Latin og engelsk som akademiske lingua francaer

Forfattere

  • Tove Bull

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v12i36.114631

Resumé

Sprogvalg i den akademiske verden er ideologiske valg. Valg af undervisnings- og forskningssprog, engelsk eller modersmål, må forklares og forstås ud fra den sam- fundskontekst universitetet indgår i og den selvforståelse det har.

I den almindelige debat om den voksende brug af engelsk i akademiske sammen- hænge (i akademia) er det først og fremmest det sprogpolitiske og sociolingvistiske perspektiv der har været fremme. Den universitetspolitiske og universitetssociologiske synsvinkel har derimod været temmelig fraværende. Min fremstilling i det følgende vil derfor lægge vægt på det universitetspolitiske og det historisk-sociologiske. (...)

Downloads

Publiceret

2006-06-01

Citation/Eksport

Bull, T. (2006). Latin og engelsk som akademiske lingua francaer. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 12(36), 23–27. https://doi.org/10.7146/spr.v12i36.114631