Dialogisk didaktik og æstetiske læreprocesser

Forfattere

  • Finn Holst

Resumé

Med udgangspunkt i en dialogisk didaktik i musik, som bygger på rela- tionen mellem undervisning og læring, bliver det, ud over at formulere hvad dialogisk undervisning i musik kunne være, også nødvendigt at under­ søge læringsperspektivet da undervisningen nødvendigvis må bygge på at muliggøre (afforde) de tilgrundliggende læreprocesser. Jeg tager med Gallaghers interaktionsteori afsæt i en forståelse af læring som enaktiv (gennem handling) og som interaktiv (gennem interaktion), og uddyber dette i forhold til musik med Gadamers forståelse af æstetisk praksis som spil og leg. Jeg indkredser, med inddragelse af et praksiseksempel fra Stomp, en særlig form for interaktion i denne ramme, som jeg med anvendelse af teori om komplekse og dynamiske systemer præciserer som en ’all-to-all’-interaktion, hvor aktørerne optræder både som ligeværdige og som forskellige i en sammensat dynamik på to plan. Interaktionsformerne, som dialogiske all-to-all type læreprocesser, præ- ciseres endelig med Rosas resonansbegreber som en samtidig kombina- tion af synkron-resonans og respons-resonans. Til sidst giver jeg et bud på et didaktisk design, der kunne understøtte sådanne læreprocesser.

Downloads

Publiceret

2025-11-27