ET LIVSFORLØBSPERSPEKTIV PÅ LEG

Forfattere

  • Ivy Schousboe Institut for Psykologi, Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8596

Nøgleord:

Legen og det legende, Livsforløbsperspektiv, Social fantasileg, Magisk tænkning

Resumé

Langt det meste af den udviklingspsykologiske forskning fokuserer på, hvordan børn er forskellige fra voksne og på, hvordan de skridt for skridt kommer til at ligne voksne mere og mere. Jeg antager, at det at fokusere så meget på forskelle leder til en for tynd beskrivelse af både børn og voksne. Derfor kan det være fordelagtigt at supplere det hyppigt anlagte forskelsperspektiv med et persistensperspektiv, der fremhæver, at nogle aspekter i udviklingen bliver ved med at eksistere i uændret form over tid. Jeg har forsøgt at anlægge et sådant perspektiv på »what if«-aspektet i børns fantasileg, en leg, som børnene kun kan lege, fordi de benytter sig af både konventionelle og alternative rationalitetsformer. Det bliver konkluderet, at der er grundlæggende ligheder mellem børn og voksne hvad angår rationalitetsformernes genese, stabilitet og funktioner, og at det kan give en bedre udviklingspsykologisk forståelse af alle aldersgrupper, hvis man er opmærksom på, at udvikling også har konservative træk.

Forfatterbiografi

Ivy Schousboe, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Ivy Schousboe, cand. psych., er lektor i udviklingspsykologi, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2002-12-01

Citation/Eksport

Schousboe, I. (2002). ET LIVSFORLØBSPERSPEKTIV PÅ LEG. Psyke & Logos, 23(2), 17. https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8596