LÆRING AF NÆRVÆR - I KULTURSENSITIVTPERSPEKTIV

Forfattere

  • Mia Herskind Aarhus Universitet
  • Anne Maj Nielsen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v32i1.8795

Nøgleord:

Mindfulness, Meditation, Nærvær

Resumé

Vi ser i dag en stigende interesse for mindfulness-lignende in­terventioner i skoler og børnehaver. Der er tegn på at øvelser og aktiviteter som fx afspænding, åndedræts-, opmærksomheds­- og visualiseringsøvelser kan befordre ro, venlighed, trivsel, glæde og læringsmotivation. Forskningen er imidlertid sparsom og gennemgående præget af et individualiserende forskning­sperspektiv. I denne artikel vil vi undersøge, hvad kultur- og kontekstsensitive tilgange med inddragelse af kulturpsykologi, social læringsteori og fænomenologi kan bidrage med i undersføgelser af mindfulness som bevidst nærværende opmærksomhed i pædagogisk intervention. Diskussionen tager afsaæ i reviews af undersøgelser af mindfulness som klinisk intervention og undersøgelser af mindfulness som pædagogisk intervention, hvor virkningerne på begge områder er undersøgt i et individu­aliserende forskningsperspektiv. Ud fra en kritisk vurdering af den individualiserende forskningstilgang inddrages eksempler i diskussionen fra en kvalitativ undersøgelse med lærere, der træner bevidst nærværende opmærksomhed på et kursus og eft­erfølgende forsøger at anvende nærværs-udviklende aktiviteter i en skoleklasse.

Forfatterbiografier

Mia Herskind, Aarhus Universitet

Mia Herskind er cand.scient. og cand.pæd.psych., ph.d. og lektor ved Institut for Læring DPU/Arts, Aarhus Universitet

Anne Maj Nielsen, Aarhus Universitet

Anne Maj Nielsen er cand.psych., ph.d. og lektor ved Institut for Læring, DPU/Arts, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2011-07-31

Citation/Eksport

Herskind, M., & Nielsen, A. M. (2011). LÆRING AF NÆRVÆR - I KULTURSENSITIVTPERSPEKTIV. Psyke & Logos, 32(1), 20. https://doi.org/10.7146/pl.v32i1.8795