TILKNYTNING, UDVIKLING OG FEJLUDVIKLING I SPÆDBARNEALDEREN

Forfattere

  • Mette Høyer Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v24i2.8647

Nøgleord:

Tilknytning og tilknytningsforstyrrelse, Udvikling, Fejludvikling, Spædbarnealderen

Resumé

Tilknytningsteorien har bidraget til en fokusering på barnets reelle tidlige omsorgsmiljø, både klinisk og i forskningsregi. Teoriens udviklingsmodel og The Strange Situation Procedure beskrives kort. Herefter relateres til væsentlige empiriske fund, specielt for specielt for 0-3 års alderen. Det demonstreres, at det empirisk er vanskeligt at skelne mellem tilknytning som et individuelt og tilknytning som et relationsspecifikt fænomen. Ved en forekomst af klinisk patologiske tilstande hos barnet eller i barnets omsorgsmiljø viser det sig at være vanskeligt at afgøre om der er tale om tilknytning per se eller om der er tale et fænomen, som primært er relateret til den patologiske tilstand.

Forfatterbiografi

Mette Høyer, Københavns Universitet

Mette Høyer, cand. psych., er ph.d., ekstern lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2003-12-31

Citation/Eksport

Høyer, M. (2003). TILKNYTNING, UDVIKLING OG FEJLUDVIKLING I SPÆDBARNEALDEREN. Psyke & Logos, 24(2), 22. https://doi.org/10.7146/pl.v24i2.8647