Mønstre i forståelses- og fortolkningsorienterede klassesamtaler
I danskfagets litteraturundervisning med digitale fagportaler
Abstract
Digitale fagportaler danner ofte rammen om undervisningen, men lærere ønsker selv at definere undervisningens indhold. I denne artikel vil jeg præsentere viden om, hvad der karakteriserer klassesamtaler med didaktiske læremidler fra portaler som ramme for litteraturundervisningen i tre 8. klasser. Tendenserne i disse samtaler nuancerer den viden, vi har om didaktiske læremidlers indflydelse på praksis ved at pege på mønstre i læremiddelbrugen, hvor læremidlet danner rammen for undervisningen, men lærerne stiller f.eks. opfølgende spørgsmål i klassesamtalerne, og eleverne svarer ikke nødvendigvis direkte på læremidlernes aktiviteter. Artiklen fokuserer på forståelses- og fortolkningsorienterede aktiviteter, idet forståelse og fortolkning af litteratur og andre æstetiske tekster er udfordrende for eleverne. Jeg anvender databehandlingsprogrammet NVivo til kvalitativ indholdsanalyse af videoobservationer af klassesamtalerne. Det primære resultat er, at forståelsesorienterede samtaler er mere komplekst sammensatte af forskelligt indhold end de fortolkningsorienterede.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.