BØRNS FÆRDEN I VIRTUELLE VERDENER

Forfattere

  • Nina Armand Københavns Universitet
  • Agnete Skov Husted-Andersen Væksthuset

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8604

Nøgleord:

Legen og det legende, Børn, Virtuelle verdener

Resumé

»Hvad får børn ud af det?« Dette er et centralt spørgsmål i diskussioner af børns brug af digitale medier. Eller snarere et centralt spørgsmål i de VOKSNES diskussioner. Formålet med artiklen er at undersøge den meningsfuldhed, som BØRN selv oplever i deres brug af digitale medier, mere specifikt 3D virtuelle verdener. Artiklen tager afsæt i en kvalitativ undersøgelse af børns aktiviteter i en virtuel verden i en forskningsbaseret fritidsaktivitet. På baggrund af undersøgelsen og den generelle debat fremstår to temaer som centrale for at forstå børns virtuelle aktiviteter: leg og forskellige måder at fremstille- og positionere sig selv på. Artiklen fremsætter en forståelse af børns virtuelle udtryk som personlige narrativer, der understøtter barnets oplevelse af sig selv. De virtuelle narrativer har imidlertid andre betingelser for at udfolde sig, fordi de konstrueres i en virtuel kontekst. Argumentet i artiklen er, at den virtuelle kontekst kan forstås som en legekontekst bestående af tre virkelighedssfærer, hvilket dels illustrerer det attraktive handlerum i den virtuelle kontekst og dels illustrerer, hvordan den virtuelle kontekst relateres til andre dele af børnenes liv

Forfatterbiografier

Nina Armand, Københavns Universitet

Nina Armand er cand.psych. og arbejder som forskningsassistent på Københavns Universitet i projektet 5te Dimension

Agnete Skov Husted-Andersen, Væksthuset

Agnete Skov Husted-Andersen er cand.psych. og arbejder som arbejdspsykolog i Væksthuset der beskæftiger sig med virksomhedsrevalidering. Derudover underviser hun på Politiskolen

Downloads

Publiceret

2002-12-01

Citation/Eksport

Armand, N., & Skov Husted-Andersen, A. (2002). BØRNS FÆRDEN I VIRTUELLE VERDENER. Psyke & Logos, 23(2), 29. https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8604