Deltagelse på tværs af sociale lærings- og testsammenhænge
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8849Nøgleord:
Udskoling, Sociale lærings- og testsammenhængeResumé
I artiklen præsenteres empiri fra udskolingen på en dansk folkeskole. Det er særligt en enkelt elevs deltagelse i forskellige af folkeskolens kontekster, som der fokuseres på. Det analyseres frem, hvordan de forskellige situationer, henholdsvis to testsituationer og en undervisningssituation, skaber forskellige betingelser for elevens deltagelse og herved bliver en del af elevens handlegrunde. Der argumenteres imidlertid for, at disse betingelser ikke skal forstås som determinerende for elevens deltagelse, og således vises det også, hvordan eleverne i deres fællesskaber kan såvel reproducere som transformere de betingelser, som de forskellige handlesammenhænge tilbyder. Det mere almene sigte med analysen er at udfordre forståelsen af test som neutrale afprøvninger af enkeltelevers færdigheder.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.