Årg. 15 Nr. 28 (2018): Stoffer
Originalartikler

Et udstrakt selv: Unges brug af medicinsk kognitiv forbedring for at trives og præstere bedre under uddannelse

Publiceret 2018-08-16

Citation/Eksport

Bjønness, J. (2018). Et udstrakt selv: Unges brug af medicinsk kognitiv forbedring for at trives og præstere bedre under uddannelse. Tidsskrift for Forskning I Sygdom Og Samfund, 15(28), 87–111. https://doi.org/10.7146/tfss.v15i28.107261

Resumé

Artiklen undersøger unge studerendes (18-25 år) narrativer om trivsel og håndtering af præstationskrav i forbindelse med at være under uddannelse. Unges brug af receptpligtig medicin til ikke-medicinske formål som at trives eller præstere bedre diskuteres i lyset af et øgende præstations- og effektivitetspres i det danske uddannelsessystem. Analysen viser, at de unge bruger medicin ud fra meget forskellige logikker og forbehold. Nogle unge normaliserer egen brug og ser den som en legitim måde at håndtere oplevet pres på og som en mulighed for at differentiere sig. Andre mener, at de burde kunne klare sig uden. Disse unge fortæller om etiske dilemmaer og om en følelse af at snyde og at bevæge sig væk fra et ’autentisk’ selv. Mange unge fortæller om en følelse af utilstrækkelighed og om stor ambivalens over for de samfundsmæssige krav, de oplever. Artiklen diskuterer, hvorvidt den øgende individualisering i samfundet, både når det gælder valg og ansvar, måske kræver for meget af unge under uddannelse.