https://tidsskrift.dk/radar/issue/feed RADAR - Historiedidaktisk tidsskrift 2024-10-10T13:05:57+02:00 Loa Ingeborg Bjerre historielab@ucl.dk Open Journal Systems <p>RADAR – Historiedidaktisk Tidsskrift har til opgave at omsætte viden til og i praksis - samt skabe ny viden af relevans for uddannelser og praksis. Artiklerne behandler diverse faglige emner indenfor historiedidaktik, historieformidling og kulturfagsdidaktik.</p> https://tidsskrift.dk/radar/article/view/143847 Det antropocæne i historieundervisning og flerperspektiviske fortællinger 2024-02-29T23:24:36+01:00 Heidi Eskelund Knudsen hekn@ucl.dk <p>Historieskrivning til børn og unge i læremidler til historiefaget har en betydelig vej at gå, hvis den vil hjælpe sin målgruppe med at forstå og agere i det antropocæne. Artiklen viser dette i små konkrete teksteksempler og lægger op til en posthumanistisk diskussion af udformningen af historiske narrativer til undervisning.</p> 2024-02-29T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Forfatter & HistorieLab https://tidsskrift.dk/radar/article/view/145135 Brug af nationalromantiske malerier i undervisningen 2024-05-01T10:09:02+02:00 René Bank Isager rbi@kornmodrealskole.dk <p style="font-weight: 400;">Artiklen handler om, hvordan man som underviser kan arbejde med nationalromantiske malerier, hvor mange af historiefagets centrale kompetenceområder kan blive tilgodeset og styrket. Artiklen henvender sig til historielærere i grundskolen og de videregående uddannelser.</p> 2024-05-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 HistorieLab og forfatter https://tidsskrift.dk/radar/article/view/145573 Folkedrab i historieundervisningen – Et blik på vanskelig viden 2024-05-25T11:36:27+02:00 Hildegunn Juulsgaard Johannesen hjoh@ucsyd.dk <p style="font-weight: 400;"><em>Som en del af regeringens indsats mod antisemitisme er holocaust blevet en integreret del af det eksisterende kanonpunkt: Augustoprør og jødeaktion 1943 (Børne- og Undervisningsministeriet, 2022). Dette indebærer, at elever i den danske folkeskole<strong> skal</strong> møde undervisning om folkedrab i løbet af deres skoletid. </em><em>På baggrund af det, jeg fandt ud af i min ph.d.-afhandling, om hvordan elever påvirkes, vil jeg i artiklen reflektere over, hvordan en lærer i klasseværelset bedst håndterer det, at alle elever nu skal undervises i holocaust.</em></p> 2024-06-04T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 RADAR - Historiedidaktisk tidsskrift og forfatter https://tidsskrift.dk/radar/article/view/149025 Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie 2024-09-05T12:49:47+02:00 Jens Pietras jfp@pha.dk <p style="font-weight: 400;"><em>Kravet om 45 min. bevægelse i fagene kom formelt ind i skolen med skolereformen 2013 som en kompensation og modvægt til de dengang indførte såkaldte lange skoledage. I regeringens nyeste folkeskoleaftale fra marts 2024 er faglig bevægelse blevet frivilligt. I denne artikel argumenteres for fortsat brug af faglig bevægelse i historie – særligt i forbindelse med læringspotentialet gennem længere vandringer med eleverne.</em></p> 2024-09-25T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Delt mellem forfatter(e) og redaktionen https://tidsskrift.dk/radar/article/view/150149 Vikingetidens ringborge er nu verdensarv 2024-10-10T13:05:57+02:00 Jens Pietras jfp@pha.dk <p style="font-weight: 400;">I september 2023 blev fem ringborge fra vikingetiden optaget på UNESCOS Verdensarvsliste. Listen omfatter steder, som betragtes som enestående og med universel betydning og som tillægges at være af værdi for hele menneskeheden. Verdensarv er godt undervisningsstof og bør omsættes til undervisning. Her gives et bud!</p> 2024-10-10T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Delt mellem forfatter(e) og redaktionen