(Be)longing – Forståelse af mobning som længsel efter at høre til

Forfattere

  • Helle Rabøl Hansen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v32i2.8733

Nøgleord:

(Be)loning, Mobning

Resumé

Artiklen præsenterer en Lord of the Flies-tilgang til mobning, der dækker over forståelser, der forbinder mobning med en indbygget krigerisk indstilling i mennesker. Denne forståelse hører til inden for de individualiserede forklaringer på mobning, som har en vis udbredelse blandt forskningsprojektets lærerinformanter. Artiklen hviler på forskellige metodikker: Kvantitative data, kvalitative data og teoretiske refleksioner. Der følges et spor på tværs af disse metodikker, nemlig sammenhænge mellem skoleklassens sociale liv og mobbemønstre mellem eleverne. Artiklen tilbyder begrebet ‘longing for belonging’ til at forstå mobning som en uformel fællesskabsform mellem elever, der forsøger at dække manglen på tilhørsforhold i det formelle skolefællesskab. ‘Longing for belonging’ kan således forstås som en modpol til Lord of the Flies-tilgangen. I sådan en forståelse indeholder mobning både sociale og ikkesociale aspekter. Det sociale ligger i ønsket om at skabe noget at være fælles om. Det ikke-sociale ligger i udstødelse af klassekammerater fra det uformelle vi. Analysen foreslår, at mobning i dette perspektiv kan ses som ‘inkluderet eksklusion’.

Forfatterbiografi

Helle Rabøl Hansen, Aarhus Universitet

Helle Rabøl Hansen Ph.d.-stipendiat, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2011-12-31

Citation/Eksport

Rabøl Hansen, H. (2011). (Be)longing – Forståelse af mobning som længsel efter at høre til. Psyke & Logos, 32(2), 16. https://doi.org/10.7146/pl.v32i2.8733