Læring med kroppen forrest

af Kjeld Fredens (2018)

Forfattere

  • Lærke Forman

DOI:

https://doi.org/10.7146/tdm.v17i1.158025

Nøgleord:

Læring, Enaktiv tilgang, Hukommelse

Resumé

Kjeld Fredens (2018). Læring med kroppen forrest. Hans Reitzels Forlag. 288 sider.

Fredens har samlet nyere forskning og sat den ind i en læringsrelateret kontekst. I løbet af bogens 287 sider kommer han både ind på kognitionsforskning, læringsteorier, samfundstendenser, samfundskritik, musik og meget mere, alt sammen set ud fra samspillet mellem hjerne, krop og omverden.

Fredens’ bog er en fin præsentation af forskning om ”kropsliggjort kognition” og ”embodiment”. Han beskriver betydningen af basalganglierne, komplekse sammenhænge mellem krop, biofeedbacksystemer og neurale forbindelser mellem mave, hjerne og mentale processer (Fredens, s. 93). Alt sammen er kort beskrevet med udførlige litteraturhenvisninger til forskning, som opfordrer til yderligere fordybelse, hvilket der kan være brug for, da Fredens præsenterer meget relevant stof i få sætninger.

 

 

Referencer

Kjeld Fredens (2018). Læring med kroppen forrest. Hans Reitzels Forlag. 288 sider.

Downloads

Publiceret

2020-05-15

Citation/Eksport

Forman, L. (2020). Læring med kroppen forrest : af Kjeld Fredens (2018). Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 17(1), 60–63. https://doi.org/10.7146/tdm.v17i1.158025