SKØNNE MALERIER OG SKRAMMENDE BILLEDER - Et bekymret blik på fremtidens skole

Forfattere

  • Jytte Bang Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v25i2.8686

Nøgleord:

Autonomi, Fremtidens skole, Selvdisciplin, KL, Kulturpessimisme, Kontrol

Resumé

Står det til Kommunernes Landsforening (KL) vil der i fremtidens skole være en stigende forventning om, at eleverne udviser autonomi i forhold til de opgaver, som skolen giver dem. De skal lære at styre deres egen tid og deres eget arbejde og de skal kunne udøve selvdisciplin. Individualisme, instrumentalisering af fagene og øget evaluering kan tænkes at vinde frem. Ud fra en analyse af KL’s oplæg, lægger artiklen op til kritisk refleksion over den udvikling, som folkeskolen er inde i og de pædagogiske tanker, som bruges til at begrunde udviklingen. Som væsentlige punkter påpeges, for det første, en mulig kulturpessimisme i udviklingen og, for det andet, kontrollens tendens til at ’skolegøre’ læreprocesserne.

Forfatterbiografi

Jytte Bang, Københavns Universitet

Jytte Bang, cand.psych, ph.d., er lektor i udviklingspsykologi ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2004-12-31

Citation/Eksport

Bang, J. (2004). SKØNNE MALERIER OG SKRAMMENDE BILLEDER - Et bekymret blik på fremtidens skole. Psyke & Logos, 25(2), 23. https://doi.org/10.7146/pl.v25i2.8686