Sproglæring uden for klasseværelset

Forfattere

  • Iben Schelde Thomsen
  • Jette Blåstedt

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v12i38.114607

Resumé

Der er meget, der tyder på, at deltagelse i hverdagssamtaler med danskere eller dansktalende er den bedste måde at udvikle talefærdighed på, og at talesproget skal trænes meget og ofte, hvis det skal udvikles (Brouwer, 2001). På Syddansk Univer- sitet (SDU) har vi udstyret vores udvekslingsstuderende, som skal lære dansk, med minidisk-optagere for at skabe mulighed for og motivere dem til at føre samtaler på dansk uden for klasseværelset. Kort sagt går det ud på, at de studerende i samtaler uden for klassen afprøver og anvender de færdigheder, som vi har arbejdet med i undervisningen. Samtalerne optages på minidisk. Ved at lytte til de studerendes optagelser kan læreren så følge de studerendes sproglige udvikling samt give tilbage- melding (feedback) på deres præstationer. (...)

Downloads

Publiceret

2006-12-01

Citation/Eksport

Thomsen, I. S., & Blåstedt, J. (2006). Sproglæring uden for klasseværelset. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 12(38), 59–64. https://doi.org/10.7146/spr.v12i38.114607