Leg på Plejehjem
Musik og leg på tværs af generationer
DOI:
https://doi.org/10.7146/tdm.v21i2.162349Nøgleord:
musikterapi, børn, ældreområdet, tværgenerationelle aktiviteter, trivselResumé
Når vi mødes på tværs af generationer med musikken som det fælles tredje, bliver vi alle gladere, klogere på livet og på hinanden. Det er grundtanken bag initiativet Leg på Plejehjem. Det, som adskiller Leg på Plejehjems legestuer fra andre legestuer, er et fokus på generationsmødet og det faktum, at to generationer med forskellige livsvilkår og behov begge skal profitere af legestuen. Det må og skal afspejle sig i rammesætningen og det udvalgte sang- og rytmikmateriale. I det følgende kan du få et indblik i, hvordan og hvorfor Leg på Plejehjem blev skabt og forankret, og hvordan det fungerer i praksis.
Referencer
Ansdell, G. (2014). How Music Helps in Music Therapy and Everyday Life. Routledge.
Laursen, L. H. & Bertelsen, M. B. (2011). Musik i øjeblikket – en håndbog om musik i ældreplejen. (s. 20-21) Eksistensen.
Konsulenthuset Ineva (2022). Håndbog, Leg på Plejehjem. Ineva.
Isaksen, S. (2018). Fællessang og fællesskab. Videnscenter for Sang – Sangens Hus.
Madsen, J. (2020). Leg på plejehjem – da Lea mødte Rosa. Pixi-bog Samværd.
Nørgaard, D. (2006): Småbørnsrytmik. Folkeskolens Musiklærerforening.
Srivarathan, A. (2018). Narnia: Det fortryllende univers på plejehjem. Et kvalitativt studie af plejehjemsbeboere og nybagte forældres perspektiver på et tværgenerationelt initiativ. Københavns Universitet: Institut for Folkesundhedsvidenskab.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Man må linke til og downloade artiklen, men ikke distribuere den kommercielt.