Lad der blive mørke

En empirisk og sanseetnografisk undersøgelse af fænomenet mørkelæsning anskuet som literacy-som-begivenhed

Forfattere

  • Nana Emilie Krogh Lorenzen
  • Maria Bjørn Nielsen

Resumé

I denne artikel undersøger vi fænomenet ’mørkelæsning’ som det udspiller sig på en 3. årgang. Med en sanseetnografisk brug af stillbilleder og feltvandringer anskues mørkelæsning som literacy-som-begivenhed, og vi har i denne forbindelse fokus på forholdet mellem menneskelige og mere-end-menneskelige aspekter ved literacy. Ved at forstå literacy som noget der bliver til i relationer mellem mennesker, ting og tekster, åbnes der op for analytiske anskuelser af literacy som involverer affekt, materialitet, kropslighed og rumlighed. Følger man – i et literacy-som-begivenheds-perspektiv – de affektive møder der opstår mellem elever og tekster, får man øje på, hvordan især sanselighed og samhørighed kan være afgørende medspillere i børns fordybede læsning. På den baggrund argumenterer vi for at mørke­ læsning (og andre sanse­ baserede literacyaktiviteter) kan bidrage til en ­ læsekultur som værdsætter og påskønner elevernes affektive møder med tekster og de læseoplevelser dette medfører.

Downloads

Publiceret

2024-12-18