Vejledning som integreret element i musikterapeutisk praksis

Forfattere

  • Anne Rauff Larsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tdm.v9i1.159203

Nøgleord:

Musikterapi, musikterapeutisk vejledning, tværfaglighed, vejledningsformer

Resumé

Denne artikel handler om, hvordan vejledning af forældre og pædagoger kan forstås som en betydningsfuld del af musikterapeuters arbejde i forbindelse med individuel musikterapi med børn med varige og betydelige funktionsnedsættelser. Artiklen er baseret på mit kandidatspeciale (Larsen 2011). Her foretog jeg fænomenologiske interviews med henholdsvis en forælder og en støttepædagog omkring deres oplevelse af at være med i lokalet, når det barn, de hver især ledsagede, var til musikterapi. Efterfølgende undersøgte jeg via hermeneutiske principper, hvordan disse oplevelser kunne belyse mit specialeemne – musikterapeutisk vejledning.

Referencer

Allgood, N. (2005): Parents’ perception of family-based group music therapy for children with autism spectrum disorders. I: Music Therapy Perspectives, 23(2).

Fearn, M. & O’Connor, R. (2003): The whole is greater than the sum of its parts: experiences of co-working as music therapists. I: British Journal of Music Therapy, 17(2).

Frisk, R. S. (2008): Musikkterapeutisk rådgivning i et statlig kompetansesenter. I: Trondalen, G. & Ruud, E. (eds, 2008): Perspektiver på musikk og helse – 30 år med norsk musikkterapi. Norges Musikkhøgskole, Oslo.

Hesketh, V. (2008): Foreword. I: Oldfield, A. & Flower, C. (eds. 2008): Music Therapy with Children and their Families. Jessica Kingsley Publishers, London og Philadelphia.

Larsen, A. R. (2011): Musikterapeutisk vejledning: Et perspektiv på vejledning ud fra en empirisk undersøgelse af forældres og støttepædagogers oplevelse af at være med, når et barn med betydelig funktionsnedsættelse får musikterapi. Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet. Specialet kan også læses på www.projekter.aau.dk.

Oldfield (2008): Working in Partnership and Supporting Parents: Music Therapy for Pre-school Children and their Parents at a Child Development Centre. I: Oldfield, A. & Flower, C. (eds. 2008): Music Therapy with Children and their Families. Jessica Kingsley Publishers, London og Philadelphia.

Skrudland, H. (2009): Personlig kommunikation i forbindelse med udarbejdelsen af Larsen, A.R. (2009): Musikterapeutisk vejledning: En empirisk undersøgelse af vejledning af forældre i forbindelse med musikterapi med børn med betydelige funktionsnedsættelser. Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet.

Stige, B. (2002): Culture-Centered Music Therapy. Barcelona Publishers, London og Philadelphia.

Twyford, K. & Watson, T. (eds. 2008): Integrated Team Working. Music Therapy as part of Transdisciplinary and Collaborative Approaches. Jessica Kingsley Publishers, London og Philadelphia.

Woodvard, A. (2004): Music Therapy for autistic children and their families: a creative approach. I: British Journal of Music Therapy, 18(1).

Downloads

Publiceret

2012-05-15

Citation/Eksport

Larsen, A. R. (2012). Vejledning som integreret element i musikterapeutisk praksis. Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 9(1), 59–63. https://doi.org/10.7146/tdm.v9i1.159203