Historie er et redegørelsesfag

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107583

Nøgleord:

historie, didaktik, historie som skolefag, historiedidaktik, historieundervisning, undervisning, redegørelsesfag

Resumé

Historie som skolefag kan beskrives fra mange vinkler. Observerer man gennem længere tid historieundervisning og elevers skriftlige opgaver i faget, ser man, at faget bl.a. lader sig beskrive som et redegørelsesfag i både grundskolernes og gymnasiernes historieundervisning.

Umiddelbart klinger betegnelsen ”redegørelsesfag” måske lidt negativt, men som artiklen her fremhæver, afhænger det af hvorledes man vælger at forstå, hvad ”redegørelse” egentlig vil sige. En pointe i artiklen er, at netop forståelsen af redegørelse i historiefaget er vigtig – dels for den faglige selvforståelse hos de som praktiserer faget, dels og i forlængelse heraf for fagets og undervisningens arbejde med diverse faglige mål vedrørende elevers dannelse, udvikling og kompetencer. Artiklen fremhæver to tilgange til redegørelse.

Downloads

Publiceret

2015-12-31

Citation/Eksport

Knudsen, H. E. (2015). Historie er et redegørelsesfag. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 2(1), 20–22. https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107583