Nonspecifikke faktorer i terapeutisk behandling
DOI:
https://doi.org/10.7146/tdm.v7i2.160132Nøgleord:
musikterapi, ADHD, casebeskrivelseResumé
Denne artikel er baseret på forfatterens kandidatspeciale (Brink-Jensen, 2010) og har sit omdrejningspunkt i en musikterapeutisk case. Pia er en pige på 14 år. Hun er diagnosticeret med ADHD og har relations- og tilknytningsvanskeligheder, og går derfor på en specialskole. Undersøgelsen i specialet består i teoretisk at studere en psykoterapeutisk model af Esben Hougaard (2004) og empirisk at efterprøve denne på optaget materiale fra forløbet med Pia. Hougaards model beskæftiger sig med “nonspecifikke faktorer” og fokuserer på tre hovedfaktorer; terapeut-klient forholdet, forventningsfaktorer og fælles kliniske strategier. Hougaard erklærer disse for afgørende i al virkningsfuld terapeutisk behandling og mener, at faktorerne er knyttet til terapeuten og ikke terapiformen.
Referencer
Hougaard, Esben (2004) Psykoterapi – teori og forskning. København, Dansk Psykologisk Forlag.
Stern, Daniel (2000) Spædbarnets interpersonelle verden. København, Hans Reitzel
Brink-Jensen, L. (2010). Farvel og Goddag. En teoretisk og empirisk baseret undersøgelse af nonspecifikke faktorer i en musikterapeutisk proces. Musikterapiuddannelsen, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet. Specialet findes på Projektbiblioteket, AAU: http://projekter.aau.dk/projekter/da/
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Man må linke til og downloade artiklen, men ikke distribuere den kommercielt.