Sociale læringsprocesser, ulighed, mistrivsel, resiliens og transformation

Forfattere

  • Peter Berliner Aarhus Universitet
  • Anne Maj Nielsen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8840

Nøgleord:

Sociale læringsprocesser, Ulighed, Mistrivsel, Resiliens, Transformation

Resumé

I artiklen diskuterer vi nogle perspektiver på social læring. Det første perspektiv vedrører spørgsmål om sammenhænge mellem uddannelse og lige muligheder. Her vil forebyggelse af mistrivsel relateret til manglende uddannelse indgå. Det andet perspektiv vedrører spørgsmål om social læring som samfundsmæssige og kulturelle læringsprocesser, hvor ressourcer prioriteres og anvendes til at give særlige muligheder igennem politiske beslutninger, ressourcetildelinger, opbygning af institutionelle praksisser samt oplysning af befolkningen. Det tredje perspektiv vedrører begrebet om social læring i forhold til teorier om opbygning af resiliente lokalsamfund. Afslutningsvis ser vi på fremtidsperspektiver på sociale læringsteorier.

Forfatterbiografier

Peter Berliner, Aarhus Universitet

Peter Berliner er professor i sociale lærings- og udviklingsprocesser (Community psychology) ved Institut for Læring og uddannelse og pædagogik, Aarhus Universitet

Anne Maj Nielsen, Aarhus Universitet

Anne Maj Nielsen er cand.psych., ph.d. og lektor MSK ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2013-06-01

Citation/Eksport

Berliner, P., & Nielsen, A. M. (2013). Sociale læringsprocesser, ulighed, mistrivsel, resiliens og transformation. Psyke & Logos, 34(1), 24. https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8840