned”. 
 Jyllands-Posten 27.01.1987: ”Ellemann skal stå skoleret i Venstre”.
Jyllands-Posten, 24.01.1987, Rostbøll, Grethe: ”Provokation af det folkelige Danmark”. 
Krarup, Anders m.ϐl. (red.): TV2 10 år, TV2/ Danmark, 1998.
Krarup, Anders og Lars Mandal: Vild med jernsyn – 25 år med TV 2, København: Politikens For-

lag, 2013.
Kristeligt Dagblad 28.01.1987: ”Nyhedsredaktionen på TV 2 skal til provinsen”. 
Land og Folk 28.01.1987: ”Venstre i strid om TV-2’s placering”. 
Larsen, Poul Funder: TV2 25 år med penge, politik og primadonnaer, København: Gyldendal 

Business, 2013.
Marklund, Andreas og Mogens Rüdiger (eds.): Historicizing infrastructure, Aalborg: Aalborg 

University Press, 2017.
Mouritsen, Per: ’I folkets tjeneste: Public service som omstridt begreb’, Journalistica 3, 2006, 

65-85.
Negrine, R. og S. Papathanassopoulos: The Internationalisation of Television, London: Pinter, 

1990.
Nordisk radio och TV via satellit, Nordisk ministerråd, Sekretariatet for nordisk kulturelt sam-

arbejde, 1977.
Olesen, Niels Wium: De danske ministerier 1972-1993. Del II. Poul Schlüters tid 1982-1993, Køben-

havn: Gads Forlag, 2018.
Parks, Lisa: Cultures in Orbit. Satellites and the Televisual, Durham: Duke University Press, 

2005. 



147

Petersen Nels: Nordsat. Orienterings og debathæfte om nordisk radio og TV via satellit, Køben-
havn: Foreningen Norden 1979.

 Politiken 24.01.1987, Mogens Berendt: ”Frit TV-slag og rent træskohalm. TV vest for Storebælt 
bliver en katastrofe”.

Simonsen, Kirsten: ’Rumlig praksis. Konstitution af rum mellem materialitet og repræsentati-
on’, Slagmark. Tidsskrift for idehistorie 57, 2010, 35-47. 

Thelle, Mikkel: ’Et rumligt ϐix for historievidenskaben?’, Temp – tidsskrift for historie 9, 2014, 
187-200. 

TV Syd på TV 2: ’Den danske tunge’, 1. oktober 1988, kl. 19:00-19:30.
Wormbs, Nina: ’A Nordic Satellite Project Understood as a Trans-National effort’, History and 

Technology 22 (3), 2006, 257-275, https://doi.org/10.1080/07341510600803184.
Wormbs, Nina: Vem älskade Tele-X?. Kon likter om satelliter i Norden 1974-1989, Möklinta: Gid-

lunds Förlag, 2003.

S I S S E L BJ E R RU M F O S S AT

M US E U M S I NS PE K T ØR

M E DI E M US E E T

S I BF O ̸ ODE NS E . DK

ABSTRACT (UK)
Sissel Bjerrum Fossat: North of West Germany, West of the Great Belt: TV 2 
between satellites and local television, 1967-91
The article shows how the location of TV 2 in both physical and cultural geograp-
hy reϐlected technological, political and media logics. The early political wishes 
for a second channel were based on expectations related to the early communi-
cation satellites of the 1960s. A new Danish channel could curb foreign TV inϐlu-
ences, and a new Danish channel could even be thought of as part of a joint Nordic 
satellite solution. It turned out, however, that a choice had to be made between 
the Nordic solution and a TV 2 with regional channels; satellite technology could 
not accommodate both solutions. The result was a provincial TV 2, based on the 
notion of an authentic public living outside the capital’s elitist circles. When TV 2 
became a reality in 1986, the station got its own voice through the board, and now 
media considerations became a much clearer part of TV 2’s development. Howe-
ver, in this early part of the history of TV 2, political considerations still weighed 
heavily. Although the board of directors argued very thoroughly for a location in 
Copenhagen based on the station’s own needs, there was no doubt that the poli-
tical logic of a TV 2 placed in the western part of the country overruled the con-
cerns of the board. 


