Forskning i musikterapi
- børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/tdm.v10i1.158491Nøgleord:
musikterapi, forskning, meta-analyse, effekt-studier, Cochrane-reviewsResumé
Der er forskningsmæssig evidens for, at musikterapi med børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser har en signifikant effekt. En meta-analyse påviser, medium-til-stor effekt i forhold til udviklings- og adfærdsmæssige problematikker. Mere specifikt påviser et systematisk forskningsreview øget opmærksomhed, øjenkontakt, vokalisering, imitation, initiering og tur-samspil som følge af musikterapi. Effekten af musikterapi bliver markant højere, når forløbet er på 25 sessioner og derover. Musikterapis effekt i forhold til at øge opmærksomheden kan dels knyttes til musiks generelle evne til at påvirke arousalniveauet hos lytteren og dels til musikterapeuters
specifikke træning i at afstemme og regulere spænding vha. improviseret musik. Tidlige samspilsformer som fx imitation og tur-samspil kan forstærkes musikalsk, ligesom musikkens dynamiske side levner plads til humoristiske samspil. Samtidig er det muligt at udtrykke frustration, vrede og sorg gennem musik, så børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, der har svært ved at udtrykke og bearbejde følelsesmæssige og relationelle problemer, kan opbygge positive relationserfaringer og styrke selvfølelsen vha. musikterapi.
Referencer
Aldridge, D., Gustorff, D., & Neugebauer, L. (1995). A preliminary study of creative music therapy in the treatment of children with developmental delay. The Arts in Psychotherapy 22(3), 189-205.
Baker, F., Wigram, T., Scott, D. & McFerran, K. (2009). Therapeutic songwriting in music therapy, Part II: Comparing the literature with practice across diverse clinical populations. Nordic Journal of Music Therapy, 18(1), 32-56.
Bergström-Isacsson, M. (2011). A neurophysiological study of the effects of music and vibroacoustic stimulation on autonomic nervous system functions in persons with Rett Syndrome. Ph.d. afhandling, Aalborg Universitet. Link: http://www.mt-phd.aau.dk/
Bergström-Isacsson, M., Lagerkvist, B., Holck, U. & Gold, C. (2013). How facial expressions in a Rett syndrome population are recognised and interpreted by those around them as conveying emotions. Research in Developmental Disabilities 34 (2013), 788-794.
Brown, L. S. & Jellison. J. A. (2012). Music research with children and youth with disabilities and typically developing peers: A systematic review. Journal of Music Therapy 49(3), 335-364.
Bunt, L. (1994). Music Therapy. An Art beyond Words. London: Routlegde.
Dammeyer, J. & Bøttcher, L. (2010). Handicap som risikofaktor? Et udviklingspsykopatologisk perspektiv på børn med handicap. I: Væver, Lunn & Harder (red.), Psyke & Logos 31(2), Tema: Udviklingspatologi, 668-687.
Davis, E., Saeed, S. A. & Antonacci, D. J. (2008). Anxiety disorders in persons with developmental disabilities: empirically informed diagnosis and treatment reviews literature on anxiety disorders in DD population with practical take-home messages for the clinician. Psychiatr. Q 79, 249-263. Online: DOI. 10.1007/s11126-008-9081-3.
DeBedout, J. K. & Worden, M. C. (2006). Motivators for children with severe intellectual disabilities in the self-contained classroom: A movement analysis. Journal of Music Therapy, 43(2), 123-135.
Elefant, C. (2002). Enhancing Communication in Girls with Rett Syndrome through Songs in Music Therapy. Ph.d. afhandling, Aalborg Universitet. Link: http://www.mt-phd.aau.dk/
Elefant, C. & Wigram T. (2005). Learning Ability in Children with Rett Syndrome. In Brain & Development. Vol.27, 97-101.
Fredens, K. (2012, 2.udg.). Mennesket i hjernen – en grundbog i neuropædagogik. København: Hans Reitzels Forlag.
Gilboa, A. & Roginsky, E. (2010). Examining the dyadic music therapy treatment (DUET): the case of a CP child and his mother. Nordic Journal of Music Therapy 19(2), 103-132.
Gold, C. (2003). An analysis of long-term Music Therapy intervention with mentally ill Children and Adolescents in Austria. Ph.d. afhandling, Aalborg Universitet. Link: http://www.mt-phd.aau.dk/
Gold, C., Voracek, M., & Wigram, T. (2004). Effects of music therapy for children and adolescents with psychopathology: a metaanalysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(6), 1054-1063.
Gold, C., Wigram, T. & Voracek, M (2007). Predictors of Change in Music Therapy with children and Adolescents: The role of therapeutic techniques. In Psychology & Psychotherapy: Theory, Research and Practice, Vol. 80, 577-589.
