LEGENS METAFORIK: OM GRUNDTEMAER I SMÅ BØRNS LEG OG DISSES PSYKOMOTORISKE BAGGRUND

Forfattere

  • Lise Ahlmann
  • Arne Friemuth Petersen Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8600

Nøgleord:

Legen og det legende, Metaforik, Psykomotorik

Resumé

Små børns leg med legetøj og med andre indeholder tilbagevendende temaer vedrørende basale orienteringer i rum, tid, kausalitet, og med hensyn til kategorier som familiaritet, fremmedhed, osv., og ved at lege sådanne temaer igennem tilegner børn sig koordinaterne i deres verden, som de forsøgsvist repræsenterer, ofte i metaforisk form. Temaer fra tumlingers leg (transkriberet fra video-sekvenser optaget i en dansk vuggestue) analyseres her som mulige psykomotoriske udviklingsstadier, og der gives eksempler på hvordan barnets repræsentationer af verden er delvist rodfæstet i dets egen krop og det billede, det har dannet sig af den. Der argumenteres for, at de fremherskende analoge (metaforiske) forklaringer af fænomener på dette område bør erstattes med mere realistiske homologe (strukturelle) forklaringer.

Forfatterbiografier

Lise Ahlmann

Lise Ahlmann er mag.art. i psykologi og bevægelsespædagog

Arne Friemuth Petersen, Københavns Universitet

Arne Friemuth Petersen, dr.phil., er lektor på Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2002-12-01

Citation/Eksport

Ahlmann, L., & Friemuth Petersen, A. (2002). LEGENS METAFORIK: OM GRUNDTEMAER I SMÅ BØRNS LEG OG DISSES PSYKOMOTORISKE BAGGRUND. Psyke & Logos, 23(2), 11. https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8600