Deltagelse på tværs af sociale lærings- og testsammenhænge

Forfattere

  • Kristine Kousholt Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8849

Nøgleord:

Udskoling, Sociale lærings- og testsammenhænge

Resumé

I artiklen præsenteres empiri fra udskolingen på en dansk folkeskole. Det er særligt en enkelt elevs deltagelse i forskellige af folkeskolens kontekster, som der fokuseres på. Det analyseres frem, hvordan de forskellige situationer, henholdsvis to testsituationer og en undervisningssituation, skaber forskellige betingelser for elevens deltagelse og herved bliver en del af elevens handlegrunde. Der argumenteres imidlertid for, at disse betingelser ikke skal forstås som determinerende for elevens deltagelse, og således vises det også, hvordan eleverne i deres fællesskaber kan såvel reproducere som transformere de betingelser, som de forskellige handlesammenhænge tilbyder. Det mere almene sigte med analysen er at udfordre forståelsen af test som neutrale afprøvninger af enkeltelevers færdigheder.

Forfatterbiografi

Kristine Kousholt, Aarhus Universitet

Kristine Kousholt er postdoc., ph.d., Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2013-06-01

Citation/Eksport

Kousholt, K. (2013). Deltagelse på tværs af sociale lærings- og testsammenhænge. Psyke & Logos, 34(1), 23. https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8849