LEGENS METAFORIK: OM GRUNDTEMAER I SMÅ BØRNS LEG OG DISSES PSYKOMOTORISKE BAGGRUND
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8600Nøgleord:
Legen og det legende, Metaforik, PsykomotorikResumé
Små børns leg med legetøj og med andre indeholder tilbagevendende temaer vedrørende basale orienteringer i rum, tid, kausalitet, og med hensyn til kategorier som familiaritet, fremmedhed, osv., og ved at lege sådanne temaer igennem tilegner børn sig koordinaterne i deres verden, som de forsøgsvist repræsenterer, ofte i metaforisk form. Temaer fra tumlingers leg (transkriberet fra video-sekvenser optaget i en dansk vuggestue) analyseres her som mulige psykomotoriske udviklingsstadier, og der gives eksempler på hvordan barnets repræsentationer af verden er delvist rodfæstet i dets egen krop og det billede, det har dannet sig af den. Der argumenteres for, at de fremherskende analoge (metaforiske) forklaringer af fænomener på dette område bør erstattes med mere realistiske homologe (strukturelle) forklaringer.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.