Resumé
I artiklen inddrages forskellige materialer og teorier til at belyse det specielle ved ”madpakken”. Madpakken og dens format har været næsten uændret fra den blev etableret og til nu, hvilket siger noget om dens funktionalitet. Madpakken er en integreret del af familiens dagligliv og belyser madklassifikation og måltidskultur. Samtidig er madpakken symbol på den enkelte families kultur, idet madpakken tilpasses og tilberedes i den enkelte familie. I madpakken udtrykkes smagspræferencer og identitet. Samtidig er madpakken speciel, fordi den spises et andet sted, end den tilberedes, i en anden kulturel kontekst; børnehaven eller skolen. Madpakken bliver således bærer af familiens forbundethed og symbol på familien. En familie, hvis ansvarsområder er under forandring. Netop fordi madpakken smøres i én sammenhæng for at blive spist i en anden og institutionel sammenhæng gør, at der er forskellige aktører: familien, institutionspersonale, medier og politikere, som alle har forskellige holdninger til, hvordan madp kken bør være, eller hvad den kunne erstattes med, og netop i sammenstødet mellem disse holdninger fremstår madpakkens symbolværdi.