Mønstre i forståelses- og fortolkningsorienterede klassesamtaler

I danskfagets litteraturundervisning med digitale fagportaler

Forfattere

  • Maiken Sissel Norup

Resumé

Digitale fagportaler danner ofte rammen om undervisningen, men ­lærere ønsker selv at definere undervisningens indhold. I denne ­artikel vil jeg præsentere viden om, hvad der karakteriserer klassesamtaler med didaktiske læremidler fra portaler som ramme for litteraturundervisningen i tre 8. klasser. Tendenserne i disse samtaler nuancerer den ­viden, vi har om didaktiske læremidlers indflydelse på praksis ved at pege på mønstre i læremiddelbrugen, hvor læremidlet danner rammen for undervisningen, men lærerne stiller f.eks. opfølgende spørgsmål i klassesamtalerne, og eleverne svarer ikke nødvendigvis direkte på ­læremidlernes aktiviteter. Artiklen fokuserer på forståelses- og fortolkningsorienterede aktiviteter, idet forståelse og fortolkning af litteratur og andre æstetiske tekster er udfordrende for eleverne. Jeg anvender ­databehandlingsprogrammet NVivo til kvalitativ indholdsanalyse af ­videoobservationer af klassesamtalerne. Det primære resultat er, at forståelsesorienterede samtaler er mere komplekst sammensatte af ­forskelligt indhold end de fortolkningsorienterede.

Downloads

Publiceret

2024-12-18