Hører du ‘stemmer’ i din lærervejledning?

Forfattere

  • Caroline Wrona Stjerne
  • Eva Munch Skovgren

Resumé

I denne artikel præsenterer vi en delundersøgelse fra vores speciale, hvor vi kvalitativt undersøgte lærervejledningers henvendelsesform i 10­ udvalgte lærervejledninger tilknyttet undervisningsforløb på fagportalen dansk.gyldendal.dk. De 10 undervisningsforløb var blandt 68 mulige markeret som værende ’populære’. Disse 10 havde opnået flest besøg den forgangne måned baseret på optælling af antal klik. Artiklen præsenterer, hvordan lærervejledninger henvender sig til lærere, hvilke ‘stemmer’ der ‘taler’ i lærervejledningen (fx en ekspert-stemme), samt hvordan stemmerne optræder – altså hvordan stemmerne viser sig i lærervejledningen. På baggrund af teorien udviklede vi en analysetilgang, som vi undervejs måtte genoverveje, sådan at vi bedre kunne indfange de nuancer, der optræder i lærervejledninger. Derfor præsenterer vi også slutteligt tilføjelsen af en ny stemme, som vi empirisk frembragte gennem undersøgelsen.

Downloads

Publiceret

2024-12-17