Hvorfor smed Esther digtet i skraldespanden?

Viden om forebyggelse af skolefravær gennem kvalitative og kunstbaserede analyser af elevperspektiver

Forfattere

  • Wilma Walther-Hansen

Resumé

I denne artikel peges der på behovet for en nuancering af viden om og inddragelse af elevperspektiver på skolefravær. Denne opmærksomhed er fremkommet på baggrund af analyser af empirisk materiale, der udforsker barrierer og betingelser for skoletilhør. Elevperspektiver på skolefravær eksisterer i begrænset omfang i international udforskning af fænomenet. Ganske få studier beskæftiger sig med at inddrage elevers blik på skolens og læringsmiljøets rolle i skolefravær. Dette er bemærkelsesværdigt, eftersom der både er pædagogiske og juridiske argumenter for nødvendigheden af at inddrage ‘barnets stemme’ i skolefraværssager. I artiklen præsenteres et kvalitativt casestudie baseret på første-persons-beskrivelser af erfaringer med skolefravær. Disse beskrivelser, i form af kvalitative interviews, er efterfølgende blevet analyseret gennem kunstbaserede analysemetoder, herunder poetisering og illustrationer. Gennem casestudiet undersøges det hvorledes pigen Esthers narrativer om hendes turbulente skolegang, og deraf udvikling af skolefravær, kan udforskes og forstås gennem kvalitative og kunstbaserede analysestrategier. Artiklen har to overordnede formål: 1) at belyse elevperspektiver på skolefravær, og 2) at diskutere hvordan der forskningsmæssigt kan være særlige etiske opmærksomheder i forbindelse med undersøgelsen af elevperspektiver. Artiklen fremhæver vigtigheden af en trianguleringsproces mellem subjekt og det situerede undersøgelsesfænomen, i hvilken muligheden for at genbesøge narrativer, sammen med medforskeren, kan tilføre alternative forståelser både i teori og praksis.

Downloads

Publiceret

2024-12-28