https://tidsskrift.dk/radar/issue/feed RADAR - Historiedidaktisk tidsskrift 2024-05-25T11:36:27+02:00 Loa Ingeborg Bjerre historielab@ucl.dk Open Journal Systems <p>RADAR – Historiedidaktisk Tidsskrift har til opgave at omsætte viden til og i praksis - samt skabe ny viden af relevans for uddannelser og praksis. Artiklerne behandler diverse faglige emner indenfor historiedidaktik, historieformidling og kulturfagsdidaktik.</p> https://tidsskrift.dk/radar/article/view/143847 Det antropocæne i historieundervisning og flerperspektiviske fortællinger 2024-02-29T23:24:36+01:00 Heidi Eskelund Knudsen hekn@ucl.dk <p>Historieskrivning til børn og unge i læremidler til historiefaget har en betydelig vej at gå, hvis den vil hjælpe sin målgruppe med at forstå og agere i det antropocæne. Artiklen viser dette i små konkrete teksteksempler og lægger op til en posthumanistisk diskussion af udformningen af historiske narrativer til undervisning.</p> 2024-02-29T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Forfatter & HistorieLab https://tidsskrift.dk/radar/article/view/145135 Brug af nationalromantiske malerier i undervisningen 2024-05-01T10:09:02+02:00 René Bank Isager rbi@kornmodrealskole.dk <p style="font-weight: 400;">Artiklen handler om, hvordan man som underviser kan arbejde med nationalromantiske malerier, hvor mange af historiefagets centrale kompetenceområder kan blive tilgodeset og styrket. Artiklen henvender sig til historielærere i grundskolen og de videregående uddannelser.</p> 2024-05-07T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 HistorieLab og forfatter https://tidsskrift.dk/radar/article/view/145573 Folkedrab i historieundervisningen – Et blik på vanskelig viden 2024-05-25T11:36:27+02:00 Hildegunn Juulsgaard Johannesen hjoh@ucsyd.dk <p style="font-weight: 400;"><em>Som en del af regeringens indsats mod antisemitisme er holocaust blevet en integreret del af det eksisterende kanonpunkt: Augustoprør og jødeaktion 1943 (Børne- og Undervisningsministeriet, 2022). Dette indebærer, at elever i den danske folkeskole<strong> skal</strong> møde undervisning om folkedrab i løbet af deres skoletid. </em><em>På baggrund af det, jeg fandt ud af i min ph.d.-afhandling, om hvordan elever påvirkes, vil jeg i artiklen reflektere over, hvordan en lærer i klasseværelset bedst håndterer det, at alle elever nu skal undervises i holocaust.</em></p> 2024-06-04T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 RADAR - Historiedidaktisk tidsskrift og forfatter