Pædagogisk bæredygtighed – fra dyade til verdenssamfund
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8841Nøgleord:
Pædagogisk bæredygtighedResumé
Artiklen revitaliserer begreberne social kapital og social bæredygtighed som afsæt for udvikling og formulering af en ‘bæredygtighedens pædagogik’.
Dette perspektiv nødvendiggør et dynamisk samspil mellem forståelsen af mennesket som ‘human being’ og ‘human becoming’. Helt centralt i denne optik står opmærksomheden på menneskets iboende sociale egenskaber og kompetencer, som determinerende klangbund for skabelse, konsolidering og videreudvikling af social kapital i og på tværs af subkulturer i samfundet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.