Med Klafki i Irland

Forfattere

  • Helle Libenholt

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v12i36.114637

Resumé

I studieåret 1999/2000 blev der på Odense Seminarium afholdt en seminarieintern studiekreds med udgangspunkt i Wolfgang Klafkis tænkning om kritisk-konstruk- tiv didaktik. Studiekredsen blev gæstet af diverse forelæsere, heriblandt Klafki selv. Sideløbende hermed var vi otte undervisere ved seminariet – med otte forskellige fag – der deltog i et udviklingsarbejde, hvis formål var at eksemplificere Klafkis teo- rier ud fra forskellige faglige synspunkter samt at tænke Klafki ind i fagfagene. Et af de overordnede formål var at bygge bro mellem fagdidaktik og almen didaktik, ikke blot fagligt-teoretisk, men også fysisk-konkret på seminariet. Derudover var det et formål at sætte dannelse og ikke blot uddannelse på dagsordenen ved at indkredse faglige muligheder for at fastholde dialektikken mellem det objektive – indholdet – og det subjektive – den lærende. (...)

Downloads

Publiceret

2006-06-01

Citation/Eksport

Libenholt, H. (2006). Med Klafki i Irland. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 12(36), 60–64. https://doi.org/10.7146/spr.v12i36.114637