Graae, M. (2009/2010) Landsopgørelse af antallet af små- og skolebørn i VIKOMs fokusgruppe 2009 – Opgørelse af antallet af børn med multiple funktionsnedsættelser uden et talesprog i vuggestuer, børnehaver og skoler. Kan downloades fra VIKOMs hjemmeside www.vikom.dk (19.03.2013)
Harmon, T. & Beck, B. (2005). Projektrapport vedr. diagnoser hos skolebørn med multihandicap og uden et talesprog. VIKOM, kan downloades fra http://www.servicestyrelsen.dk/handicap/multihandicap/om-multihandicap (19.03.2013)
Hart, S. (2006). Betydningen af samhørighed. Om neuroaffektiv udviklingspsykologi. København: Hans Reitzel.
Hendricks, C. B. (1999). A study of the use of music therapy techniques in a group for the treatment of adolescent depression (published data only). Dissertation Abstracts International 2001, 62(2-A), pp472.
Hodapp, R. & Dykens, E. (2009). Intellectual disabilities and child psychiatry: looking to the future. Journal of Child Psychology and Psychiatry 50:1-2, 99-107.
Holck, U. (2002). ’Kommunikalsk’ samspil i musikterapi. Kvalitative videoanalyser af musikalske og gestiske interaktioner med børn med betydelige funktionsnedsættelser, herunder børn med autisme. Ph.d. afhandling, Aalborg Universitet. Link: http://www.mt-phd.aau.dk/
Holck, U. (2007). Musikterapi i lyset af musikalske træk i tidlige dialoger. Psyke & Logos 28, 408-426.
Holck, U. (2010). Supervision af novicemusikterapeuter i arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser. I: K. Stensæth, A. T. Eggen & R. S. Frisk (red.), Musikk, helse, multifunksjonshemming. Skriftserie fra Senter for musikk og helse, NMH-publikationer 2010:2, 89-104.
Holck, U. (2011). Forskning i musikterapi – børn med en Autisme Spektrum Forstyrrelse. Dansk Musikterapi 8(2), 27-35.
Hooper, J., Wigram, T., Carson, D. & Lindsay, B. (2008a). A review of the music and Intellectual disability literature (1943-2006). Part one – descriptive and philosophical writing. Music Therapy Perspectives 26(2), 66-79.
Hooper, J., Wigram, T., Carson, D. & Lindsay, B. (2008b). A review of the music and Intellectual disability literature (1943-2006). Part two – experimental writing. Music Therapy Perspectives 26(2), 80-96.
Irgens-Møller, I. & Bjerg, M. (2004). Positiv relationserfaring for børn i musikterapi. Relationsorienteret musikterapi med børn med udviklingsforstyrrelser i sammenhæng med tilknytningsforstyrrelser. Dansk Musikterapi, 1(2), 4-14.
Jacobsen, S. L. (2012). Music Therapy Assessment and Development of Parental Competences in Families Where Children Have Experienced Emotional Neglect – An Investigation of the Reliability and Validity of the Tool, Assessment of Parenting Competencies (APC). Ph.d. afhandling, Aalborg Universitet. Link: http://www.mt-phd.aau.dk/
Jacobsen, S. L. (2013). Forskning i musikterapi – familier med særlige behov og udsatte familier. Dansk Musikterapi 10(1), 21-30.
Jónsdóttir, V. (2002). Musicking in early intervention. Voices: A World Forum for Music Therapy, 2(2).
Kerem, D. (2009). The effect of music therapy on spontaneous communicative interactions of young children with cochlear implants. Ph.d. afhandling, Aalborg Universitet. Link: http://www.mt-phd.aau.dk/
Kuhrt, I. (2009). At Spille Musik i Luften. Om MIDI-teknologi i aktiv musikterapi med børn med varig og betydeligt nedsat funktionsevne. Kandidatspeciale, Aalborg Universitet. Link: http://www.cedomus.aau.dk/
Larsen, A. R. (2011). Musikterapeutisk vejledning. Et perspektiv på vejledning ud fra en empirisk undersøgelse af forældres og støttepædagogers
oplevelse af at være med, når et barn med betydelig funktionsnedsættelse får musikterapi. Kandidatspeciale, Aalborg Universitet. Link: http://www.cedomus.aau.dk/
LEV (2013). http://www.lev.dk/udviklingshaemning/udviklinghaemning-i-tal.aspx (19.03.2013)
Maratos, A., Gold, C., Wang, X. & Crawford, M. (2009). Music therapy for depression (Review). The Cochrane Library 2009, Issue 1.
