Motorisk/kropslig aktivitet i musikterapi med kontaktsvage børn

Forkus på modstands-begrebet

Forfattere

  • Margrethe Bach Madsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tdm.v3i1.162567

Nøgleord:

Musikterapi, Kropslig aktivitet, Legeredskaber, Vestibulær proprioceptiv taktil stimulering

Resumé

Denne artikel er skrevet på baggrund af en specialeafhandling fra musikterapiuddannelsen ved Aalborg Universitet 2005. Afhandlingen er en kombineret teoretisk- empirisk undersøgelse af motoriske/kropslige aktiviteters (MKA) betydning for interaktionen i musikterapi med kontaktsvage børn. I denne artikel vil jeg først give et kort resume af afhandlingen og præsentere undersøgelsesresultaterne. Dernæst vil jeg fokusere på begrebet `"modstand" i musikterapi med kontaktsvage børn, hvor jeg ud fra en psykodynamisk- og en neuropsykologisk referenceramme introducerer nye vinkler på dette emne og til sidst diskuterer og konkluderer på emnet.

Referencer

Ayres, J.A. (2002) Sanseintegration hos børn. Kbh: Gyldendal. (Tidligere: 1. udgave. 1984. 1.- 10. oplag: Kbh: Munksgaard)

Bonde, L.O. et al. (2001) Musikterapi: Når ord ikke slår til - en håndbog i musikterapiens teori og praksis i Danmark. Århus: Forlaget Klim

Madsen, M.B. (2005) Motorisk/kropslig aktivitet i musikterapi med kontaktsvage børn • En undersøgelse af tre musikterapeuters oplevelser af motorisk/kropslig aktivitets betydning for kontakten mellem musikterapeuten og børn med generelle funktionsnedsættelser. Speciale Institut for Musik og Musikterapi Aalborg Universitet

Downloads

Publiceret

2006-05-01

Citation/Eksport

Bach Madsen, M. (2006). Motorisk/kropslig aktivitet i musikterapi med kontaktsvage børn: Forkus på modstands-begrebet. Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 3(1), 24–28. https://doi.org/10.7146/tdm.v3i1.162567