"Jeg kan høre med mit øre"

- et musikalsk skoleprojekt

Forfattere

  • Nanny Roed Lauridsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tdm.v5i1.161817

Nøgleord:

musikundervisning, musikterapi, Børn & Unge, Socialt udsatte, musiksyn, sansebevidsthed

Resumé

I efteråret 2006 blev jeg bedt om at lave et bidrag til en koncertserie med temaet "sanser". Der var to krav: der skulle være børn som medvirkende og det skulle handle om høresansen. Som det jo så ofte går blev virkeligheden noget anderledes, og det hele endte med at blive et længerevarende forløb på en skole i Amsterdam Nord. Forløbet afsluttedes med en koncert på et alderdomshjem i nærheden af skolen. I det følgende vil jeg først kort fortælle om baggrunden og de overordnede mål for forløbet, fortælle om de tanker og overvejelser jeg gjorde mig før og undervejs. Dernæst vil jeg beskrive forløbet og slutte med mine tanker om en fortsættelse.

Referencer

Bjørkvold, R. (2005). Det musiske menneske. Oslo: Freidig Forlag

Hermans, J. (2006). Hoor je beter in het donker? Antwoord op alledaagse vragen. Bergen NH: BetaText

Lyhne, N. & Madsen, M. Mellem oplevelse og læring II: om at arbejde musisk med børn og voksne. https://lyren.dk/16-mellem-oplevelse-og-laering-ii/

Ruud, E. (2005). Lydlandskap. Om bruk og misbruk av musikk. Bergen: Fagbokforlaget.

Schafer, R. M.(2005). Hearsing. Indian River, Ontario: Arcana Editions.

Schafer, R. M. (1992). A sound education. Indian River, Ontario: Arcana Editions

Downloads

Publiceret

2008-05-01

Citation/Eksport

Lauridsen, N. R. (2008). "Jeg kan høre med mit øre": - et musikalsk skoleprojekt. Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 5(1), 23–27. https://doi.org/10.7146/tdm.v5i1.161817