DEN LEGENDE VIRKSOMHED - Et essay om den unødvendige leg som et nødvendigt træk ved menneskets virksomhed
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8595Nøgleord:
Legen og det legende, Legende virksomhedResumé
Artiklen søger at indkredse det aspekt af menneskets virksomhed, der både omfatter børn og voksne, og som er karakteriseret ved ikke at have et motiv knyttet til et eksternt behov eller en ekstern genstand, men som alene er knyttet til det lystbetonede og fascinerende ved virksomheden selv. Dette aspekt kaldes for legende virksomhed. Legende virksomhed opstilles som afgørende for enhver menneskelig overskrivelse af eksisterende virksomheder. Det understreges, at legende virksomhed indgår i en dialektisk sammenhæng med den målrettede, med den alvorlige virksomhed. Legende virksomhed beskrives i problemløsning, matematik, æstetisk virksomhed, humor og det som Bakhtin kalder karnevalisme. Der anvendes konkrete eksempler fra Galebevægelsens Middelfartaktion og fra Heines digt »Tyskland – vinteræventyr«.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.