30 år med musikterapi. En beretning fra Carl Bergstrøm-Nielsen

Forfattere

  • Carl Bergstrøm-Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tdm.v18i1.157492

Nøgleord:

Musikterapi, Improvisation, Grafisk notation, Intuitiv musik

Resumé

Da jeg i april 1983 for første gang stod i musikterapiuddannelsens sammenspilslokale på AAU, følte jeg mig meget velkommen og allerede hjemligt tilpas i den frit improviserede terapimusik. Fri improvisation havde jeg nemlig selv dyrket i lang tid, før jeg begyndte at lære musikterapien at kende, og jeg var begejstret over at opdage, at denne musikform havde et sted, hvor den i den grad kom til ære og værdighed. Som gæstelærer holdt jeg et kursus, hvor vi sammen undersøgte musikkens muligheder, og det blev så ført videre i undervisningen i intuitiv musik, som var på skemaet lige siden, til og med efteråret 2014. Grafisk notation kendte jeg også fra mit studium i musikvidenskab og sideløbende aktivitet som musiker og komponist. Som et fag, der handlede om at beskrive musikterapiimprovisationer, var det også selvstændigt en del af studieordningerne og studievejledningerne fra 1991 til 2007.

Referencer

Alexandersson, B. V. (1989). Skrivelse af 11/10 1989 (u.journalnr.) i besvarelse af skrivelse fra Københavns Amt af 22/8 med journalnr. 6-68-1.

Bergstrøm-Nielsen, C. og Rasmussen, H. (1994). Psykodynamisk musikterapi med voksne udviklingshæmmede. Musik og Terapi 21 (1), s.11-17. Tillige: https://intuitivemusic.dk/ intuitive/csuka_a.htm

Bergstrøm-Nielsen, C. (2001). Clinical Improvisation and the Universe of Musical Idioms. I Vermittlungen...musically speaking. Special issue of Einblicke (hrsg. BVM, Berufsverband der Musiktherapeutinnen und Musiktherapeuten in Deutschland e.V.). Zum Improvisationsunterricht im Musiktherapiestudium / On Improvisation Training in Music Therapy Training, Heft 12, November, s.87-95. Tillige: https://intuitivemusic.dk/intuitive/vermittlungen/

Bergstrøm-Nielsen, C. (2003). Komposition und Musiktherapie - voneinander lernen. Form und Inhalt in der Musiktherapie. I Fitzthum, Elena; Gruber, Primavera (hrsg.): Give them music. Wiener Beiträge zur Musiktherapie, Band 6, s.158-170. Edition Praesens.

Bergstrøm-Nielsen, C. (2006). Sound is multidimensional. Parameter analysis as a tool for creative music making. https://vbn.aau.dk/ da/publications/sound-is-multi-dimensionalparameter-analysis-as-a-tool-for-creat (pdf version). Tillige: http://www.intuitivemusic. dk/iima/cbn_multi.htm (HTML version).

Bergstrøm-Nielsen, C. (2009ff). Intuitive Music - A Mini-Handbook. https://vbn.aau.dk/da/ publications/intuitive-music-a-mini-handbook-version-2009f

Bergstrøm-Nielsen, C. (2015). Musical dialogue in Music Therapy – Its Role and Forms. Voices. A world forum for music therapy, 15 (2). https://voices.no/index.php/voices/article/ view/2276

Grof, S. (1987). Introduktion til den indre rejse. Selvopdagelsens eventyr. Borgens forlag.

Holck, U. (2020). Personafstemt sang i demensomsorgen - mikroanalyser af kommunikativ musikalitet. Dansk Musikterapi, årgang 17 (1), s. 35-46.

Pedersen, I. N. (1987). Tre overordnede indlæringsmodeller mellem pædagogik og terapi. Del 1, Musik og Terapi, 14 (2).

Pedersen, I. N. (1988). Tre overordnede indlæringsmodeller mellem pædagogik og terapi. Del 2, Musik og Terapi, 15 (1).

Skrudland, H. og Fønsbo, C. D. (2003). Er Analytisk Orienteret musikterapi - med fokus på terapeutens modoverføring - mulig som behandling af klienter med betydelige funktionsnedsættelser? Afsluttende projekt på opgradueringsuddannelsen for musikterapeuter under Åben Uddannelse, Aalborg Universitet.

Downloads

Publiceret

2021-06-15

Citation/Eksport

Bergstrøm-Nielsen, C. (2021). 30 år med musikterapi. En beretning fra Carl Bergstrøm-Nielsen. Tidsskriftet Dansk Musikterapi, 18(1), 48–53. https://doi.org/10.7146/tdm.v18i1.157492

Nummer

Sektion

Historisk tilbageblik