"Jeg kan høre med mit øre"
- et musikalsk skoleprojekt
DOI:
https://doi.org/10.7146/tdm.v5i1.161817Nøgleord:
musikundervisning, musikterapi, Børn & Unge, Socialt udsatte, musiksyn, sansebevidsthedResumé
I efteråret 2006 blev jeg bedt om at lave et bidrag til en koncertserie med temaet "sanser". Der var to krav: der skulle være børn som medvirkende og det skulle handle om høresansen. Som det jo så ofte går blev virkeligheden noget anderledes, og det hele endte med at blive et længerevarende forløb på en skole i Amsterdam Nord. Forløbet afsluttedes med en koncert på et alderdomshjem i nærheden af skolen. I det følgende vil jeg først kort fortælle om baggrunden og de overordnede mål for forløbet, fortælle om de tanker og overvejelser jeg gjorde mig før og undervejs. Dernæst vil jeg beskrive forløbet og slutte med mine tanker om en fortsættelse.
Referencer
Bjørkvold, R. (2005). Det musiske menneske. Oslo: Freidig Forlag
Hermans, J. (2006). Hoor je beter in het donker? Antwoord op alledaagse vragen. Bergen NH: BetaText
Lyhne, N. & Madsen, M. Mellem oplevelse og læring II: om at arbejde musisk med børn og voksne. https://lyren.dk/16-mellem-oplevelse-og-laering-ii/
Ruud, E. (2005). Lydlandskap. Om bruk og misbruk av musikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Schafer, R. M.(2005). Hearsing. Indian River, Ontario: Arcana Editions.
Schafer, R. M. (1992). A sound education. Indian River, Ontario: Arcana Editions
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Man må linke til og downloade artiklen, men ikke distribuere den kommercielt.