Pædagogers åbenhed for børnenes perspektiver og børns deltagelsesmuligheder i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter

Forfattere

  • Lone Svinth Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8844

Nøgleord:

Sociokultur, Samspil, Læring

Resumé

Med udgangspunkt i en sociokulturel forståelse af samspil og læring undersøges det, hvordan pædagogens måder at forholde sig til forskellige perspektiver i det levede samspil får betydning for børnehavebørns deltagelsesmuligheder i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter. Artiklens empiriske grundlag er videoobservationer af voksen-barn-samspillet i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter i to sjællandske daginstitutioner. Analyser af videoobservationerne viser, at pædagogers forholdemåde varierer, og at der er forskellige vægtninger af perspektiver i samspillet mellem pædagoger og børn. Især den voksnes perspektiv dominerer i det observerede samspil, mens åbenhed over for og justering af aktiviteten i forhold til børnenes perspektiv forekommer i mere glimtvise øjeblikke. Undersøgelsen viser desuden, at pædagogens åbenhed for børnenes perspektiv får betydning for, hvad det bliver muligt for børnene at erfare og derved lære i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter.

Forfatterbiografi

Lone Svinth, Aarhus Universitet

Lone Svinth er kandidat i pædagogisk psykologi og ph.d.-stipendiat, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2013-06-01

Citation/Eksport

Svinth, L. (2013). Pædagogers åbenhed for børnenes perspektiver og børns deltagelsesmuligheder i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter. Psyke & Logos, 34(1), 23. https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8844