Psy-ledelse. Nye former for (skole)ledelse set igennem tre optikker
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v30i2.8755Nøgleord:
Arbejde, Forandring, Psy-ledelseResumé
De seneste år er ”stærk”, ”effektiv”, ”professionel” og ”succesfuld” ledelse af / i uddannelsesinstitutioner blevet efterspurgte størrelser. Det skal ses i sammenhæng med de sidste årtiers New Public Management og mere omfattende reorganisering og modernisering af den offentlige sektor. For at imødekomme de forskellige og undertiden modsætningsfyldte krav, skolen møder såvel internt som eksternt, anvender skolerne og deres aktører i dag det, man ofte kalder bløde ledelsesteknologier og -praksisser, dvs. en art psy-ledelse, der trækker på psykologien og pædagogikkens professioner og begreber. De nye former for ledelse rekonstruerer “de/t, der skal ledes” på et mere omfattende niveau, og denne (re) konstruktion af ”de/t, der skal ledes” har (uintenderede) og undertiden kontraproduktive konsekvenser. Frem for at undersøge den succesfulde eller effektive skoleledelse, sætter vi i artiklen spot på effekterne af skoleledelse og på, hvordan psy-ledelse sætter betingelserne for styring og udvikling på ny og måske mere udfordrende måder. Vores særlige ”touch” er et fokus på, hvordan ledelse spiller sammen med menneskelige tilblivelser, og hvordan menneskelige tilblivelser igen sætter betingelser for ledelse. De optikker, vi ser skoleledelse igennem er affektivisering, virtualisering og materialisering og vi forsøger på den måde at konstruere mere præcise optikker, der sensitivt kan dissekere og beskrive ”det krydspres af forventninger” og ”den stigende kompleksitet”, der endnu ikke er et sensitivt nok sprog for. Det er artiklens håb, at sådanne optikkers brugbarhed også vil være genkendelige inden for ledelse i den offentlige sektor mere bredt set og i den private sektor, hvor psy-ledelse trænger sig på som svar på sammensatte forventninger, krav om øget produktivitet og international konkurrence.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.