Psy-ledelse. Nye former for (skole)ledelse set igennem tre optikker

Forfattere

  • Dorthe Staunæs Aarhus Universitet
  • Malou Juelskjær Aarhus Universitet
  • Hanne Knudsen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v30i2.8755

Nøgleord:

Arbejde, Forandring, Psy-ledelse

Resumé

De seneste år er ”stærk”, ”effektiv”, ”professionel” og ”succesfuld” ledelse af / i uddannelsesinstitutioner blevet efterspurgte størrelser. Det skal ses i sammenhæng med de sidste årtiers New Public Management og mere omfattende reorganisering og modernisering af den offentlige sektor. For at imødekomme de forskellige og undertiden modsætningsfyldte krav, skolen møder såvel internt som eksternt, anvender skolerne og deres aktører i dag det, man ofte kalder bløde ledelsesteknologier og -praksisser, dvs. en art psy-ledelse, der trækker på psykologien og pædagogikkens professioner og begreber. De nye former for ledelse rekonstruerer “de/t, der skal ledes” på et mere omfattende niveau, og denne (re) konstruktion af ”de/t, der skal ledes” har (uintenderede) og undertiden kontraproduktive konsekvenser. Frem for at undersøge den succesfulde eller effektive skoleledelse, sætter vi i artiklen spot på effekterne af skoleledelse og på, hvordan psy-ledelse sætter betingelserne for styring og udvikling på ny og måske mere udfordrende måder. Vores særlige ”touch” er et fokus på, hvordan ledelse spiller sammen med menneskelige tilblivelser, og hvordan menneskelige tilblivelser igen sætter betingelser for ledelse. De optikker, vi ser skoleledelse igennem er affektivisering, virtualisering og materialisering og vi forsøger på den måde at konstruere mere præcise optikker, der sensitivt kan dissekere og beskrive ”det krydspres af forventninger” og ”den stigende kompleksitet”, der endnu ikke er et sensitivt nok sprog for. Det er artiklens håb, at sådanne optikkers brugbarhed også vil være genkendelige inden for ledelse i den offentlige sektor mere bredt set og i den private sektor, hvor psy-ledelse trænger sig på som svar på sammensatte forventninger, krav om øget produktivitet og international konkurrence.

Forfatterbiografier

Dorthe Staunæs, Aarhus Universitet

Dorthe Staunæs, cand.psych., ph.d., lektor og leder af forskningsprogrammet for Organisation & Læring (OL-programmet), Institut for Læring, DPU/ Aarhus Universitet

Malou Juelskjær, Aarhus Universitet

Malou Juelskjær, cand.mag, ph.d. og adjunkt i OL-programmets (Organisation & Læring) særlige kraftfelt vedr. læring og ledelse, Institut for Læring, DPU/ Aarhus Universitet

Hanne Knudsen, Aarhus Universitet

Hanne Knudsen, cand.mag., ph.d. og adjunkt i OL-programmets særlige kraftfelt vedr. læring og ledelse, Institut for Læring, DPU/ Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2009-12-31

Citation/Eksport

Staunæs, D., Juelskjær, M., & Knudsen, H. (2009). Psy-ledelse. Nye former for (skole)ledelse set igennem tre optikker. Psyke & Logos, 30(2), 23. https://doi.org/10.7146/pl.v30i2.8755