Nonspecifikke faktorer i terapeutisk behandling

Forfattere

  • Line Brink-Jensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tdm.v7i2.160132

Nøgleord:

musikterapi, ADHD, casebeskrivelse

Resumé

Denne artikel er baseret på forfatterens kandidatspeciale (Brink-Jensen, 2010) og har sit omdrejningspunkt i en musikterapeutisk case. Pia er en pige på 14 år. Hun er diagnosticeret med ADHD og har relations- og tilknytningsvanskeligheder, og går derfor på en specialskole. Undersøgelsen i specialet består i teoretisk at studere en psykoterapeutisk model af Esben Hougaard (2004) og empirisk at efterprøve denne på optaget materiale fra forløbet med Pia. Hougaards model beskæftiger sig med “nonspecifikke faktorer” og fokuserer på tre hovedfaktorer; terapeut-klient forholdet, forventningsfaktorer og fælles kliniske strategier. Hougaard erklærer disse for afgørende i al virkningsfuld terapeutisk behandling og mener, at faktorerne er knyttet til terapeuten og ikke terapiformen.

Referencer

Hougaard, Esben (2004) Psykoterapi – teori og forskning. København, Dansk Psykologisk Forlag.

Stern, Daniel (2000) Spædbarnets interpersonelle verden. København, Hans Reitzel

Brink-Jensen, L. (2010). Farvel og Goddag. En teoretisk og empirisk baseret undersøgelse af nonspecifikke faktorer i en musikterapeutisk proces. Musikterapiuddannelsen, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet. Specialet findes på Projektbiblioteket, AAU: http://projekter.aau.dk/projekter/da/

Downloads

Publiceret

2010-11-15

Citation/Eksport

Brink-Jensen, L. (2010). Nonspecifikke faktorer i terapeutisk behandling. Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 7(2), 19–23. https://doi.org/10.7146/tdm.v7i2.160132