”Hvorfor?” – et kerneord

– Om at arbejde med årsager i historieundervisningen

Forfattere

  • Jens Aage Poulsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v8i1.135509

Resumé

Undervisningen skal fremme elevernes kompetencer til at reflektere historisk. Det indebærer bl.a., at eleverne øver sig i at analysere, karakterisere og vurdere fortællinger om fortidige begivenheder og forklaringer på, at de fandt sted. Det er dog ikke nok, at eleverne kan opliste årsager til fortidige hændelser. De må også styrke deres forudsætninger for at kunne argumentere for tolkninger af samspil mellem de mulige årsager til det pågældende fænomen. Artiklen handler om årsagsforklaringer i historie og giver ideer til at arbejde med dem.

Downloads

Publiceret

2021-06-21

Citation/Eksport

Poulsen, J. A. (2021). ”Hvorfor?” – et kerneord: – Om at arbejde med årsager i historieundervisningen. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 8(1), 1–15. https://doi.org/10.7146/rhdt.v8i1.135509