Lad dine elever skabe historie
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107611Nøgleord:
Historie, Den sønderjyske historiekanon, historiekanon, fortidsfortolkning, fremtidsforventning, historie som skolefag, historieskabende, historieundervisninig, historisk bevidsthed, nutidsforståelse, undervisningResumé
Historiebevidsthed er et kernebegreb i historiefaget anno 2015, men er ofte meget svært at håndtere i en undervisningssituation. Det kan ofte blive meget abstrakt, når man forsøger at give sine elever en forståelse af, at de selv og alle andre mennesker både er historieskabte og medskabere af historie.
I denne artikel giver forfatteren et bud på begreber og redskaber, der kan gøre arbejdet med historiebevidsthed lettere at gå til, og peger på et nyt digitalt læremiddel, der baserer sig på netop denne tænkning, nemlig Den Sønderjyske Historiekanon.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.