'Musik og samvær'

- et nyt fag i gymnasiet for unge med autisme / Aspergers syndrom

Forfattere

  • Sofie Buchhave
  • Sanne Storm

DOI:

https://doi.org/10.7146/tdm.v13i1.158345

Nøgleord:

musikterapi, autismespektrumforstyrrelser, pilotprojekt, Færøerne, gymnasiet, musikterapimetoder, evaluering

Resumé

Artiklens formål er at beskrive og evaluere et musikterapeutisk undervisningstilbud til en gymnasieklasse for elever med en autismespektrumforstyrrelse (ASF). Artiklen beskriver et pilotprojekt som blev afviklet på gymnasiet i Tórshavn på Færøerne i efteråret 2015, med fokus på at træne elevernes sociale kompetencer samt facilitere oplevelser af samvær. Musikterapeutens undervisningserfaring præsenteres og suppleres med elevernes oplevelse af faget. Pilotprojektet er særligt relevant, idet en rundspørge til andre gymnasier i Danmark med uddannelsestilbud til samme målgruppe viser, at der ikke udbydes fag af lignende karakter.

Referencer

American Psychiatric Association (APA) (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V-TR). Washington, DC: American Psychiatric Association.

Danmarks Evalueringsinstitut (2010). Forsøg med gymnasieforløb for elever med Aspergers syndrom. Delevaluering med fokus på det første gymnasieår. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Danmarks Evalueringsinstitut (2012). Gymnasieforløb for elever med Aspergers syndrom. Slutevaluering af forsøg på Høje-Taastrup Gymnasium og Paderup Gymnasium. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Gebauer, L. (2013). Music and language processing in Autism Spectrum Disorder. Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab (CFIN), Aarhus Universitet.

Geretsegger, M., Elefant, C., Mössler, K. A., & Gold, C. (2014). Music therapy for people with autism spectrum disorder. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 6.

Geretsegger, M., Holck, U., Carpente, J., Elefant, C., Kim, J. & Gold, C. (2015). Common Characteristics of Improvisational Approaches in Music Therapy for Children with Autism Spectrum Disorder: Developing Treatment Guidelines. Journal of Music Therapy 52(2), 258-281.

Gooding, L. F. (2011). The effect of a music therapy social skills training program on improving social competence in children and adolescents

with social skills deficits. Journal of Music Therapy, 48(4), 440-462.

Howlin, P. & Moss, P. (2012): Adults with autism spectrum disorders. Canadian Journal of Psychiatry, 57(5), 275-283. Ottawa: Canadian Psychiatric Association.

Jensen, B. (2011). Brugerundersøgelse om musikterapi i Socialpsykiatrien i Aarhus Kommune. Musikterapi i Psykiatrien Online, 6(1), 116-129.

Kaufmanas, C. H, Beyer, J., Jørgensen, M. H. & Kaas, M. (2014). Mennesker med autisme – sociale indsatser der virker. Socialstyrelsen.

Lai, G., Pantazatos, S.P., Schneider, H. & Hirsch, J. (2012). Neural systems for speech and song in autism. Brain, 135(3), 961-975.

Landa, R. (2007). Early communication development and intervention for children with autism. Mental Retardation and Developmental

Disabilities Research Reviews, 13(1), 16-25.

Pasiali, V., LaGasse, A. B., & Penn, S. L. (2014). The effect of musical attention control training (MACT) on attention skills of adolescents with neurodevelopmental delays: A pilot study. Journal of music therapy, 51(4), 333-354.

Ruud, E. (2013). Musikk og identitet (2. oplag). Oslo: Universitetsforlaget.

Stern, D. (2000). Spædbarnets interpersonelle verden – et psykoanalytisk og udviklingspsykologisk perspektiv. Hans Reitzel.

Storm, S. (2013). Research into the Development of Voice Assessment in Music Therapy. Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet.

World Health Organization (WHO) (1992). The ICD-10 classification of mental and behavioral disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva: World Health Organization.

Downloads

Publiceret

2016-05-15

Citation/Eksport

Buchhave, S., & Storm, S. (2016). ’Musik og samvær’: - et nyt fag i gymnasiet for unge med autisme / Aspergers syndrom. Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 13(1), 22–28. https://doi.org/10.7146/tdm.v13i1.158345