De første skridt

- Indledende undersøgelse af forskelle og ligheder og forskelle mellem musikterapi og musikpædagogik i demensomsorgen

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/tdm.v16i1.158191

Resumé

Resumé

Denne artikel omhandler forskelle og ligheder mellem musikterapi og musikpædagogik indenfor demensomsorgen. På baggrund af videofremvisning af praksiseksempler, en efterfølgende spørgeskemaundersøgelse samt et interview med en musikpædagog, fremlægges hvordan musikprofessionelle i demensomsorgen oplever og beskriver forskelle og ligheder mellem musikterapi og musikpædagogik. Resultaterne fra undersøgelsen peger på forskelle i de samspilsformer og teknikker, der anvendes i henholdsvis musikterapi og musikpædagogik, mens der ses flere ligheder i det formodede udbytte borgeren med demens oplever af det musikalske tilbud. Undersøgelsens resultater er fremkommet på grundlag af tilgængelige praksisdata med et smalt datagrundlag, hvilket nødvendiggør flere undersøgelser med mere systematisk indsamlede data.

 

Abstract

This article examines differences and similarities between music therapy and music evducation in the field of dementia care. Based on a video presentation of practice examples, a survey and an interview with a music teacher, the article describes how music professionals in dementia care experience and describe the differences and similarities between music therapy and music education. The results from the study show relevant differences in the types of interaction and techniques used in music therapy and music education, while there are more similarities in the presumed outcome of the musical activity. The results of the study are based on a limited set of available data, which calls for more systematic research.

Referencer

Anderson-Ingstrup, J. Diekman-Madsen, L. B., Andersen, E. (2016). Pædagogstuderende på ældrecentre i Vendsyssel, UCN – Professionshøjskolen

University College Nordjylland, Hjørring, https://www.ucviden.dk/portal/files/45415685/_ldreprojekt_endelig_2016.docx

Bang, M. (2017). Oplæg om musikpædagogik til National konference om Aldring og Sundhed, Middelfart 2017.

Bonde, L. O. (2009). Musik og menneske: introduktion til musikpsykologi. Samfundslitteratur.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Holck, U. (2008). Kommunikativ musikalitet. Kognition & Pædagogik, 18(70), 68-77.

Jacobsen, A. F. (2008). Musikterapeutisk vejledning i tværfagligt samarbejde. Tidsskriftet Dansk musikterapi, 5(2).

Laursen, L. H., & Krøier, J. K. (2017). Netværksgruppen for musikterapeuter indenfor ældre- og demensområdet. Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 14(2), 31-32. Retrieved from http://vbn.aau.dk/da/publications/netvaerksgruppen-for-musikterapeuter-inden-foraeldre-og-demensomraadet(beabc2f9-9f17-4c33-afc2-fb900633ecf3).html

Malloch, S., & Trevarthen, C. (2009). Communicative Musicality: Exploring the Basis of Human Companionship / edited by Stephen Malloch and Colwyn Trevarthen. (S. Malloch, Ed.). Oxford : Oxford University Press.

Ridder, H. M. O. (2014). Musikterapi med personer med demens. In Musikterapi: Teori-Uddannelse-Praksis-Forskning (pp. 314-330). Klim.

Ridder, H. M. O., Stige, B., Qvale, L. G., & Gold, C. (2013). Individual music therapy for agitation in dementia: An exploratory randomized controlled trial. Aging and Mental Health, 17(6), 667-678. https://doi.org/10.1080/13607863.2013.790926

Small, C. (1998). Musicking: The Meanings of Performing and Listening. (C. Small, Ed.), University Press of New England.

Stige, B., Malterud, K., & Midtgarden, T. (2009). Toward an agenda for evaluation of qualitative research. Qualitative Health Research, 19(10),

-1516.

Stige, B., & Ridder, H. M. (2016). Musikkterapi og eldrehelse. (B. Stige, Ed.). Oslo: Universitetsforlaget.

Trevarthen, C. (2017). Musikalitet som kultur og terapi for sjælen – ideer i forandring. I Musik, krop og følelser: neuroaffektive processer i

musikterapi.

Werner, J., Wosch, T., & Gold, C. (2017). Effectiveness of group music therapy versus recreational group singing for depressive symptoms of elderly nursing home residents: pragmatic trial. Aging and Mental Health, 21(2), 147-155. https://doi.org/10.1080/13607863.2015.1093599

Wigram, T. (2004). Improvisation: methods and techniques for music therapy clinicians, educators and students. (T. Wigram, Ed.) (Elektronisk). Palo Alto, Calif. : ebrary

Downloads

Publiceret

2019-05-15

Citation/Eksport

Kolbe Krøier, J., Anderson-Ingstrup, J., & Bonde, L. O. (2019). De første skridt: - Indledende undersøgelse af forskelle og ligheder og forskelle mellem musikterapi og musikpædagogik i demensomsorgen. Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 16(1), 3–13. https://doi.org/10.7146/tdm.v16i1.158191