Motorisk/kropslig aktivitet i musikterapi med kontaktsvage børn
Forkus på modstands-begrebet
DOI:
https://doi.org/10.7146/tdm.v3i1.162567Nøgleord:
Musikterapi, Kropslig aktivitet, Legeredskaber, Vestibulær proprioceptiv taktil stimuleringResumé
Denne artikel er skrevet på baggrund af en specialeafhandling fra musikterapiuddannelsen ved Aalborg Universitet 2005. Afhandlingen er en kombineret teoretisk- empirisk undersøgelse af motoriske/kropslige aktiviteters (MKA) betydning for interaktionen i musikterapi med kontaktsvage børn. I denne artikel vil jeg først give et kort resume af afhandlingen og præsentere undersøgelsesresultaterne. Dernæst vil jeg fokusere på begrebet `"modstand" i musikterapi med kontaktsvage børn, hvor jeg ud fra en psykodynamisk- og en neuropsykologisk referenceramme introducerer nye vinkler på dette emne og til sidst diskuterer og konkluderer på emnet.
Referencer
Ayres, J.A. (2002) Sanseintegration hos børn. Kbh: Gyldendal. (Tidligere: 1. udgave. 1984. 1.- 10. oplag: Kbh: Munksgaard)
Bonde, L.O. et al. (2001) Musikterapi: Når ord ikke slår til - en håndbog i musikterapiens teori og praksis i Danmark. Århus: Forlaget Klim
Madsen, M.B. (2005) Motorisk/kropslig aktivitet i musikterapi med kontaktsvage børn • En undersøgelse af tre musikterapeuters oplevelser af motorisk/kropslig aktivitets betydning for kontakten mellem musikterapeuten og børn med generelle funktionsnedsættelser. Speciale Institut for Musik og Musikterapi Aalborg Universitet
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Man må linke til og downloade artiklen, men ikke distribuere den kommercielt.