Motivering af elevers skrivelyst gennem autentiske skrivesituationer
Resumé
Med afsæt i et aktionsforskningsprojekt i danskundervisningen i en 4. klasse undersøger og diskuterer artiklen, hvordan skrivesituationer med forskellige grader af autenticitet påvirker elevernes motivation for at skrive. Undersøgelsen tager udgangspunkt i en revidering af Pless’ (2015) motivationsorienteringer med inddragelse af autentiske skrivesituationer som en væsentlig faktor. På baggrund af analyse af elevspørgeskemaer og interviews med elever og læreren diskuterer artiklen, hvordan skriveopgaver kan udarbejdes, så de er med til at fremme elevernes skrivelyst. Artiklen fremhæver vigtigheden af at lade elever skrive til reelle modtagere i skrivesituationer, som inddrager autentiske og tydelige skriveformål.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).