Elevoplevelser af professionelle skolekoncerter

Et casestudy af ”Levende Musik i Skolen”

Authors

  • Heidi Philipsen
  • Henriette Blomgren
  • Mikkel Snorre Wilms Boysen
  • Thomas Thorsen

Abstract

Vi adresserer hér emnet elevoplevelser ved professionelle skolekoncerter. Vi gør det gennem at analysere empirisk materiale fra ”Levende Musik i skolen” (LMS), der udgør et særligt koncerttilbud til danske grundskoleelever. I artiklen anser vi professionelle skolekoncerter for æstetiske oplevelser, og vi udforsker fænomenet professionelle skolekoncerter inklusiv for- og efterarbejdet til dem, som vi kalder for oplæg og nedlæg, samt hvordan de kontekstuelt er placeret i en skolekultur. Det har vi gjort i vores forskerteam gennem casestudier, der rummede evalueringer, feltnoter, interviews og tegninger. I denne artikel tildeler vi undervisningsmaterialet, der følger med LMS koncerter, et særligt fokus, og viser hvordan det påvirkede elevkoncertoplevelserne og deres værdi.

Downloads

Published

2024-12-12