I takt med praksis: "Ska' vi ikke skrive en sang, Anne Mette?"
Terapeutisk sangskrivning med børn med funktionsnedsættelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/tdm.v18i1.157493Nøgleord:
Musikterapi, Funktionsnedsættelser, Børn, Terapeutisk sangskrivningResumé
I 2017 vendte jeg spændt tilbage til arbejdet med yngre børn med funktionsnedsættelser, da jeg fik arbejde i Specialdagtilbud Skovbrynets ’Afdeling Terapi’, Aarhus Kommune. Jeg blev ansat til at varetage musikterapien i to børnehaver, Børnehaven Thorshavnsgade og Børnehaven Lystruplund. Børnene, som jeg arbejder med, er ofte udfordrede kognitivt og/eller verbalt. Jeg besluttede, at jeg ville prøve at arbejde terapeutisk med sangskrivning med nogle af børnene for at se, hvordan metoden kunne anvendes til deres målgruppe. Det viste sig, at de på trods af deres udfordringer kognitivt og verbalt tog rigtig godt imod terapeutisk sangskrivning.
Referencer
Bonde et al. (2014) Musikterapi – teori, uddannelse, praksis, forskning – en håndbog om musikterapi i Danmark. Forlaget KLIM
Danske Love (5. december 2020): https://danskelove.dk/serviceloven/32
Karpantshof, M. (2006) Anvendelse af sangskrivning i musikterapi – overblik og indblik. Kandidatspeciale, Aalborg Universitet. https:// projekter.aau.dk/projekter/files/12698505/ Speciale_Miriam.pdf
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Man må linke til og downloade artiklen, men ikke distribuere den kommercielt.