BØRNS HVERDAGSLIV SET GENNEM LOKALE OG GLOBALE LINSER

Forfattere

  • Ivy Schousboe Institut for Psykologi, Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v22i2.8549

Nøgleord:

Økologisk psykologi, Lokale og globale perspektiver, Kultur, Børn

Resumé

Det er blevet fremført, at psykologi ofte beskæftiger sig med teorier og empiriske data, der er uden større økologisk relevans og validitet. I den forbindelse er det udviklingspsykologiske fagområde blevet kritiseret for i betydeligt omfang at producere universalistiske teorier om et abstrakt barn, og en del kritikere anbefaler, man koncentrerer sig om at studere fænomener som lokale fænomener. Dette ville imidlertid kunne skabe et nyt problem og i værste fald lede hen imod blot endnu en måde at producere fikserede normer og provinsiel tænkning på. Det vil blive søgt illustreret, at en dialog mellem lokale og globale perspektiver kan være nyttig med henblik på at holde vores perspektiver åbne for forandring og eventuel korrektion. En sådan dialog kan både tilføre indsigt i lokale forhold og anspore til udvikling af konceptuelle overvejelser. Til sidst vil der blive stillet spørgsmålstegn ved en almindeligt anerkendt måde at forstå »kultur« på.

Forfatterbiografi

Ivy Schousboe, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Ivy Schousboe, cand.psych., er lektor i udviklingspsykologi, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2001-12-31

Citation/Eksport

Schousboe, I. (2001). BØRNS HVERDAGSLIV SET GENNEM LOKALE OG GLOBALE LINSER. Psyke & Logos, 22(2), 14. https://doi.org/10.7146/pl.v22i2.8549