McFerran, K., Lee, J-Y, Steele, M. & Bialocerkowski, A. (2009). A descriptive review of the literature (1990-2006) addressing music therapy with people who have disabilities. Musica Humana 2009, 1(1), 45-80.
Møller, A. S. (1995). Kontaktniveauer i musikterapi med fysisk/psykisk udviklingshæmmede. Nordisk Tidsskrift for Musikkterapi, 4(2), 99-102.
Nicholson, J., Berthelsen, D., Abad, V., Williams, K. & Bradley, J. (2008). Impact of music therapy to promote positive parenting and child development. Journal of Health Psychology 13(2), 226-238.
Oldfield, A. (2006). Interactive Music Therapy in Child and Family Psychiatry. Clinical Practice, Research and Teaching. London: Jessica Kingsley Publishers.
Orita, M., Hayashida, N., Shinkawa, T. et al. (2012). Monitoring the autonomic nervous activity as the objective evaluation of music therapy for severely and multiply disabled children. Tohoku Journal of Experience Medicine 227, 185-189.
Pelle, S. (2010). Engagement i samspil: En kvalitativ empirisk mikroanalyse af tre cases, hvor terapeuten oplever, at klienten er engageret i samspillet – I musikterapi med børn med multiple funktionsnedsættelser. Kandidatspeciale, Aalborg Universitet. Link: http://www.cedomus.aau.dk/
Perry, M. M. R. (2003). Relating improvisational music therapy with severe and multiply disabled children to communication development. Journal of Music Therapy 40(3), 227-246.
Pienaar, D. (2012). Music therapy for children with Down Syndrome – perceptions of caregivers in a special school setting. Kairaranga 13(1), 36-43.
Plahl, C. (2000). Entwicklung fördern durch Musik. Evaluation Musiktherapeutischer Behandlung. Ph.d. afhandling, 1999. Münster: Waxman.
Robb, S. L. (2003). Music Interventions and Group Participation Skills of Preschoolers with Visual Impairments: Raising Questions about Music, Arousal, and Attention. Journal of Music Therapy, Vol 40(4), 266-282.
Serviceloven (2012) under Socialstyrelsen, afsnit IV om Børn og Unge http://servicestyrelsen.dk/om-os/serviceloven-1/serviceloven (19.03.2013)
Skrudland, H. & Fønsbo, C. D. (2003). Er analytisk orienteret musikterapi – med fokus på terapeutens modoverføring – mulig som behandling af klienter med betydelige funktionsnedsættelser? Afsluttende projekt på opgraderingsuddannelsen for musikterapeuter under Åben Uddannelse, Aalborg Universitet.
Socialstyrelsen (2013) http://www.socialstyrelsen.dk/handicap/ (19.03.2013)
Stensæth K. (2008). Musical Answerability. A Theory on the Relationship between Music Therapy Improvisation and the Phenomenon of Action.
Ph.d. afhandling, publiceret i NMH-publikasjonsserie, 2008:1. Oslo: Norges musikkhøgskole.
Stensæth, K. & Ruud, E. (2012). Integrativ helseteknologi – nye muligheder for musikterapien? Musikkterapi 2, 6-19.
Stephenson, J. (2006). Music therapy and the education of students with severe disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities 41(3), 290-299.
Stern, D. N. (2010). Vitalitetsformer. Dynamiske oplevelser I psykologi, kunst, psykoterapi og udvikling. København: Hans Reitzels Forlag.
Trevarthen, C. & Burford, B. (1995). The central role to parents: How they can give power to a motor impaired child’s acting, experiencing and sharing. European Journal of Special Needs Education, 10(2), 138-148.
Tønsberg, G. E. H. (2010). Improvisation I et dialogisk kommunikasjonsperspektiv. I : K. Stensæth, A. T. Eggen & R. S. Frisk (red.), Musikk, helse, multifunksjonshemming. Skriftserie fra Senter for musikk og helse, NMH-publikationer 2010:2, 41-53.
Webster, R., Majnemer, A., Platt, R., & Shevell, M. (2008). Child health and parental stress in school-age children with a preschool diagnosis of developmental delay. Journal of Child Neurology, 23(1), 32-38.
Wigram, T. (2004). Improvisation. Methods and Techniques for Music Therapy Clinicians, Educators and Students. London: Jessica Kingsley Publishers.
Williams, K., Berthelsen, D., Nicholson, J., Walker, S. & Abad, V. (2012). The effectiveness of a short-term group music therapy intervention for parents who have a child with a disability. Journal of Music Therapy, 49(1), 23-44.
World Health Association (2010). The ICD-10 Classification of Mental and Behaviour Disorders: Diagnostic Criteria for Research. Geneva: World Health Organisation.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Man må linke til og downloade artiklen, men ikke distribuere den kommercielt.