SKOLEUDVIKLING I NEPAL – det inkluderende perspektiv indtænkt i skoleudvikling og følgeforskning

Forfattere

  • Kirsten Baltzer Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Kirsten Nielsen
  • Birgit Dyssegaard New York University

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v30i1.8715

Nøgleord:

Peace-building, Vulnerable groups, Skoleudvikling, Nepal

Resumé

Inkluderende uddannelse og undervisning blev sat på den internationale dagsorden i Salamanca Erklæringen og det tilhørende handlingsprogram. Det slås fast, at den almindelige skole skal være for alle børn uanset deres fysiske, intellektuelle, sociale, følelsesmæssige, sproglige situation. Danske psykologer og pædagogiske forskere har deltaget i Danida-støttede uddannelsesprojekter baseret på disse værdier og principper i bl.a. i Kenya, Uganda, Mongoliet, Nepal og Eritrea.

Udviklingsprojektet dokumenterer, at selv under ressourceknappe betingelser og vanskelige politiske forhold kan der etableres grobund for bæredygtig skoleudvikling. Projektet var praksisorienteret, og tog udgangspunkt i at vise best practice i klasseværelset. Det blev demonstreret, at nye metoder og nye materialer gav nye muligheder for alle børn. Der blev lagt vægt på, at undervisningsmaterialerne blev lavet af lærerne selv eller fremstillet lokalt og billigt.

Resultaterne blev dokumenteret gennem formativ følgeforskning baseret på indikatorer for inkluderende udvikling: Indikatorerne dannede det væsentligste grundlag for undersøgelsesdesign og forskningsredskaber i form af spørgeskemaer, interviewguides og observationsskemaer. Der blev udviklet et formativt forskningsdesign, der var langtidsholdbart. Det er afprøvet af en bred gruppe af institutioner i pilotprojektet og kan bruges af konsulenter eller andre resursepersoner ved skolevæsenet, så man lokalt kan følge, dokumentere og evidensbasere skolens udvikling.

Forfatterbiografier

Kirsten Baltzer, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole

Kirsten Baltzer, (f. 1941) lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Forsker inden for det specialpædagogiske område med vægt på det inkluderende perspektiv. Har deltaget i forskningsprojektet: Effekter af specialpædagogiske indsatser. Har medvirket i udviklingsprojekter i Nepal, Uganda, Eritrea og Thailand

Kirsten Nielsen

Kirsten Nielsen, (f. 1940) uddannet lærer, talehørepædagog og cand.pæd. psyk. Tidligere leder på Geelsgårdskolen, en specialskole for elever med svære fysiske vanskeligheder. Har medvirket i udviklingsprojekter i Nepal, Uganda, Eritrea og Kosovo

Birgit Dyssegaard, New York University

Birgit Dyssegaard, (f. 1938) cand.psych. Tidligere konsulent for Undervisningsministeriet, konsulent for Danida vedrørende udvikling af specialundervisning og inkluderende undervisning i bl.a. Kenya, Uganda, Nepal, Mongoliet, Sydafrika, Eritrea og UNESCO. Tidligere chefpsykolog i Københavns Amt og leder af vidtgående specialundervisning for børn og specialundervisning for voksne, Adj. Professor ved New York University og senior forsker på Gallaudet University, Washington, D.C.

Downloads

Publiceret

2009-07-31

Citation/Eksport

Baltzer, K., Nielsen, K., & Dyssegaard, B. (2009). SKOLEUDVIKLING I NEPAL – det inkluderende perspektiv indtænkt i skoleudvikling og følgeforskning. Psyke & Logos, 30(1), 28. https://doi.org/10.7146/pl.v30i1.8715